menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wordt dit rood of groen?

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Tekst aangepast

Apeldoorn

Beste allemaal,

Via een kweker hebben wij een rode beuk gekocht. Tenminste, dat hopen we, want hij zou rood zijn volgens de kweker. We hebben al een groene, daarom wilden we graag een rode. Echter, de beuk loopt nu uit. Ik weet dat een rode beuk ook uit kan lopen met groen, maar meer donkerder groen, bruingroen dat rood wordt. Hier hebben we nu heldergroene uitloop van blad, maar met rode rand.... en bij sommige blaadjes ook wat roodverkleuring. Wat denken jullie? Is dit een groene of een rode beuk?

Onze groene beuk is nog niet uitgelopen, loopt een rode eerder uit? Toch zijn we er niet gerust op, ik vermoed dat vanwege de helder groene kleur het een groene beuk is, maar het rood laat nog wat twijfel bestaan.

Struiken & Bomen

zaterdag 23 april 2022 - 09:10
Apeldoorn
zaterdag 23 april 2022 - 09:11
Apeldoorn

Apeldoorn

Veel mensen hebben gekeken, maar nog niemand die het weet.
zaterdag 23 april 2022 - 11:58
Peterplant

Peterplant

Als ik het mag zeggen, ga ik voor rood.
zaterdag 23 april 2022 - 13:23
Apeldoorn

Apeldoorn

Dank voor jouw reactie! Fijn om een idee van een ander te horen. Hopelijk wordt t rood....
zaterdag 23 april 2022 - 13:35
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat bladkleur hangt vooral af van de intensiteit van het zonlicht en kan per jaar verschillen, maar kan ook verschillen van de ene plant tot de andere. Bladeren die in de volle zon staan, kleuren veel harder, en de kleur is ook intenser na een droge hete zomer. na die kwakkelzomer van vorig jaar zal het blad dus wat minder kleuren en de delen van de plant die meer schaduw krijgen, zullen minder sterk kleuren.
zaterdag 23 april 2022 - 13:37
Apeldoorn

Apeldoorn

Ik begrijp dat de intensiteit van het licht zijn effect heeft op het blad. Maar heb ik een groene beuk of een rode meegekregen?
zaterdag 23 april 2022 - 14:39
WiPe

WiPe

Een rode natuurlijk. In een groene is de rode kleur nooit zichtbaar.
zaterdag 23 april 2022 - 14:43
lentemode

Lentemode

Helemaal mee eens ! 't Wordt de rode !
zaterdag 23 april 2022 - 15:54
Apeldoorn

Apeldoorn

dank voor het antwoord!
zaterdag 23 april 2022 - 17:03
Apeldoorn

Apeldoorn

Het is al flink duidelijker dat het inderdaad een rode beuk is. Heeft iemand een idee welke soort dit is? Welke uitloopt met fris groen blad, maar dus rood verkleurt? Het lijkt niet de Dawyk purple te zijn, welke uit zou lopen met felrood blad. Is het dan de pupurea? Of nog een andere soort?

Struiken & Bomen

dinsdag 26 april 2022 - 09:03
Apeldoorn

Apeldoorn

net uitgelopen:

Struiken & Bomen

dinsdag 26 april 2022 - 09:11
WiPe

WiPe

Fagus sylvatica 'Dawyck Purple' is een zuilvormige selectie die op een onderstam geënt wordt. Die is dus duurder. Dit is dus een gewone rode (bruine) beuk, Fagus sylvatica f. purpurea.
dinsdag 26 april 2022 - 13:00
Apeldoorn

Apeldoorn

Dank je wel!
dinsdag 26 april 2022 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon