menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Beukenhaag problemen

Ga naar meest recente reactie

Raf_666

Raf_666

Hoi, na enkele jaren geef ik het op om onze beukhaag te laten staan vrees ik. Achter de boom , omwille van weinig licht en water, redden deze plantjes het niet. Heb reeds nieuwe gezet en telkens gaan ze dood. Voldoende water en meststoffen, planten volgens mij volgens de regels. Wat zouden jullie doen ? Een combinatie van 2 soorten lijkt me niet zo mooi. Welk opties zijn er ? Denk aan schutting met klimop , zijn er andere alternatieven.

Thanks

Raf

Struiken & Bomen

woensdag 8 januari 2020 - 12:30
Raf_666

Raf_666

Een andere foto :

Struiken & Bomen

woensdag 8 januari 2020 - 12:31
Patrikc

Patrikc

Je zou kunnen de laatste planten links en rechts asymmetrisch laten uitgroeien.

Struiken & Bomen

woensdag 8 januari 2020 - 14:10
c j de k

C j de k

Het zal niet meevallen om daar wat te laten groeien , je zou eventueel nog kunnen proberen met Portugese laurier . Zelf heb ik pas elaeagnaceae geplant maar dat is meer voor de zeewindbestendigheid , hoewel deze ook wel redelijk droogte kunnen verdragen .
woensdag 8 januari 2020 - 16:24
Raf_666

Raf_666

Je zou kunnen de laatste planten links en rechts asymmetrisch laten uitgroeien.


Bedoel je in een schuine lijn naar beneden ?

In ieder geval hou ik meer van een haag bestaande uit 1 soort !

Gr

Raf
woensdag 8 januari 2020 - 22:11
Raf_666

Raf_666

Het zal niet meevallen om daar wat te laten groeien , je zou eventueel nog kunnen proberen met Portugese laurier . Zelf heb ik pas elaeagnaceae geplant maar dat is meer voor de zeewindbestendigheid , hoewel deze ook wel redelijk droogte kunnen verdragen .


Die portugese laurier zou idd een optie zijn, dan hoef ik in ieder geval geen schutting plaatsen om klimop tegen te laten groeien. Hoe snel groeit deze laurier ?

Ik zou graag iets snelgroeiend hebben zodat we niet meer op die lelijke achtergrond moeten kijken ...

Zijn er andere opties ?

Thx

Raf
woensdag 8 januari 2020 - 22:14
WiPe

WiPe

Hulst doet het vrij goed in de schaduw van andere bomen. Daar kun je proma een haag van maken; Als het snelleer dicht wil, kun je best grotere maten kopen. Dat kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat.
Er zijn ingestekelde variëteiten van hulst, zoals Ilex JC Van Tol moest dat een probleem zijn.
Taxus gaat ook nog vrij goed op die plek. Maar die heeft dan weer giftige bessen. Dat kan een probleem zijn met kinderen.
woensdag 8 januari 2020 - 23:51
leerling

Leerling

Taxus gaat ook nog vrij goed op die plek. Maar die heeft dan weer giftige bessen.

Dat vraagt wat nuance: het rode vruchtvlees is niet giftig. De pitten wel. Zie o.a. https://www.antigifcentrum.be/natuur/planten/giftige-planten/taxus-taxus-baccata

Verder zijn ook Ilex (hulst), Hedera (klimop), Prunus lusitanica (portugese laurier) en Prunus laurocerasus (laurierkers) in min of meerdere mate giftig.

Mijn tuin (en waarschijnlijk heel wat andere) staat vol planten die giftige bestanddelen hebben.
Kinderen die ik nog niet duidelijk kan maken wat ze wel of niet in hun mond mogen stoppen, laat ik niet alleen buiten.
donderdag 9 januari 2020 - 00:48
WiPe

WiPe

Ik denk dat vooral dat laatste belangrijk is. Hetbprobleem met taxusbessen is vooral dat die ervoor kleine kidneren erg aantrekkelijk uitzien. Bovendien is de giftighied van Taxus nog wat anders dan die van hulst of die twee laurierkersen.
donderdag 9 januari 2020 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon