menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxus stekken?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Een jaar of drie geleden heb ik een wat groter takje snoeisel van taxus zomaar in de grond gestoken op een halfschaduw plaats in de tuin en dan totaal uit het oog verloren. Dat staat nu als klein struikje te blaken, terwijl een aantal wat grotere haagplanten helemaal bruin zijn geworden.
Ik vermoed dat die grotere planten dit droge seizoen niet overleefd hebben en vervangen moeten worden.

Heb ik, met dat ene takje, puur geluk gehad, of kan je taxus, min of meer betrouwbaar, op die manier echt stekken?
dinsdag 28 augustus 2018 - 00:28
Marei

Marei

Ja, dat kan, Taxus stekken is niet zo lastig; zelf heb ik het ook wel eens geprobeerd en er toen een blok van opgekweekt.
Op de foto is het resultaat links te zien, het blok waar de vogeltjes bovenuit steken.

Struiken & Bomen

dinsdag 28 augustus 2018 - 08:27
leerling

Leerling

Dat ziet er mooi uit, Marei.

Weet je nog hoe groot die takjes waren toen je ze in de grond stak?
dinsdag 28 augustus 2018 - 22:15
Marei

Tekst aangepast

Marei

Jeetje Leerling, daar vraag je me wat!!!
Ik had toen wat ervaring met het stekken van Buxus........en wilde kijken of het met Taxus ook zou lukken.
Net zoals ik Buxus stekte, heb ik half verhoute takjes (ca. 10 cm) van de Taxus in potjes van 9x9 cm gezet.
De stekken die geworteld leken te zijn heb ik daarna (en dat was ongeveer in 2002) in een bedje in de volle grond (met voldoende schaduw) gezet tot ze groot genoeg waren en ik een idee had wat ik er nou eigenlijk mee aan moest.........
Hierbij een foto van een paar jaar later, je kunt zien dat het nog jonge planten zijn.



Struiken & Bomen

dinsdag 28 augustus 2018 - 23:07
Marei

Marei

Hier nu nog een foto van 2013 waarop je kunt zien dat de planten al behoorlijk volgroeid zijn........ik zou wel, als ik het opnieuw deed, in de beginfase meer knippen!

Struiken & Bomen

dinsdag 28 augustus 2018 - 23:16
leerling

Leerling

Fijn. Bedankt voor de foto's en de tips, Marei!

dinsdag 28 augustus 2018 - 23:23
leerling

Leerling

Marei, toch nog een vraagje. Je schrijft: "ik zou wel, als ik het opnieuw deed, in de beginfase meer knippen!"

Waarom zou je dat nu zo doen? Is dat iets wat later niet (of moeilijk) te herstellen is?
donderdag 30 augustus 2018 - 00:05
Marei

Tekst aangepast

Marei

Leerling, mijn planten waren, en bleven tenslotte, wat slapper dan je over het algemeen ziet bij Taxus. Ik dacht dat door te knippen, ze wat steviger geworden zouden zijn.
Ik ga het niet meer over doen, want ben vorig jaar verhuisd en tuinier nu op veel kleinere schaal...….dat bevalt overigens uitstekend!
Je kunt het verschil wel een beetje zien op de foto: de haag op de achtergrond is ook Taxus, maar dat zijn planten van een kweker, ze zijn voller en steviger.
Toch was het leuk om te proberen en ik was best trots op m'n eigen Taxus'blok' die ik heb moeten achterlaten.
donderdag 30 augustus 2018 - 07:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon