menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struik

Ga naar meest recente reactie

ruud Leeuw

Ruud Leeuw

Beste lui ,
Even een vraag , ik heb twee lage in de breedte groeiende soort dennestruiken van hoog 25 cm en breed 30 cm en deze zitten nu nog in een stenen pot .
Maar ik wil ze in de tuin zetten , maar mijn vraag is als ik een kuil graaf wat voor soort grond moet ik in de kuil toevoegen voordat ik de dennestruik in de kuil plant .
De grondsoort die er nu zit in de tuin is zware kleigrond.
Dus wat voor soort aarde / turf of iets andere grondsoort moet er bij ?
Bedankt vast .
Ruud

woensdag 20 oktober 2021 - 18:00
Tuinprins

Tuinprins

De meeste coniferen groeien prima op kleigrond. Belangrijk is dat de grond goed draineert. Je zou het plantgat kunnen verbeteren door er potgrond door heen te mengen. Op kleigrond nooit in pure potgrond of turf gaan zetten, altijd mengen met de kleigrond. Anders heb je de kans dat het plantgat in natte periodes als een soort douche-putje gaat werken waardoor de wortels van de conifeer te nat komen te staan.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 20 oktober 2021 - 18:12
WiPe

WiPe

Dat probleem van dat doucheputje krijg je ook al wanneer je potgond door de grond mengt. Alles wat de doorlaatbaarheid van de grond enigszons verbetert, kan een badkuipeffect veroorzaken.
Bij kleigrond moet je daar zeergoed mee opletten. Bewerk de grond alleen heel oppervlakkig. Je kan beter de planten iets hoger zetten en de eerste haren goed water geven.
donderdag 21 oktober 2021 - 11:40
PeterC

PeterC

Kleigrond en goed drainerend, is dat niet tegenstrijdig? Of zie ik dat verkeerd?
zaterdag 23 oktober 2021 - 18:28
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Nee, je ziet dat goed. Dat is ook net het probleem. Als je die bodem in de plantput ook maar iets verbetert, dan krijg je ene plek waar het water zig gaat verzamelen, waarna het iet meer weg kan. Niet dat dat heel snel zal vollopen, maar in een natte zomer, staan die planten met hun voeten in het water. En dan krijh je problemen met wortelrot.
zaterdag 23 oktober 2021 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon