menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijg

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Pjobse

Onze vijg begint inmiddels behoorlijk groot te worden deze zomer door alle regenval groeit het extra veel. Schitterend natuurlijk, maar wel een beetje topzwaar sommige takken.
Nu vraag ik me af of iet iets moet snoeien en zo ja hoe of wat moet verstevigen omdat het hier best winderig is.
Daarnaast helt hij wat over en zou dit liever wat meer vorm geven.
Kortom tips van harte welkom!

Struiken & Bomen

dinsdag 6 juli 2021 - 17:38
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Het is nog een wonder, dat die vijg op één stam staat. Meestal krijgt hij aardig opschot en is hij meerstammig. Ik kijk altijd op you tube en snoei in de winter, maar de dunne takken die totaal verkeerd uitlopen knip ik een enkele keer weg in de zomer. En ja die groeikracht heeft een vijg nu eenmaal. Om als schaduw boom op een parkeerplek te zetten is grappig, maar niet zo handig. Dus op naar you tube. Vijgen snoeien. En dan o.a. Sjef van Dongen. Het water loopt je in de mond !!
dinsdag 6 juli 2021 - 22:55
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Dat boompje heeft daar niet veel plaats...
Ik weet ook niet of ik zo graag fruit zou eten dat regelmatig in de uitlaatgassen van een auto hangt.

Een vijg kan je gemakkelijk snoeien. Ik doe het in februari, wanneer de zwaardere vrieskou voorbij is en voor de boom weer begint uit te lopen. Maar toen ons boompje nog jonger was, heb ik het ook een keer in de vroege zomer gedaan, omdat de takken te zwaar doorbogen onder het gewicht van de vijgen.

Als je lekkere vijgen wil, moet je wel zorgen dat de zon erbij kan, door de kroon open te houden.

Ik snoei weg:
- dode takken
- kruisende takken (schuren veroorzaakt wonden)
- scheuten onderaan de boom
- zijscheuten aan de onderkant van een bestaande tak die dicht tegen die bestaande tak groeien.
- takken die de kern van de boom verdichten

Van hoofdtakken snoei ik zowat een derde weg tot op een zijtak of tot op een knop (bij voorkeur eentje die naar buiten wijst).

Maar opnieuw: dat boompje heeft daar niet veel plaats.
Ik begrijp de foto ook niet zo best. De takdikte klopt m.i. niet met de stamomtrek. Is die boom getopt?




dinsdag 6 juli 2021 - 23:22
Pjobse

Pjobse

Getopt? Die snap ik niet helemaal. Dit is de vijg 2 jaar geleden. Wat betreft die uitlaatgassen dat valt wel mee, die auto verplaatst zich 4x per week. Maar goed het gaat er meer om dat de takken topzwaar worden en ik me afvroeg hoe ik hem het beste kon snoeien.

Struiken & Bomen

woensdag 7 juli 2021 - 00:02
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Hij is volgens mij ook getopt, de hoofdstam is te kort.

Volgens mij bedoel je dat de stam te kort is in verhouding tot de grootte van de kruin, topzwaar is het niet echt. Dan moet je opkronen, lagere takken eruit, stam maken.

PS mooi terras, groot verschil voor en na, knap!
woensdag 7 juli 2021 - 09:44
Pjobse

Pjobse

Wat ik lees nu is doordat een vijg vrij rap groeit ze adviseren om in de zomer terug te snoeien tot 5-6 bladeren. Nu zijn sommige bladeren zo zwaar tov de dunnere takjes dat die flink doorbuigen.

Mijn doel is een hogere boom, maar aangezien jullie melden dat hij getopt is weet ik niet zo goed of dit te realiseren is en hoe. Een beetje richting zou erg fijn zijn, mijn groene vingers zijn nog niet zo heel groen

woensdag 7 juli 2021 - 09:59
Pjobse

Pjobse

Hier nog wat foto’s ter verduidelijking

Struiken & Bomen

woensdag 7 juli 2021 - 10:02
Pjobse

Pjobse

Nr 2 van de stam

Struiken & Bomen

woensdag 7 juli 2021 - 10:03
sophora

Sophora

Vergeet niet dat het witte sap van de twijgen lelijke brandwonden kunnen veroorzaken.
woensdag 7 juli 2021 - 11:28
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik ben geen paint wizard maar zou hem zo opkweken

Struiken & Bomen

woensdag 7 juli 2021 - 18:29
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Zoiets...maar korter bij de stam afhalen natuurlijk

Struiken & Bomen

woensdag 7 juli 2021 - 18:29
Pjobse

Pjobse

Super bedankt voor de kunst
Kan ik deze takken dan in het najaar het beste snoeien zodat hij meer deze vorm gaat aannemen? Is dat een beetje de bedoeling?
woensdag 7 juli 2021 - 18:37
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik zou het in de winter doen zal anders veel bloeden
woensdag 7 juli 2021 - 18:42
Pjobse

Pjobse

Bedankt voor de tips, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
woensdag 7 juli 2021 - 19:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon