menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilinde dood

Ga naar meest recente reactie

carolineva39

Carolineva39

Al jaren staan er in onze achtertuin 5 leilinden. Dit jaar is een ervan helemaal kaal gebleven. De rest zit in blad. De takken van de 'dode' boom zijn dor. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? Zou het kunnen dat de boom het volgend jaar weer gaat doen?
woensdag 13 mei 2020 - 15:53
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als hij dit groeiseizoen niets meer doet dan komt hij volgend jaar ook niet meer tot leven...
Op basis van de bijna onbestaande info kan niemand daar iets van zeggen, maar één van de belangrijkste doodsoorzaken van jonge bomen is te diep planten...
woensdag 13 mei 2020 - 16:50
c j de k

C j de k

Maar deze staan er al jaren ??
woensdag 13 mei 2020 - 22:09
Patrikc

Patrikc

Ja maar vraagstel(st)er zegt niet hoeveel...
woensdag 13 mei 2020 - 23:17
WiPe

WiPe

Dat is gewoon te weinig info om iets zinnigs te kunnen antwoorden.
donderdag 14 mei 2020 - 09:51
carolineva39

Carolineva39

Sorry, inderdaad is de info een beetje summier.

Ik weet niet hoelang de bomen al in de tuin staan, want ze stonden er al toen wij 5 jaar geleden ons huis betrokken. Maar ik gok toch wel zeker een jaar of 10 a 15. Ze zijn groot en hebben een dikke stam, dus jong zijn ze niet meer.

Naast de stam hebben ze een buis die in de grond gaat, ik denk dat deze voor lucht zorgt. Die steekt boven de grond uit natuurlijk.
donderdag 14 mei 2020 - 11:26
carolineva39

Carolineva39

Ik zal straks een foto maken en plaatsen
donderdag 14 mei 2020 - 11:27
c j de k

C j de k

Die buis zorgt niet alleen voor voldoende zuurstof bij de wortels deze wordt ook gebruikt om de boom van voldoende water te voorzien . Maar goed we hebben nu nog niet veel om uit te kunnen maken wat er aan de hand kan zijn . Misschien kun je een foto sturen ???
Heeft de boom soms ergens schade door opgelopen ?? Zijn de takken alleen van buiten dor of is het hout ook dor m.a.w kun je de takken gemakkelijk breken ??
Dat zijn allemaal dingen om een eventuele oorzaak te kunnen aanduiden .
donderdag 14 mei 2020 - 11:46
Patrikc

Patrikc

Zijn er in de buurt van de boom grondwerken uitgevoerd, oprit/klinkers/leiding/gazon... aangelegd of geplaatst ?
donderdag 14 mei 2020 - 14:18
carolineva39

Carolineva39

Ik weet niet hoe ik meerdere foto's kan plaatsen, dus ik doe het maar één voor één.

Struiken & Bomen

donderdag 14 mei 2020 - 15:17
carolineva39

Carolineva39

tweede foto

Struiken & Bomen

donderdag 14 mei 2020 - 15:17
carolineva39

Carolineva39

En de laatste. De bladeren van de bomen hangen wel wat slap zag ik. We hebben niet gesnoeid, maar dat lijkt me niet de reden. De buis in de grond was bedekt door hoog gras, maar dat lijkt me niet de reden, want gras laat gewoon water door. Buiten dat zouden de bomen rechts van de 'dode' boom daar dan ook last van zouden moeten hebben gehad.

Mijn moeder dacht dat er een worm o.i.d in de stam zit. Heel eerlijk gezegd hadden mijn man en ik niet zo heel veel kennis van tuinieren. We hebben alles geleerd van onze ouders en de rest opgezocht op internet.

Struiken & Bomen

donderdag 14 mei 2020 - 15:22
carolineva39

Carolineva39

En nog twee extra foto's. Het viel me op dat er knopjes aan de takken zitten. De takken zijn ook lichtbruin. Sommige zijn dor en kan je afbreken, deze buigen, maar breken niet.

Struiken & Bomen

donderdag 14 mei 2020 - 15:46
carolineva39

Carolineva39

En nog eentje.

Struiken & Bomen

donderdag 14 mei 2020 - 15:46
c j de k

C j de k

Dat ziet er alles behalve dood uit hoor .Groen hout wat eigenlijk gesnoeid had moeten worden , knopjes daaraan dus dat ziet er levendig genoeg uit , alleen het blad ontbreekt en dat hoort natuurlijk niet . Het kan Lindebladwesp zijn waar juist leilindes vatbaar voor zijn , deze zorgen idd voor schade aan het blad . De extreme droogte van de laatste jaren kan een rol spelen en vergeet de wind niet van de laatste dagen. Misschien dat deze boom net wat droger en meer op de wind staat als de rest . Ik heb zelf een Cornus chinensis staan die ook mooi was uitgelopen.
Maar deze staat helaas op een plek waar hij veel last van de koude noord tot noordoosten wind heeft gehad en nu dus ook weer net zo kaal is als 2 mnd geleden . dit gaat dus ook niet veel meer worden dit seizoen . Probeer hem wat te verwennen met een mulchlaag , een beetje extra mest en hou vooral de vochthuishouding in de gaten .
Groet CjdeK
donderdag 14 mei 2020 - 16:48
carolineva39

Carolineva39

@ C J de K

Dank je wel voor deze waardevolle informatie!
Onze achtertuin ligt inderdaad op het Noord Oosten, precies op de hoek waar deze leilinde staat krijgt hij veel wind. Dus ik weet nu wel zeker dat ze meer wind en kou heeft gehad dan haar boomvrienden die naast en haaks op haar staan. Er hing ook een behoorlijke laag lang gras over de pijp die naast de leilinde in de grond gaat.

Toen ik de drie eerste foto's maakte, viel me op dat de takken opeens lichtbruin/groen waren met knopjes. Ik voelde me verheugd, en nu ik jouw reactie heb gelezen, ben ik helemaal gerustgesteld. De boom is dus niet dood. Ze krijgt dus volgend jaar weer groen blad?

De vochthuishouding, kan ik water in de buis gieten?
Ik ben echt blij dat die prachtige boom niet opgegeven is.

Wanneer is de beste tijd om de leilinden te snoeien?

Het gekke is dat we ook een Japanse Esdoorn hebben, die ook 'dood' is, maar die staat in de voortuin. De voortuin ligt op het Zuid Westen. Maar daarvoor zal ik een nieuwe topic starten.

Mijn dank voor alle reacties en aandacht.

Groetjes,
Caroline

donderdag 14 mei 2020 - 18:22
carolineva39

Carolineva39

@ Patrikc

Nee, van dat alles niets, maar dank je wel voor het meedenken.
C J de k, heeft me al informatie en antwoorden gegeven waar ik een boel aan heb.
donderdag 14 mei 2020 - 18:27
c j de k

C j de k

In die buis kun je water gieten en waarschijnlijk zal deze weer gewoon uitlopen.
En voor de rest google eens wat daar leer je meer van dan van mij
donderdag 14 mei 2020 - 23:00
Patrikc

Patrikc

De boom is dus niet dood. Ze krijgt dus volgend jaar weer groen blad?


Neen, hij moet dit jaar nog in blad komen, een jaar overslaan kan een boom niet.

Ik heb ooit een appelboom geplant waarvan de wortels tussen het moment van aankopen en planten volledig afgevreten werden door woelmuizen. Ik had hem toch maar geplant en die is toen pas in juni uitgelopen. Misschien is er iets gelijkaardigs met je lindeboom gebeurd.
Ik weet niet hoe de vochthuishouding in jouw bodem is, maar hier op droge zandgrond heb ik toen vreselijk veel water gegeven om die boom te redden, ondertussen is het een grote stoere boom.
donderdag 14 mei 2020 - 23:22
carolineva39

Carolineva39

@Patrikc,

De bomen staan al zeker een jaar of 10 a 15 in de tuin. Ik vrees dat de buis niet voldoende water en lucht heeft kunnen doorlaten. De buis was namelijk overwoekerd.

Wij wonen in Zutphen, in de Achterhoek. We hebben rijke grond, of hoe je dat ook noemt.

Wat fijn dat het een grote stoere boom is geworden uiteindelijk.
vrijdag 15 mei 2020 - 16:04
carolineva39

Carolineva39

@C J de k,

Op internet zoeken heb ik al gedaan, maar daar staat zoveel informatie, dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Van jou en ook van anderen hier, heb ik al weer meer geleerd dan tijdens mijn ziektocht op het net.

Ik heb de boom via de buis net anderhalve liter water gegeven. Hoe vaak zal ik dat doen en met welke frequentie?

Voor nu, alvast een heel fijn weekend.
vrijdag 15 mei 2020 - 16:21
dries944

Dries944

Voor zo'n boom is anderhalve liter peanuts! Vorige zomer heb ik pas aangeplante bomen min. 10 liter water per week gegeven. Maar voor zo'n grote boom bij jou zal dat veel meer zijn. Beter veel water geven om de 1a 2 weken dan elke dag een beetje. Maar zo'n grote bomen zouden hun plan al moeten kunnen trekken zolang er geen extreme droogte aankomt tenminste.
vrijdag 15 mei 2020 - 23:16
WiPe

WiPe

Voor je gaat water geven, kijk eerst eens hoe droog de bodem is.
Er wordt hier wel beweerd dat de boom water moet rijgen, maar ik vind het vreemd dat deze boom nu al last zou hebben van de droogte. Zeker omdat de rest nog geen problemen lijkt te hebben.
zaterdag 16 mei 2020 - 08:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon