menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom voor kleine tuin

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Kent iemand de papiermoerbei, Broussonetia papyrifera?
Mijn zoon wil graag een boom in zijn tuin. Die tuin is nu een rechthoek gazon met aan weerszijden een draadafsluiting met wat lage beplanting ervoor. 1 niet te grote boom zou dus wel welkom zijn. Maar welke? Zou een papiermoerbei interessant zijn?
Andere suggesties?
woensdag 24 juli 2019 - 20:39
sophora

Sophora

Kan toch 15 m hoog worden.
woensdag 24 juli 2019 - 21:21
leerling

Leerling

Wat voor grond heeft je zoon (zand/leem/klei..., droog/normaal/vochtig)?
Hoeveel uur zon komt er op die plaats?
Is het een beschutte plaats (afscherming van felle noord/oosten wind)?
Hoe hoog/breed mag die boom worden?
Wil hij gewoon 'een boom', of denkt hij daarbij aan de schaduw die die boom zal werpen, de schommel die hij erin kan hangen, de vruchten die je
Waarom dachten jullie aan een Broussonetia papyrifera?

@Sophora
Die kan inderdaad 15 meter worden, maar (nog?) niet in ons klimaat. Hier zou die maar een 5 tot maximum 8 meter worden.
donderdag 25 juli 2019 - 00:15
sophora

Sophora

Ik heb hem ooit gehad. Heb hem weggedaan omdat in heel mijn tuin jonge zaailingen opkwamen. Ik vind het niet zo een goede keuze.
Maar zoals Leerling zegt, hoe kunnen wij kiezen als we niet weten welke grond je hebt.
donderdag 25 juli 2019 - 08:44
WiPe

WiPe

15 meter voor een papiermoerbei lijkt me wel erg hoog. Het is in ieder geval een goede groeier die snel groot is, maar niet zo erg lang leeft.
donderdag 25 juli 2019 - 09:45
Lino

Lino

Ik heb hem ooit gehad. Heb hem weggedaan omdat in heel mijn tuin jonge zaailingen opkwamen. Ik vind het niet zo een goede keuze.

Daarom ben ik zo blij dat ik het hier op het forum kan vragen. Ervaring leert

Dus die wordt het al niet.

Meer info over de tuin:
zandgrond, volle zon, bedoeling om de tuin 'aan te kleden', schaduw te bieden en niet te veel 'vuil' laat vallen zodat je er ook onder kan zitten.
zaterdag 27 juli 2019 - 09:26
sophora

Sophora

Lino, echt moeilijk om voor iemand anders iets te kiezen. Zoek gewoon eens op Google 'Kleine bomen'. Er is zoveel keuze. Maar vermits je niet veel 'vuil' van de boom wilt neem dan gene met bloemen want die vallen af en liggen op het gazon. Mij stoort dat niet, de grasmaaier raapt het zo op.. Een kleine soort Magnolia, een veldesdoorn,een steeneik, een lijsterbes. Er is keuze genoeg.
zaterdag 27 juli 2019 - 13:43
WiPe
zaterdag 27 juli 2019 - 15:02
Lino

Tekst aangepast

Lino

Dank u.
Veel keuze geeft de bomenwijzer niet voor bomen tot 6m hoogte.
Ik kies Clerodendrum trichotomum. Iemand daar ervaring mee? als boom, niet als struik.
zondag 28 juli 2019 - 18:02
WiPe

WiPe

Tot 6 meter hoogte? Die ga je er inderdaad niet erg veel vinden. Clerodendron trichotomum is niet zo goed winterhard en durft veel wortelopslag geven.
zondag 28 juli 2019 - 20:31
Dany

Tekst aangepast

Dany

Je hebt ook walnotenbomen die klein blijven vb
Juglans regia ‘Mini Multiflora nr 14’
Juglans regia ‘Dwarf Karlik 3’
Juglans regia ‘Dwarf Karlik 5’
Juglans regia ‘Seifersdorfer’
of een appel, perenboom laagstam
zondag 28 juli 2019 - 21:51
leerling

Leerling

Misschien ook eens zoeken naar "leibomen dakvorm".
zondag 28 juli 2019 - 22:31
Carib

Tekst aangepast

Carib

Als je op die bomenwijzer kijkt kom ik voor kleigrond toch al op 20 bomen tot 6 meter. En dan lijkt me de lijst niet eens volledig. Zo hebben wij een Aesculus pavia 'Discolor'. Een dwergpaardekastanje, niet gevoelig voor aantastingen, na 10 jaar is hij misschien een meter hoger geworden, dus nu naar schatting max 4 meter. Enige nadeel is de vroege herfst. Ook de Sorbus vilmorinii is hier een langzaam groeiende boom die ik nog lang niet boven de 6 meter zie komen.
Ook de Cercidiphyllum is hier een heel elegante langzaamgroeiende kleine boom. Hij kan wel hoger worden dan 6 meter, maar er zijn waarschijnlijk van veel bomen wel kleinblijvende cultivars. Met enig zoekwerk zijn er vast veel opties. Zo is er ook een kleinere cultivar Gleditsia triacanthos 'Elegantissima.'
zondag 28 juli 2019 - 22:53
sophora

Sophora

Aesculus pavia 'Splendens' is ook een niet al te grote boom. Prachtige rode bloemen en herfstverkleuring.
Of waarom geen mooie Cornus Satomi , wordt maximaal 6 a 7 groot.
zondag 28 juli 2019 - 23:07
WiPe

WiPe

Carib, met alle respect, maar cercidiphyllum wordt een grote boom. Die groeit wel traag, maar op termijn gaat die naar de vijftien tot twintig meter. Voor de rest zijn dat een prima soorten.
maandag 29 juli 2019 - 09:20
Carib

Carib

Wipe, ik weet dat de gewone Katsoera groter kan worden dan 6 meter, maar daarom geef ik ook aan dat er vast kleiner blijvende cultivars zijn. Vragensteller mag natuurlijk ook zelf nog een beetje zoekwerk doen
maandag 29 juli 2019 - 19:11
Lino

Lino

Dank jullie wel voor de hulp.
(@carib: geen kleigrond maar zandgrond)
Sorbus vilmorinii, ja mooi.
Voor Cercidiphyllum, als die in zandgrond mag
Cornus kousa satomi, bestaat die als boom? Mooi!
Aesculus pavia splendens, ook te overwegen.
Notenbomen in dwergvorm ja, al hoor ik dat die moeilijk te vinden zijn.

dinsdag 30 juli 2019 - 12:48
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Cedrcidiphyllum kan in een zandgrond. De cv Cercidiphyllum japonicum 'Pedulum' blijft ietsje kleiner, maar op termijn wordt die ook meer dan 6 meter.
Cornus kousa is op stam te kweken. Zeker een optie, hoewel die in ons klimaat de neiging heeft om 'op zijn takken te gaan liggen'. Cornus 'Eddie's white Wonder' is dan meer boomvormig.
Er zijn nog meer mooie Sorbussen. Zelf ben ik nogal wild van Sorbus sargentiana.
Kijk ook eens naar Stewartia e naar Styrax, daar zit ook heel wat moois tussen.
dinsdag 30 juli 2019 - 13:10
Lino

Lino


Cercidiphyllum japonicum rotfuchs misschien dan wat kleiner?
Cornus eddie's white wonder Zeker mooi.
Stewartia pseudocamellia ja ook
Styrax zou wat vorstgevoelig zijn

Nog een boom die tersprake kwam: robinia pseudoacacia. Daar ervaring mee?

dinsdag 30 juli 2019 - 13:57
Carib

Carib

Robinia's worden best forse bomen. Ook die heb ik hier staan en wel in de gele vorm Frisia. Die is binnen 10 jaar van een klein stekje doorgeschoten naar een boom van naar schatting 8-9 meter.
dinsdag 30 juli 2019 - 17:12
Carib

Carib

De Cercidiphyllum 'Rotfuchs' wordt ook wel groter dan 6 meter denk ik. Glowball, Herkenrode dwarf of JWW3 zijn wellicht kleinere cultivars.
dinsdag 30 juli 2019 - 17:16
leerling

Leerling

Beter geen Robinia pseudoacacia op zandgrond.

Hier zie je een stukje van een tuin in de buurt. 30 jaar geleden is de man die de tuin bewerkte gestorven. Daarna is die tuin helemaal verwilderd. Je vindt er vooral Robinia pseudoacacia en Prunus serotina (Amerikaanse vogelkers).
We hebben, in samenspraak met de huidige eigenaar, een aantal van die bomen laten weghalen, omdat we schrik hadden dat ze bij een storm op ons huis zouden terechtkomen. Elk jaar haal ik in de late winter de nieuwe bomen (veelal uit wortelopslag) op dat stuk weg.

Op de foto zie je een aantal van de oudere robinia's in de achtergrond. Voor de tweede hoge boom links staat een notelaar (walnoot) van ca. 6 jaar oud (die door de recentste hitte bruine bladeren heeft gekregen), die zo'n 2,5 meter hoog is. De jonge robinia's op de voorgrond zijn scheuten van dit jaar.

Elk jaar wied ik hier massa's zaailingen.

Zie ook https://www.ecopedia.be/boom/valse-acacia

Struiken & Bomen

dinsdag 30 juli 2019 - 23:13
Lino

Lino

Nuttige info. Dankjewel.
woensdag 31 juli 2019 - 08:00
Lino

Tekst aangepast

Lino

Pterostyrax corymbosa? geeft wellicht veel afval (vruchten)
zaterdag 3 augustus 2019 - 09:51
WiPe

WiPe

Pterostyrax corymbosus maakt relatief kleine zaden. Zaait zich ook niet uit. Ik zou eerder kiezen voor Pterostyrax hispida.
zondag 4 augustus 2019 - 11:39
gied

Tekst aangepast

Gied

Wat ik mij afvraag, je kan bepaalde bomen soorten ook klein houden 3-4 meter door snoeien?
Als er geen blad of bloesem val gewenst is, tja word beetje lastig. Met zo'n kleine tuin is dat toch simpel bijeen te harken?
Ik heb een kersenboompje in het voorjaar geplant, en ze heeft goed geworteld inmiddels. Deze "Prunus Avium Regina" is een laagstam die in 10 jaren ca 3,5 meter hoog word .
Onder een dak van kersenbloesem zitten vind ik anders ook wel heel mooi, en met een
grashark heb je het zo bij elkaar geveegd.
Met een fruitboompje heb je ook nog vers vruchten voor lekkere recepten te maken.
zondag 4 augustus 2019 - 21:02
Lino

Lino

Mijn probleem met vruchten is de aantrekking van wespen.
Het afvallen van bloesem vruchten en zaden is niet zozeer dat het in de tuin valt, maar dat het in je eten valt als je eronder aan tafel zit. (onze ervaring met de acer davidii)
woensdag 7 augustus 2019 - 08:58
sophora

Sophora

Lino, iedereen heeft zich hier uit de naad gedacht om u te helpen. Koop je niet best een grote parasol waar je ongestoord je ontbijt kan nemen zonder hinder van blaadjes bloemen vruchten en wespen?
woensdag 7 augustus 2019 - 09:45
WiPe

WiPe

Hear hear!!
donderdag 8 augustus 2019 - 11:31
Roeli

Roeli

Of span een laken onder de boom dat alles netjes opvangt.
Je moet dat ding natuurlijk wel af en toe leegmaken wan anders waait het er misschien uit en zit je nog in de troep.
En anders, man ga lekker binnen eten.
donderdag 8 augustus 2019 - 12:10
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik vraag gewoon info om een goede keuze te kunnen maken.
Die heb ik nu gekregen.
Pterostyrax hispida zie ik ook wel zitten.

Ik laat wel weten wat het geworden is, als het zover is. (En het zal geen parasol zijn )
vrijdag 9 augustus 2019 - 11:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon