menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Help! Is deze boom ziek?

Ga naar meest recente reactie

Philippe_G

Philippe_G

Beste,

Ik vraag me af of deze eik ziek is.
De schors ziet er aan 1 kant (de zuid-west kant) anders uit dan de rest van de boom. De schors is ook gebarsten. Dit wordt erger en erger met de maanden die passeren.
Andere eiken die in de buurt staan hebben dit niet; die zien er langs alle kanten hetzelfde uit.
Nu het buiten regent komt er zelfs wit schuim uit de schors openingen.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Groeten,
Philippe

Struiken & Bomen

dinsdag 10 maart 2020 - 10:44
Philippe_G

Philippe_G

Hier nog een foto

Struiken & Bomen

dinsdag 10 maart 2020 - 10:45
Philippe_G

Philippe_G

En nog eentje. Op de achtergrond zie je nog een eik staat die er "normaal" uit ziet.

Struiken & Bomen

dinsdag 10 maart 2020 - 10:46
Philippe_G

Philippe_G

ik ben er intussen zelf achter dat het schuim op zich geen probleem is; dit wordt blijkbaar veroorzaakt door saponinen. Dit zijn natuurlijke stoffen die in bomen en planten met name in de bast te vinden zijn. Deze stoffen bezitten eigenschappen waardoor schuim ontstaat bij uittreding aan het oppervlak als het in aanraking komt met zuurstof en water.


Maar dat betekent niet dat er niets aan de hand is met deze boom. De bast is gebarsten op meerder plaatsen en heeft een andere kleur dan de rest van de boom ... 't valt me op dat het kleurverschil harder opvalt wanneer de boom nat is. Het lijkt alsof langs die kant de schors echt door en door nat is ... vreemd ...
dinsdag 10 maart 2020 - 10:58
WiPe

WiPe

Kun je om te beginnen de afgestorven schors verwijderen zodat je kan zien wat daaronder zit? Op deze pmanier is het heel lastig op iets zinnigs te zeggen.

Let er op dat je geen gezonde schors weg haalt.
donderdag 12 maart 2020 - 12:24
Philippe_G

Philippe_G

Ik ben niet helemaal zeker of die schors al is afgestorven ...

zouden het kevers kunnen zijn?
vrijdag 13 maart 2020 - 09:56
WiPe

WiPe

Je moet niet zeker zijn. Controleer of de schors los zit en haal dan de schors weg die los zit.Op basis van deze foto's kan het alles zijn.
vrijdag 13 maart 2020 - 17:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon