menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kan iemand volgende boom identificeren?

Ga naar meest recente reactie

totalhever11

Totalhever11

Hallo allemaal,

Zou iemand volgende boom kunnen identificeren? Hij hangt vol rode "vruchten", doet wat denken aan ovaal gevormde kriekjes, maar de vogels of andere diersoorten lijken er niets van te moeten hebben, misschien is het wel een beetje giftig. Wij hadden graag meer geweten hierover. Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 2 augustus 2020 - 13:36
Plantadvies

Plantadvies

Cornus mas
zondag 2 augustus 2020 - 13:55
totalhever11

Totalhever11

Hartelijk dank!
zondag 2 augustus 2020 - 14:50
Tuinprins

Tuinprins

Kan ook Cornus officinalis zijn. Cornus mas groeit meer struikvormig (al is er ook een boom van te maken), Cornus officinalis meer boomvormig. Blad, knoppen, bloei en vruchten zijn bij beide soorten gelijk.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 augustus 2020 - 06:17
totalhever11

Tekst aangepast

Totalhever11

Hartelijk dank allebei,

Het is dus in ieder geval een kornoelje, da's voldoende voor mij

Wij hebben inderdaad ook de struikvorm, daarvan wist ik dat het een kornoelje was maar niet de soort. Ik denk dus dat dat de cornus mas is. Deze is een paar weken per jaar mooi volledig geel en voor de rest gewoon groen, in de winterperiode kaal, maar er komen nooit rode vruchten aan, en er staan er nochthans een stuk of 10 in struikvorm. Die groeien ook geweldig, moet die meermaals per jaar snoeien.

De boomsoort op de foto die dus blijkbaar de officinalis is en waarvan ik niet wist dat het een kornoelje is heeft bij ons nooit gele bloemen, maar wel de rode vruchten.

Super bedankt beide!
maandag 3 augustus 2020 - 09:25
Tuinprins

Tuinprins

Van Cornus mas is ook een kleine boom te maken. Wel zie je dan vaak dat de plant onder aan de voet van de stam nieuwe takken / uitlopers gaat maken.

De bloei van Cornus officinalis is zo goed als identiek aan die van Cornus mas, alleen bloeit officinalis vaak een fractie eerder.

Zonder bloei geen vruchten dus er moeten bloemen in de plant hebben gezeten!

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 augustus 2020 - 18:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon