menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geënte sering snoeien

Ga naar meest recente reactie

FlorianK

FlorianK

Beste lezer(s),

In snoeitips voor seringen lees/zie ik dat takken gesnoeid moeten worden nadat ze gebloeid hebben. Hoe zit dat met takken die helemaal niet bloeien?
Ik heb een sering die -volgens mij- op een andere plant is geplakt:
De struik bestaat uit takken met kleine blaadjes met bloemen en takken met grote bladeren zonder bloemen.
Hoe en wanneer kan ik deze struik het beste knippen, zodat deze zo mooi mogelijk wordt/blijft? Moeten de takken met grote bladeren weg, of kunnen die bijvoorbeeld volgend jaar wel bloemen geven?

Alvast hartelijk bedankt voor een reactie,
Vriendelijke groet,
Florian

Struiken & Bomen

vrijdag 17 april 2020 - 15:39
FlorianK

FlorianK

Dit is een close-up van de twee verschillende soorten takken.

Struiken & Bomen

vrijdag 17 april 2020 - 15:42
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het beste is om die tak helemaal te verwijderen omdat die anders de plant kan gaan overheersen. Wel goed kijken dat je de juiste tak verwijderd! Probleem is dat je het blad / bloemknoppen bij het verwijderen van de tak van de onderstam kunt beschadigen. Daarom misschien beter om de tak in kwestie pas na de bloei te verwijderen maar nu al wel terug te snoeien zodat de afwijkende tak niet zo opvalt.

Aangezien seringen meestal worden geënt op zaailingen van een 'wilde' seringensoort zul je diverse jaren moeten wachten aleer in de afwijkende tak bloemen komen.

Tegenwoordig worden dwergseringen zoals jij die hebt (waarschijnlijk is het Syringa microphylla Suberba of Syringa meyeri Palibin) bijna uitsluitend via stek vermeerderd, dit is een stuk goedkoper dan enten. Je moet er daarom rekening mee houden dat het hier niet om een tak van de onderstam gaat maar om een 'verloping' gaat. Dit wil zeggen dat een tak terug gaat naar de gewone vorm. We kennen dit vooral van dwergconiferen maar ook bij dwergvormen van andere planten komt dit voor. Het is daarom belangrijk om goed te kijken waar de tak in kwestie precies ontspringt.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 april 2020 - 19:41
FlorianK

FlorianK

Hallo Tuinprins,

bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik hoop dat ik hem goed heb begrepen, anders heb ik nu wellicht de plant enigszins mishandeld.
Ik heb de takken met de grote bladeren verwijderd. In eerste instantie vlak onder waar die bladeren zaten, daarna heb ik de kale takken vrij laag bij de grond afgeknipt.
Hiermee is de rechter kant van de struik nu eigenlijk kaal geworden, maar heb ik wel goed zicht op de onderkant van de struik:
dit lijkt niet één onderstam te zijn met uitlopers, maar meerdere takken die uit de grond komen.

Wat is nu wijsheid?

Vriendelijke groet,
Florian

Struiken & Bomen

zaterdag 18 april 2020 - 16:15
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt aan de kleur van het hout zien dat de takken met de wat grotere bladeren anders zijn. Vermoedelijk afkomstig van de onderstam maar een verloping is niet uit te sluiten. Ik had gehoopt dat het om één tak ging en dat door het verwijderen van die tak het probleem zou zijn opgelost. Op de laatste foto zien we echter dat het om meerdere takken gaat die ook rechtstreeks uit de grond komen. Probleem is dat de stompjes weer opnieuw gaan uitlopen.

Wat nu te doen? De 'snoeistompjes' nog verder terugsnoeien tot vlak boven of net onder de grond. Zodra je ziet dat deze toch weer gaan uitlopen direct het blad verwijderen. De vorm van de plant zal de komende tijd niet echt oogstrelend zijn maar daar is helaas niets aan te doen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 april 2020 - 18:09
FlorianK

Tekst aangepast

FlorianK

Misschien leuk om een update te geven...
Na het kortwieken vorig jaar is het dit jaar weer een mooie volle struik geworden. En dit keer 1 en hetzelfde type blad/tak.

Ik zie dat ik dat vorig jaar ben vergeten te doen, maar nogmaals bedankt voor het advies, Tuinprins.

Struiken & Bomen

maandag 31 mei 2021 - 21:33
Tuinprins

Tuinprins

Dank je voor de update.

Ik vind het jammer dat niet meer mensen een update plaatsen van hun tuinprobleem. Andere forumbezoekers die met hetzelfde probleem zitten hebben hier zeker iets aan.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 juni 2021 - 07:01
PeterC

PeterC

Je hebt een punt. Te onthouden.
dinsdag 1 juni 2021 - 18:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon