menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode takken aan buxus

Ga naar meest recente reactie

CityBird

Tekst aangepast

CityBird

Ik heb hier en daar een buxusplant die dood lijkt en ook niet echt groeit, alhoewel nog steeds deels groen. Zie foto. Bij sommige zit er slechts 1 groene tak tussen.

Is deze nog te redden en hoe dan? Buxusmest en water lijken alvast niets uit te halen.

Struiken & Bomen

zaterdag 18 april 2020 - 12:45
Dany

Tekst aangepast

Dany

Dat is de rups van de buxusmot die je planten kaal op eet.
zaterdag 18 april 2020 - 14:06
CityBird

CityBird

Voor zover ik weet zie je die rupsen en ik kan er in de verste verte geen bespeuren.
zaterdag 18 april 2020 - 14:23
babsieNancy

BabsieNancy

Niet opgeven,die komt er wel weer door.Zo te zien zijn er heel wat mooie groen blaadjes .Je kan ook een valletje hangen ,die trekt de mot aan door de feromonencapsules .Werkt super en je zal verschieten hoeveel motten daarin vliegen.Veel succes .
zaterdag 18 april 2020 - 14:29
Dunya

Dunya

Nee geen mot zo te zien. Misschien door elektrisch te snoeien of de droogte van verleden jaar. Een buxus komt er eigenlijk altijd door.
zondag 19 april 2020 - 09:17
Tuinprins

Tuinprins

Als het Cylindrocladium is dan is er geen rups te zien!

Cylindrocladium is een schimmelziekte die leidt tot bladval en het afsterven van takken bij buxus. Deze schimmelziekte was er al voor de buxusrups en was de eerste factor die er voor zorgde dat buxus minder populair werd in de Lage Landen. Omdat veel mensen zich niet zoveel kunnen voorstellen bij iets abstracts als een schimmelziekte maar des te meer bij een rups, wordt al snel gedacht dat hier de buxusrups aan het werk is.

Het zou kunnen zijn dat de buxusrups hier vorig jaar aan het werk is geweest maar de buxusrups is zeer vraatzuchtig en heeft binnen een paar dagen een 5 meter buxushaag helemaal kaal. Daarom denk ik ook dat hier eerder sprake is van Cylindrocladium en niet van de buxusrups. Cylindrocladium treedt aanvankelijk pleksgewijs op en breidt zich zo door de haag uit. Snoeien als het blad vochtig/nat is kan tot een versnelde verspreiding van Cylindrocladium leiden.

Tegen Cylindrocladium is weinig te beginnen. Spuiten tot je een ons weegt en nog kan de Cylindrocladiumschimmel toeslaan.

Als je meer wilt weten over Cylindrocladium dan even googlen en er gaat een wereld voor je open.


Gegroet, de tuinprins

zondag 19 april 2020 - 11:48
CityBird

CityBird

Dank je wel voor het gedetailleerde antwoord. Die deels dode planten is dan einde verhaal en moet ik vervangen?
maandag 20 april 2020 - 09:14
Tuinprins

Tuinprins

Vaak zie je dat de halfdode planten weer gaan uitlopen maar als Cylindrocladium eenmaal in de plant zit is het er bijna niet meer uit te krijgen. Ook op het afgevallen blad zit de Cylindrocladiumschimmel (niet met het blote oog te zien, bij Cylindrocladium moet je denken aan een schimmel op microscopisch niveau [ vergelijk het met Corona]).

Of je daar een nieuwe buxus moet planten is iets dat ik aan jou overlaat.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 april 2020 - 20:45
Dany

Dany

Tast die schimmel ook Ilex crenata aan de zo gezegde vervanger van Buxus die geen last heeft van de Buxusmot.
dinsdag 21 april 2020 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon