menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Lijsterbes mieren

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Tekst aangepast

Pjobse

Ik kom net tot de ontdekking dat mijn lijsterbes vol zit met mieren. Wat kan ik hieraan doen? De takjes met bladeren krullen om.
Ik heb ze er wel met de tuinslang uitgespoten, maar ze blijven terug komen. Ik zie verder wel wat bladluis zitten. De boom is 2 maanden geleden geplant.
woensdag 30 juni 2021 - 14:58
Pjobse

Pjobse

Hier de mieren

Struiken & Bomen

woensdag 30 juni 2021 - 15:05
Pjobse

Pjobse

De top zit vol

Struiken & Bomen

woensdag 30 juni 2021 - 15:06
Patrikc

Patrikc

Wat kan ik hier aan doen ?


Je moet daar niets aan doen, je kan genieten van het schouwspel van de natuur in je tuin.
woensdag 30 juni 2021 - 15:40
LT

LT

De bladluizen zijn de oorzaak. Ze worden door de mieren gemolken...Neem maar eens een loep...
woensdag 30 juni 2021 - 15:54
Pjobse

Pjobse

Ah, ja klopt inderdaad allemaal bladluis.
woensdag 30 juni 2021 - 16:14
Polplastron

Polplastron

Je kan er natuurlijk voor kiezen om NIETS te doen...
Op die manier komen natuurlijke vijanden van de bladluizen vanzelf af: vogels, sluipwespen, lieveheersbeestjes, gaasvliegen, ...
Maar bestrijden, biologisch of niet, is natuurlijk ook een optie: alleen schakel je dan meteen de voorgaande mogelijkheid uit.
woensdag 30 juni 2021 - 17:17
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Helemaal eens met Patrikc en Polplastron.

Een gezonde lijsterbes zal niet ten onder gaan aan die bladluis. Mieren zijn slim genoeg om de kolonie bladluis onder controle te houden. Als de plant dood gaat, moeten zij verder lopen om hun nest van voedsel te voorzien. En naast de honingdauw die ze melken, zijn wat extra proteinen ook wel welkom.

Het eerste jaar kan het even duren voor de natuurlijke vijanden weten dat er op die plaats eten te rapen valt. De volgende jaren zullen ze sneller reageren.
(Het is niet rechtlijnig. O.a. het weer kan het aanbod en/of het aantal vijanden beïnvloeden.)

Als je zelf bestrijdt, vinden die natuurlijke vijanden op die plaats geen eten, dus waarom zouden ze daar regelmatig komen kijken?

Wel even kijken of je lijsterbes juist aangeplant is. Die zou niet dieper mogen staan dan hij bij de kweker stond.
zondag 4 juli 2021 - 01:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon