menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Piepschuim/witte bolletjes prunus

Ga naar meest recente reactie

HaKlo2020

HaKlo2020

Vorige week zaterdag heb ik van onze buurvrouw een aantal planten overgenomen, waaronder de prunus incisa kojou no mai sense. We hebben alle planten veel water gegeven en nieuwe potgrond. Alles lijkt het best goed te doen. De rimpelrozen hebben het wel even zwaar, de vlinderstruik net zo. Maar de prunus lijkt wel aan het dood gaan. Die heeft ineens een soort witte bolletjes (het lijkt wel piepschuim) op zijn blad en oogt uitgedroogd. Herkennen jullie dit? En kan ik er iets tegen doen?

Struiken & Bomen

woensdag 23 juni 2021 - 17:02
LT

LT

Wolluis
woensdag 23 juni 2021 - 17:04
HaKlo2020

HaKlo2020

Ai, dat is niet best… Is de plant er daarom zo slecht aan toe (uitgedroogd)? Of is dat door het overpotten?

En qua behandeling: ik lees afspuiten met een harde straal, maar ook met een mengsel van spiritus en groene zeep. Wat heeft de voorkeur?
woensdag 23 juni 2021 - 17:21
Carib

Carib

Dit zijn geen gewone wolluizen, maar woldopluizen. Daar helpt een harde straal of spiritus met groene zeep niet tegen. Als de planten in pot staan (ik neem tenminste niet aan dat je in juni struiken uit de volle grond hebt gehaald) dan kun je evt van die plantpillen proberen die je in de potgrond stopt (als die nog te koop zijn). Of je stipt ze allemaal aan met pure spiritus met een wattenstaafje.
woensdag 23 juni 2021 - 17:29
HaKlo2020

HaKlo2020

Ik zie net dat de hortensia nog meer luizen heeft dan de prunus. De hortensia staat in zo’n betonnen pot en is zo met pot en al overgezet. De prunus is (ja, echt waar) in juni overgezet uit de volle grond naar ons gazon. In de buurt van onze appelboom, perenboom en rozen…. Oeps. Ze ging verhuizen en vanaf morgen wordt alles weggehaald en platgegooid door de woningbouw. Het was een poging om nog wat te redden…ik ga ze maar met de hand doen…
woensdag 23 juni 2021 - 17:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon