menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen na enten

Ga naar meest recente reactie

Gwobbel

Gwobbel

Onlangs heb ik een osagedoorn gekocht. Een vrij onbekende boom die mooie schijnvruchten geeft. Dit is een tweehuizige boom en er is dus zowel een mannelijke als vrouwelijke boom nodig om vruchten te krijgen.

Nu vertelt de leverancier mij dat ik maar één boom nodig heb, omdat hij een vrouwelijke bovenstam op een mannelijke onderstam ent.
Klopt dit? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
En als dat inderdaad zo is, dan zal ik in ieder geval één tak van de onderstam moeten laten staan, in de hoop dat hier inderdaad bloemen aan komen, neem ik aan.

Deze zou ik dan wel kunnen afleggen om later op zichzelf te planten, maar dat is een ander verhaal.
dinsdag 9 juni 2020 - 20:03
Tuinprins

Tuinprins

Er bestaan vrouwelijke selecties van de osagedoorn (Maclura pomifera). Een 'iets bekendere' is 'Pretty Woman'. Het zou kunnen dat je voor vruchten bij de osagedoorn alleen een vrouwelijke plant nodig hebt en geen mannetje om er toch vruchten aan te krijgen. Er zijn namelijk een aantal planten in de wereld die vruchten kunnen vormen zonder bestuiving. We noemen dit 'parthenocarpie'. Een bekend voorbeeld van een parthenocarpe plant is bijvoorbeeld de komkommer en ook een aantal peren soorten is parthenocarp. LET WEL: ik weet dus niet of een vrouwelijke osagedoorn zonder bestuiving door een mannetje toch vruchten kan vormen. Overigens geeft een parthenocarpe plant in de regel meer vruchten als er bestuiving plaats vindt.

Ik hoop dat je je plant bij een betrouwbaar adres hebt gekocht. Ten eerste moet de plant inderdaad van het vrouwelijke geslacht zijn en dan ook nog eens geënt. Een onbetrouwbare kweker kan namelijk gemakkelijk een zaailing verkopen waarvan de klant pas na 10 jaar weet of het een mannelijke of vrouwelijke plant is.

Gegroet, de tuinprins


woensdag 10 juni 2020 - 06:06
Gwobbel

Tekst aangepast

Gwobbel

Bedankt voor de uitgebreide reactie. In mijn geval gaat het om een Maclura pomifera "Cannonball", van de site Palmaverde. Op de website hebben ze na mijn mailcontact aangepast dat ze inderdaad alleen vrouwelijke planten verkopen. Ook is duidelijk aan de plant te zien dat hij geënt is. Zie foto.

Een kwestie van hopen en geduld dus.

Zou het wel mogelijk zijn om bloemen vanuit de onderstam te krijgen? En is er dan een mogelijkheid om vanuit de onderstam takvorming te stimuleren?

Struiken & Bomen

woensdag 10 juni 2020 - 18:33
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb verscheidene bronnen gevonden waarin wordt gesteld dat vrouwelijke Maclura pomifera planten vruchten produceren zonder een mannelijke plant in de buurt.

"Female trees often produce abundant fruit when no male trees exist nearby, but such fruit contains no seed".

Bron: Russell M. Burns et. al. , Silvics of North America: Hardwoods, (Washington 1990) p. 427

Zaadloze vruchten zijn heel vaak kenmerkend voor parthenocarpie en ik ken het ook van enkele kaki soorten.

Ik zou dus verder niets aan de plant doen maar gewoon afwachten. Omdat het hier om een geënte plant gaat zul je, als het goed is, niet jaren op de eerste vruchten hoeven te wachten.

Gelukkig is 'Canonball' een doornloze variëteit want de gewone Osagedoorn heeft zeer scherpe stekels!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 juni 2020 - 05:37
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Maclura pomifera is inderdaad parthenocarp. Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken. Die vruchten komen over een aantal jaren wel. Maar daar kunnen wel een aantal jaren over heen gaan eer het zo ver is.
Dat de boom op een mannelijke onderstam geënt zou zijn en op die manier zichzelf bestuift, slaat nergens op. Als je de onderstam laat uitgroeien overgroeit die op termijn de ent. Dat mag je dus echt niet laten gebeuren.
donderdag 11 juni 2020 - 17:12
Gwobbel

Gwobbel

Bedankt voor de informatie! Ik zal de komende jaren even geduld hebben, maar dan weet ik dat het in ieder geval wel goed zit
woensdag 17 juni 2020 - 10:19
WiPe

WiPe

Maar nu ik de foto nog eens bekijk, lijkt het me een goed idee om de overtollige grond boven de wortelhals volledig weg te halen.
woensdag 17 juni 2020 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon