menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke hulst?

Ga naar meest recente reactie

FlorianK

FlorianK

Hallo allen,

Vorig jaar heb ik een Ilex aquifolium (ofzo) geplant, die vrij snel zijn bladeren verloor. 't werd een treurig boompje.
De winter heeft hij overleeft, en inmiddels zijn er ook al wel besjes te zien en nieuwe blaadjes.
Maar al met al oogt het nog wel een beetje treurig. De nieuwe blaadjes hebben rode randen en veel oude blaadjes zijn aangevreten of er zwart gespikkeld.

Kan ik het hem wat meer naar zijn zin maken?

Groet,
Florian

Struiken & Bomen

maandag 31 mei 2021 - 21:22
FlorianK

FlorianK

De blaadjes:

Struiken & Bomen

maandag 31 mei 2021 - 21:23
Tuinprins

Tuinprins

Kwam die hulst uit de volle grond?

Mijn ervaring met hulst uit de volle grond is dat die soms maar langzaam aanslaan en dat het 2 tot 4 jaar duurt voordat de groei weer 'normaal' is.

Er komt in ieder geval nieuw blad aan de hulst wat een positief teken is. Die rode randen bij het nieuwe blad is normaal en komt bij veel zilverbonte soorten voor (o.a. 'Argentea Marginata'). Het gele blad/blad met bruine spikkels is deels een gevolg van de verplanting, deels natuurlijke bladrui. Ook al is een hulst dan wintergroen, niet ieder blaadje wordt ten eeuwige dagen vastgehouden. Periodiek wordt er wat blad afgestoten, bij veel wintergroene planten gebeurt dat in de tweede helft van het voorjaar.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 juni 2021 - 06:48
PeterC

PeterC

Komt overeen met eigen ervaring. In onze tuin staan een aantal hulsten, wilde hulsten die er al stonden toen we de grond gekocht hebben. 2 ervan heb ik verplaatst. Dat waren wel al redelijk groot, 2m, zoiets, dus ik wist wel dat verplaatsen niet zo simpel zou zijn.
1 heeft het gehaald, maar inderdaad pas goed in de groei na enkele jaren. De tweede heeft het niet gehaald.
dinsdag 1 juni 2021 - 18:11
FlorianK

FlorianK

De hulst heb ik in pot gekocht, maar alsnog vond hij het blijkbaar niet zo leuk hier.

Uit jullie reacties begrijp ik dat dit niet iets is waar ik echt wat aan moet doen; gewoon afwachten en kijken wat het wordt. Gaat me lukken!

Bedankt
dinsdag 1 juni 2021 - 23:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon