menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurwilg snoeien

Ga naar meest recente reactie

Javamatic

Javamatic

Ik heb een treurwilg in mijn tuin.Deze heeft reeds z'n tenen royaal op de grond zodat ik daar soms bijna m'n nek over breek. Daarom zou ik het graag wat willen terugsnoeien.
De voorkeur heeft laat winter, maar misschien weet iemand of de boom het nu ( aug-sept)
ook kan verdragen ? of kan ik toch beter wachten ?

bijvoorbaat dank

Struiken & Bomen

zondag 25 augustus 2019 - 22:49
sophora

Sophora

Zijn lange slierten mogen er altijd af.
zondag 25 augustus 2019 - 22:53
Patrikc

Patrikc

Lucky you, lijkt meer op een park dan op een tuin

Inderdaad zoals Sophora zegt, die twijgen mag je er gerust nu afsnoeien.
maandag 26 augustus 2019 - 07:38
Javamatic

Javamatic

Dank voor jullie suggesties. Echter de foto is helaas niet in mijn tuin genomen, maar gewoon een Plaatje van een treurwilg.
maandag 26 augustus 2019 - 09:55
sophora

Sophora

Na een storm vijf jaar geleden helemaal kaal gesnoeid.
Nu terug een reuze boom.

Struiken & Bomen

maandag 26 augustus 2019 - 11:21
sophora

Sophora

Gesnoeid

Struiken & Bomen

maandag 26 augustus 2019 - 11:22
WiPe

WiPe

Sophora, dat is niet snoeien. Dat is een regelrechte schande. Dat een boom aan dergelijke ingrepen niet dood gaat, betekent niet dat je dat ongestraft kan doen. Op termijn gaat die inrotten waardoor de kans op takbreuk toeneemt. De boom wordt op die manier echt gevaarlijk.
Voor een particulier zonder opleiding is het levensgevaarlijk om dit zelf te willen doen. een professional die zulk werk durft afleveren is zijn geld niet waard.
maandag 26 augustus 2019 - 11:34
Marei

Marei

Wij hebben een heel andere ervaring WiPe! Bij onze buren wordt de treurwilg na enkele jaren gewoon te groot...….de takken hangen dan af op het rieten dak en dan wordt de boom gekortwiekt, net als bij Sophora.
De boom leeft, na ettelijke snoeibeurten, nog steeds!
maandag 26 augustus 2019 - 11:50
sophora

Sophora

Ik verwachtte Wipe zijn kritiek al. En het is wel enigszins overdreven te spreken van schande.
Door de storm waren er veel takken gebroken. Ik heb dat laten snoeien door een professionele
ploeg omdat het te gevaarlijk was het zo te laten.
Sindsdien is hij nog eens gesnoeid.(Om de drie jaar).
Ik twijfel niet aan uw bomenkennis maar als je denkt dat je een wilg dood krijgt met hem te snoeien dan zit je er toch naast. Zelfs het hakselhout moet ik meer dan een jaar laten liggen of mijn tuin staat vol wilgen.
Bedankt voor de morele steun Marei.
maandag 26 augustus 2019 - 12:40
Roeli

Roeli

Ja, er wordt gezegd, als je een bezem hebt met een steel van wilgenhout, kan je, wanneer de bezem af is, de steel nog in de grond zetten en krijg je een wilgenboom.
maandag 26 augustus 2019 - 12:50
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Sophora, nogmaals, het gaat er niet over dat de boom daar op korte termijn dood van gaat. Het gaat er over dat die door dergelijke 'snoei' gewoon gevaarlijk wordt. Enfin. De risico's zijn voor jou. Als een wilg door dergelijke mishandeling zou dood gaan, zouden mensen veel beter snappen waarom dit slecht is.

Als je niet aan mijn kennis twijfelt waarom ga je er dan van uit dat ik zou denken dat je een wilg dood zou krijgen door hem veel te zwaar te snoeien?
maandag 26 augustus 2019 - 14:33
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als het gaat over die laaghangende takken van de treurwilg van treurwilg:
Gewoon met een haagschaar bijscheren tot waar je ze weg wil. Dat kan nu en is heel makkelijk zelf uit te voeren.
maandag 26 augustus 2019 - 14:36
harmkoopma14

Harmkoopma14

Ik zit gewoon wat te googelen. Wij hebben een grote tuin van 3,5 hectare sinds 1-10-2021 en ik probeer inzicht te krijgen hoe we de tuin het best kunnen onderhouden. De vorige bewoner heeft volgens mij sinds 2012 niet gesnoeid en onkruid werd bestreden met round-up. Dat willen wij graag op een duurzame manier doen. Op de website www.maanhoeve.nl kunt u een indruk krijgen van onze tuin.
Misschien zijn er mensen die ons willen helpen of advies geven. Stuur dan een e-mail naar
[email protected]
dinsdag 17 januari 2023 - 09:29
WiPe

WiPe

Om zomaar effe te zeggen wat je allemaal moet doen zonder een en ader concreet te beoordelen, daar pas ik voor.

Twee zaken zou ik wel durven zeggen: snoeien is nooit ene doel op zich. En je kan beter hulp zoeken van mensen met kennis van zaken. Een goed boek, wat je eventueel op weg kan zetten is Ecologische tuin. Van aanleg tot beheer. Daar ge je meer en betere info vinden dan on line.
donderdag 19 januari 2023 - 06:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon