menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Is deze laurierkers nog te redden?

Ga naar meest recente reactie

KarinD

KarinD

In mijn nieuwe tuin staan 2 laurierkersen. Niet dezelfde, de een heeft smallere bladeren dan de ander. Volgens de kaartjes die ik in de schuur vond is de ene een ano en de ander een lange naam die begint met au.
De een doet het prima en is druk bezig met bloemen aanmaken maar de ander is heel zielig. De bladeren zijn bruinig enhij maakt een aardig dode indruk maar toen ik een paar takjes afknipte zag ik dat de dunne takjes wel dood zijn maar die waar de bladeren aan zitten nog wel groen zijn van binnen.
Heeft iemand een idee of ik deze plant nog kan redden en zo ja, hoe?

Struiken & Bomen

zaterdag 13 april 2019 - 11:21
KarinD

KarinD

Zo zien de bladeren er van dichtbij uit.

Struiken & Bomen

zaterdag 13 april 2019 - 11:22
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat zijn geen laurierkersen; dat zijn laurieren. Die plant die je op deze foto laat zien, heeft veel te nat gestaan.
zaterdag 13 april 2019 - 14:11
KarinD

KarinD

Oh, gewone laurier? Ik vond in de schuur een kaartje met prunus nogwat augustifolia en toen ik daarop ging googlen vond ik laurierkers dus ik ging ervan uit dat dat deze was.

Is hij nog te redden? Vor zover ik weet zitten er gaten onderin de pot, want er loopt water uit. Als ik tzt borders heb kan hij gewoon daarin wat waarschijnlijk beter voor hem is, maar ik ben nog niet aan de tuin toegekomen dus die borders laten nog even op zich wachten.
zaterdag 13 april 2019 - 14:47
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik weet niet waar je woont, maar de Laurier is niet helemaal winterhard. ( Misschien staat hij daarom wel in een pot.) De Laurierkers wel
zaterdag 13 april 2019 - 15:31
KarinD

KarinD

Misschien dat hij er dan daarom zo uitziet. Toen we kwamen bezichtigen in het najaar stond hij buiten en toen we hier vorige maand kwamen wonen ook en ik denk niet dat hij tussendoor binnen gestaan heeft.
zaterdag 13 april 2019 - 16:41
WiPe

WiPe

Ik zou in de eerste plaats eens controleren of de afwateringsgaten van de pot niet verstopt zijn. Misschien heeft die pot zelfs geen afwateringsgaten. Dan blijft alle regenwater in de pot staan.
zaterdag 13 april 2019 - 16:47
xanderbere19

Xanderbere19

Ik denk dat ie nog te redden is. Inderdaad check de afvoergaten e. d., maar als je toch bezig bent, geef de plant meteen verse potgrond. Uit de pot halen, oude grond ergens in de tuin verwerken, zoveel mogelijk oude grond tussen de wortels vandaan halen, oppotten in verse potgrond en goed watergeven. Na maximaal 3 weken moet je nieuwe groei zien. Succes!
zaterdag 13 april 2019 - 17:44
KarinD

KarinD

Ah, bedankt. Ik ga potgrond kopen en de pot controleren.
Als ik toch bezig ben, er staat hier een soortgelijke pot maar dan groter, net zo hoog maar vierkant. Die staat leeg. Is dat beter voor hem?
zondag 14 april 2019 - 11:49
xanderbere19

Xanderbere19

Als ik de foto zo bekijk is de pot groot genoeg! Ik zie wel allerlei mosachtige groeisels op de pot, duidt doorgaans op een dichtgeslagen, voedselarme grond. Als de groei er eenmaal weer in zit, flink snoeien om er weer enig model in te krijgen.
zondag 14 april 2019 - 12:55
KarinD

KarinD

Top. Zelfde pot houden dus. Ik ben morgen vrij dus dan heb ik wat te doen!
En dan wachten tot hij weer goed groeit en dan flink snoeien. Hoe ver kan dat zonder dat het schadelijk is? En moet dat alles in 1x tegelijk? En voor wanneer moet dat gebeuren of maakt dat niet uit? Ik heb nog nooit meer gesnoeid als de jaarlijkse beurt voor mijn zomerheide.
zondag 14 april 2019 - 20:11
xanderbere19

Xanderbere19

Snoeien moet met enig beleid. Begin met het wegknippen van alle dode takken. Daarna de levende takken inkorten tot er nog een of twee levende bladeren aanzitten. Doe het gefaseerd. De hoop is dat ie ook dichtbij de stam nieuwe groei laat zien.
zondag 14 april 2019 - 21:31
EJM

Tekst aangepast

EJM

Als een laurier geen blad meer heeft gaat hij dood.
Dus inderdaad opnieuw oppotten, wachten op nieuwe groei, vooral nieuw blad.
En dan zou ik stukje voor stukje het lelijke oude blad er uit knippen, afhankelijk van hoeveel nieuw blad hij heeft.
ik heb mijn laurier in de volle grond staan, op het zuiden, beschut tegen de muur van het huis, en redelijk dicht bij de schutting aan de linker kant.
En er recht voor de schuur, dus hij staat zeer beschermd tegen de wind.
Daar doet hij het al 7 jaar geweldig.
Dus als je een beschut plekje op het zuiden in je tuin hebt, is dat de beste plaats voor de laurier, en dan kan hij wel tegen de vorst.
zaterdag 27 april 2019 - 20:26
Tuinprins

Tuinprins

De echte laurier / Laurus nobilis (keukenkruid) kan tegen matige vorst maar als het echt streng gaat vriezen dan leggen ze vaak het loodje. In februari 2012 toen de temperatuur op veel plaatsen in Nederland beneden de -15 kwam, zijn er veel planten doodgevroren. Exemplaren die zijn gekweekt als bol op stam zijn gevoeliger voor vorst dan struikvormen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2019 - 08:06
KarinD

KarinD

Ah, bedankt.
Als ik hëm in het zuiden van mijn tuin zet, staat ie tegen de schuur aan. Daar heeft hij alleen in de ochtend wat zon.
Ik zie volgens mij al heel voorzichtig wat niet blad verschijnen.
zondag 28 april 2019 - 13:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon