menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Zuidelijke Magnolia zaad

Henri Vorst

Henri Vorst

Afgelopen juni hebben wij onder een grote zuidelijke magnolia boom een zaadbol aangetroffen.
Wij hebben deze bol meegenomen. Ik heb meerdere zaden veilig gesteld en 7 zaden gezaaid die alle ontkiemd zijn in stek en teelaarde. De plantjes zijn nu ongeveer 5 cm hoog.
Kan iemand mij tips geven wat ik verder moet doen en welke producten ik moet gebruiken om deze zaadjes te laten uitgroeien tot een zuidelijke magnolia boom?

Struiken & Bomen

vrijdag 26 oktober 2018 - 14:32
Tuinprins

Tuinprins

Zaailingen vorstvrij EN koel overwinteren. In het late voorjaar overpotten in P9 potje (kleine vierkante zwarte potje). Potjes buiten plaatsen waarbij je de zaailingen langzaam laat wennen aan de zon. Dus niet meteen in de volle zon zetten want dan verbranden de zaailingen. Als je ze binnen houdt krijg je slappe groei.

Potgrond die je het beste kan gebruiken is potgrond voor rhododendrons en azalea's.

Een jaar later overpotten in 3 liter pot, het jaar daarop in 7,5 liter pot. Plant in de winter zoveel mogelijk vorstvrij EN koel overwinteren. Magnolia grandiflora is niet geheel winterhard. Magnolia grandiflora in pot is extra gevoelig voor vorst. Bij stevige vorst kunnen de wortels namelijk bevriezen.

Het vierde jaar uitplanten in de tuin op een beschutte zonnige plek. De eerste bloei mag je bij gezaaide Magnolia grandiflora's verwachten als de plant 8 tot 15 jaar oud is. Geduld is dus ook hier een schone zaak.

Als je niet de tijd, de ruimte / omstandigheden en blijvende motivatie hebt om Magnolia grandiflora uit zaad op te kweken dan zou ik er niet aan beginnen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 oktober 2018 - 07:43
RW5

Tekst aangepast

RW5

Zijn er nog meer mensen die Magnolia Grandiflora uit zaad hebben gekweekt en hiermee succes hebben gehad? Krijg je er ook dezelfde plant ervoor terug?
zaterdag 8 juni 2019 - 16:57
Pieterpost

Pieterpost

Hallo, Ik wil deze zaden ontkiemen in een verwarmde propagator met groeilampen kunnen deze dan wel direct in zonlicht buiten staan van de zomer? Iemand nog tips om ze zo te ontkiemen en op te kweken?

Gr Dominique
maandag 28 september 2020 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon