menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnotenboom verliest nu zijn noten

Ga naar meest recente reactie

faysha

Faysha

Wij hebben een hele oude prachtige walnotenboom. Hij geeft ons al jaren heel erg veel noten. Vorig jaar voor het eerst niet! Dit jaar wel erg veel vruchten maar hij laat nu zijn vruchten al vallen. Bij bosjes!!! Nu dacht ik dat het mogelijk "bacteriebrand" zou kunnen zijn, maar de bladeren zijn niet aangetast.
Iemand enig idee?
donderdag 28 juni 2018 - 11:37
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bacteriebrand is bij walnoten goed te herkennen door zwarte plekjes op de walnotenbolster. Zitten er geen zwarte plekjes op de afgevallen bolsters dan is het ook geen bacteriebrand.

Dat er van een walnoot in juni noten afvallen komt vaker voor. Bij appels heb je de zogenaamde 'junival': een boom laat een klein deel van de appeltjes vallen als een manier van natuurlijke dunning. Om ze allemaal te behouden kost de boom veel energie en door appeltjes af te stoten wordt het 'energieverbruik' binnen de perken gehouden. Ik denk dat je het afstoten van de walnoten hier mee kunt vergelijken. Ook hier hangen er dit jaar zeer veel noten aan de boom en de eerste bolsters beginnen nu te vallen. Juist omdat er zoveel walnoten aan de boom hangen zal het aantal wat afgestoten wordt groter zijn dan in de meeste andere jaren.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 juni 2018 - 05:52
Patrikc

Patrikc

Vorig jaar voor het eerst niet!


En om het antwoord te vervolledigen, vorig jaar hebben we bijna overal last gehad van nachtvorst tijdens de bloei...
vrijdag 29 juni 2018 - 09:14
faysha

Faysha

dank je, ik weet niet of de foto te zien is, maar ik ben bang dus bacteriebrand!

Struiken & Bomen

zaterdag 30 juni 2018 - 09:44
WiPe

WiPe

Dat lijkt er op. Maar naar mijn idee is dat vreemd. Bacteriebrand wordt sterk in de hand gewerkt door vocht. Notenbomen die in de schaduw of een natte standplaats staan hebben daar meer last van. En een nat jaar kan ook nefast zijn. Dat laatste is dit jaar niet relevant. Dus moet je e vooral afvragen of die boom wel op de juiste plaats staat. Eventueel zou je die boom lichtjes kunnen uitsnoeien door aan de buitenkant van de kruin relatief kleine takken weg te snoeien zodat er meer wind en zon door de kruin kan en blad en bolsters sneller opdrogen.
zaterdag 30 juni 2018 - 13:26
faysha

Faysha

onze boom wordt door een tuinchirurg onderhouden. Hij is in ieder geval al 60 jaar oud (we hebben daar een foto van)Hij ziet er echt heel erg mooi uit, behalve de noten. Het blijft vreemd, maar jammer.
Gisteren weer een halve kruiwagen vol van de bodem gehaald. Mijn andere walnoot laat ook wel wat vallen maar daarvan kan ik geloven dat hij gewoon teveel heeft.
Bedankt voor de reactie in ieder geval

Struiken & Bomen

zondag 1 juli 2018 - 09:23
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bacteriebrand bij walnoten wordt veroorzaakt door de bacterie Xanthomonas campestris pv. juglandis. Bestrijding bij al wat grotere walnotenbomen is lastig.

De bacterie wordt via het stuifmeel van de boom verder verspreid. Vochtig/nat weer tijdens de bloei zou gunstig zijn voor de verspreiding van de bacterie. Andere risicofactoren voor een aantasting zijn: overdadige bemesting en snelle groei (m.n. bij jonge planten). Volgens sommige zijn zaailingen in het algemeen vatbaarder dan geënte soorten maar daar ben ik zelf nog niet geheel van overtuigd.

Als gewone tuinconsument is er dus weinig aan deze aantasting te doen. Belangrijk is om alle voortijdig afgevallen noten af te voeren (niet op de composthoop!) en in het najaar al het afgevallen blad eveneens af te voeren.


Gegroet, de tuinprins

zondag 1 juli 2018 - 11:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon