menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwam op Walnootboom

Ga naar meest recente reactie

r.lansdorp19

R.lansdorp19

Ik zag vorige week een groepje zwammen ontstaan op een van de oksels van onze walnoot. Dacht eerst, wat mooi! Maar begin me nu ik me hier verder op heb ingelezen wel een beetje zorgen te maken.

Weet iemand wat dit voor zwammen zijn? Ik heb nl. gelezen dat niet alle zwammen schadelijk zijn, maar wil het wel graag weten.

Alvast dank!

Struiken & Bomen

zondag 24 januari 2021 - 11:25
satomi

Satomi

Ze lijken op fluweelppootje. Flammulina velutipes
zondag 24 januari 2021 - 16:28
r.lansdorp19

R.lansdorp19

Dat lijkt inderdaad correct! En eetbaar, maar dat gaan we niet proberen. Wat wel jammer is is de implicatie voor de boom. We laten hem eens gaan, misschien komt hij er bovenop.
zondag 24 januari 2021 - 19:44
deHaan

DeHaan

Hij komt er niet bovenop en er is niets aan te doen.
zondag 24 januari 2021 - 20:39
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Hij hoeft er ook niet bovenop te komen. Fluweelpootje is een saprofiet; Die breekt dood hout af maar schaadt de boom niet.
Er is dus wat anders aan de hand waardoor er daar afgestorven hout aanwezig is.
zondag 24 januari 2021 - 21:14
r.lansdorp19

R.lansdorp19

Dank voor de aanvulling WiPe, ik ga hem in de gaten houden. Wellicht heeft ie gewoon te weinig water gekregen afgelopen periode of is er iets anders aan de hand. Sowieso een grondmonster om te zien wat de waarden zijn.
maandag 25 januari 2021 - 17:39
dries944

Dries944

Ik kan het ook mis hebben maar het hout van de boom op de foto lijkt wel dood hout te zijn. Op de zijtak zie ik ook gaatjes van houtboorders.
Als je wa bast afkrabt moet het het een groene kleur hebben anders is het dood hout!
maandag 25 januari 2021 - 21:50
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Kun je een foto maken van de groeiplaats? Zoals Dries944 zegt gaat het enkel over een afgestorven tak. Droogte kan een oorzaak zijn, mar de soort verdraagt droogte doorgaans beter dan wateroverlast.
dinsdag 26 januari 2021 - 07:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon