menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ACER Palmatum 'orange dream'

Ademar

Ademar

Beste, ik heb sedert enkele maanden een Acer Palmatum 'orange dream' gekocht.
Mijn vraag toen ik hem kocht.."mag hij in de zon staan" .en het staat ook op het internet! is dat nu de struik de ochtendzon en de middagzon krijgt...
De struik was mooi geëvolueerd tot 1 meter hoog op deze plaats maar nu beginnen de bovenste kleine gele blaadjes bruin te verkleuren wat de struik al geheel ontsiert heeft.
Ik denk dat er iets scheelt.
Mijn vroegere acer is ook destijds gestorven aan de zon vorig jaar....
Mijn vraag aan jullie...I dit dan larie dat deze struik in de zon mag staan...Ik weet er een staan in volle namiddag zon waar niks aan komt!.
Ik geef hem om de twee dagen water omdat de grond heel droog is...én er komen hier en daar nieuwe blaadjes ??? rare toestand... Bestaan er Acers die in de volle zon mogen ???
bedankt
vr gr Ademar
woensdag 15 mei 2019 - 16:08
Tuinprins

Tuinprins

Acer palmatum 'Orange Dream' is een Japanse esdoorn voor de halfschaduw: 's morgens zon, 's middags schaduw. Heel de dag gefilterd zonlicht (door bijvoorbeeld bomen met kleine bladeren) is ook goed.

Groenbladige Japanse esdoorns waarvan het blad niet al te fijn is ingesneden kunnen in de regel goed tegen heel de dag zon. Grond moet dan wel niet te droog zijn (te nat is ook niet goed want dan is er een grotere kans op verwelkingsziekte/verticillium).

Bruine bladrandjes bij Japanse esdoorns komt heel vaak door een combinatie van veel zon, lage luchtvochtigheid en tamelijk veel wind. Japanse esdoorns geven de voorkeur aan een luwe standplaats.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 15 mei 2019 - 20:08
Ademar

Ademar

Dank U voor de info....De acer staat achter een rieten schutting en is toch wat beschermd tegen de noordenwind, dat zit goed. Nu de grond is erg droog, zelf woon ik hier nog maar 8 maand.
De tuin lag er erg droog bij door de hitte van vorige zomer en zeker niet onderhouden....
Ik ben begonnen met al mijn planten en struiken op hun plaats te zetten bij aankomst vorig jaar in oktober waarbij de acer onmiddellijk de indruk gaf dat hij op een goede plaats stond.
In mijn vorige tuin moest ik hem destijds verzetten omdat hij de volle zon kreeg gedurende de dag. Maar dan was de struik nog klein, 60cm en heel fragiel. Nu is de struik inmiddels 1 meter hoog en geeft prachtige kleuren, net zoals het hoort. Maar hij staat nu terug in de zon van opkomst tot ondergang. Bij navraag in een tuincentrum... en zelfs heb ik voorbeelden gezien die in volle zon staan gedurende de ganse dag, en daar is niks mis mee! Nu mijn acer begint terug verschrompelde blaadjes te tonen met bruine randjes...Ik dacht, niet terug zoals voorheen aub...
En toch blijft men beweren dat deze struik in volle zon mag staan ....Er zijn wat schaduwplanten geplaatst maar die gaan maar hun werk doen binnen min twee jaar denk ik....allee toch bedankt he...ik heb er een foto bij gezonden...
vr gr Ademar

Struiken & Bomen

donderdag 16 mei 2019 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon