menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gewone sering opkweken

tsjoep

Tsjoep

Vorige jaar zag ik plots een takje groeien op de muur naast onze sering. Het leek mij van de sering te komen, dus heb ik het voorzichtig van de muur gehaald en in een pot geplant.
Het heeft de winter overleefd en het ene takje werden er 2, ondertussen nog 2 kleintjes bij gekomen ook.
Ik weet echter niet hoe ik deze moet onderhouden. Moeten de 2 kleintjes afgeknipt/gescheurd worden? Wanneer mag dit in volle grond? Maakt het überhaupt kans om een echte struik te worden?
Laat het advies maar komen
Alvast bedankt

Struiken & Bomen

maandag 16 april 2018 - 01:04
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Groeide het takje op de muur? Bijzonder...

Wat jij hebt staan is hoogstwaarschijnlijk een uitloper van de onderstam van de sering. Benaamde soorten van de gewone sering (Syringa vulgaris) worden geënt op een onderstam. Deze onderstam is een soort die uitlopers maakt. Deze gaat op termijn ook bloeien maar dat kan lang duren. Hoelang je moet wachten voor de eerste bloei kan oplopen tot 10 jaar, misschien nog wel langer. Indien het een zaailing is zul je ook flink wat jaren moeten wachten voor de bloei begint.

Wil je er een struik van maken dan moet je snoeien. Die 2 langste takjes met de helft terug knippen. Dat klinkt radicaal maar hierdoor stimuleer je dat de slapende knoppen gaan uitlopen en dus een bossiger plant krijgt. Luizen vinden de malse jonge groei aantrekkelijk dus op tijd hier actie tegen ondernemen. Volgend jaar kun je dan opnieuw snoeien zodat de plant nog meer vertakt.

De gewone sering is zeer winterhard en kan tegen strenge vorst (vind je ook in Canadese en Russische tuinen). Ik zou de plant in de tuin zetten omdat een sering tamelijk veel wortelmassa heeft en een pot snel te klein wordt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 16 april 2018 - 06:44
tsjoep

Tsjoep

Dag Tuinprins

Bedankt voor je reactie.
Ik heb nog geen actie ondernomen want zit nog met een vraagje. Met de helft terug knippen, dat betekent dat het volledige groene gedeelte bovenaan verdwenen zal zijn...
Als het moet, moet het natuurlijk Mag ik dat dan nu nog doen, eind april? Of wacht ik beter tot een andere periode?

Het is trouwens een zaailing. De uitlopers snoei ik altijd weg. Heb het ook met wortels en al uit de muur kunnen halen.

Momenteel staat de sering mooi in bloei, zie foto.

Groeten, Thomas.

Struiken & Bomen

dinsdag 24 april 2018 - 19:56
Tuinprins

Tuinprins

Het lijkt net als of die sering uit de muur groeit!

NU terugsnoeien. Plant is nu in de actieve groeifase en dat betekent dat slapende knoppen snel uitlopen. Kwekers doen dat ook zo omdat ze dan bossige, goed vertakte planten krijgen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 april 2018 - 06:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon