menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Davidia involucrata uit zaad kweken

Ga naar meest recente reactie

Pieterpost

Pieterpost

Goedenavond,

Iemand ervaring met het kweken van Davidia involucrata of zakdoekjes boom of vaantjesboom uit zaad?
Iemand tips of een kweeklog?

Ik kan online tot nu toe niet zoveel vinden over kweken uit zaden.

maandag 16 november 2020 - 20:38
LT
maandag 16 november 2020 - 21:28
Tuinprins

Tuinprins

Ja, ik heb ze ooit gezaaid. Is iets van de relatief lange adem. Zaden hebben eerst 4 maanden warmte nodig, dan 3 maanden koude om te ontkiemen. Dus als je nu zaait en het zaaisel buiten plaatst dan ontkiemen de zaden (of een groot deel daarvan) in het voorjaar van 2022. Ze krijgen de warme fase pas in het voorjaar/zomer van 2021 en de koude in de winter van 2021/22. De zaadvrucht van Davidia involucrata bevat diverse kernen en meestal geeft 1 zaadvrucht meerdere zaailingen

Alleen de zaden warm/koud bewaren werkt niet, ze moeten vermengd zijn met licht vochtige potgrond. Of kunstmatige warme/koude stratificatie werkt bij Davidia weet ik niet. Kunstmatige warmte/koude stratificatie ==> zaden vermengen met licht vochtige potgrond en warm bewaren bij kamertemperatuur en daarna in de koelkast bij ongeveer 5 graden C. plaatsen.

Ik begin niet meer aan Davidia. Dat is niet omdat de kieming lang duurt maar ze zijn simpelweg extreem gevoelig voor late nachtvorst. De planten lopen uit in april en een paar graden vorst betekent bruine bladeren. Dat is op zich niet zo erg ware het niet dat de eindknop van de harttak meestal ook wordt geraakt en de boom daardoor geen mooie rechte hoofdtak ontwikkelt.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 november 2020 - 06:58
Pieterpost

Pieterpost

Goedemorgen tuinprins, kijk dat is duidelijk info..

Ik heb twee zaden voor de lol gekocht en bij de beschrijving staat alleen weken en inzaaien.. Ik vermoede al dat er wat meer tijd en werk ik zou zitten zoals met de meeste winterharde bomen en struiken zit er een koude periode in. ik heb nu Magnolia Grandiflora koud staan. Nou dat is een lange adem inderdaad.. Het meeste zet ik in een propagator met licht en warmte en gebruik een koelkast voor de koude periode dus zet niks buiten en wat nu uit de propagator komt zet ik van de lente / zomer pas buiten.
dinsdag 17 november 2020 - 11:28
Pieterpost

Pieterpost

Plant u de zaden verticaal of horizontaal? En volledig onder de grond? Heb ze net binnen gekregen
donderdag 19 november 2020 - 20:45
Pieterpost

Pieterpost

6 stuks

Struiken & Bomen

donderdag 19 november 2020 - 20:49
Tuinprins

Tuinprins

Gewoon platleggen en de zaden bedekken met 3 tot 5 cm potgrond. Zorgen dat de potgrond niet te veel uitdroogt, te nat is echter ook niet goed.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 november 2020 - 07:39
Pieterpost

Pieterpost

Dank u wel Tuinprins
zaterdag 21 november 2020 - 15:47
tijmenvand18

Tijmenvand18

ik heb vandaag 1-9-2023. 61 zaden van Davidia gezaaid in een zaaitray , de verzorging zal bestaan uit dagelijks water geven .
Bij een eerste proef dit jaar met 10 zaden zijn er 7 gekiemd ,
ik was hier wel tevreden over.
vrijdag 1 september 2023 - 21:25
Tuinprins

Tuinprins

Met het kiemen van de zaden ben je er nog niet.

Op basis van eigen ervaring concludeer ik dat Davidia nog niet zo eenvoudig in een pot is te kweken omdat de wortels gevoelig zijn voor rot. Misschien is dit probleem te verminderen door perliet aan de potgrond toe te voegen zodat de grond luchtiger wordt. Standaardpotgrond voor de consument is sowieso meestal meuk dus daar zou ik zeker perliet aan toevoegen. Zelf gebruikte ik professionele potgrond met een goede balans tussen vochtvasthoudend en drainerend vermogen.

Voorts: zoals ik hierboven al schreef is Davidia extreem gevoelig voor vorst bij het uitlopen. Bij 2 graden vorst zien de bladeren al bruin. Bij wat meer vorst vriest de top eruit en krijg je een krukkige plant. De laatste jaren is 'late nachtvorst' d.w.z. vorst in april/begin mei een constante geweest in ons weer.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 september 2023 - 06:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon