menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Oude taxus, wat te doen?

Ga naar meest recente reactie

Zjokkeh

Zjokkeh

Hallo,

Wij hebben recent een woning gekocht. Bij het opruimen in de tuin ontdekten wij een oude taxusboom in een vervallen voliere. Deze boom heeft nog mooie takjes en groeit nog volop, maar slechts op 1 zijtak. Is er kans of een mogelijkheid om de andere takken terug zijtakken te laten maken? Doet de taxus dit zelf of kan je daar met één of andere techniek bij helpen? Of zouden de takken dood zijn? Ik heb op de foto in het groen aangeduid welke tak levend is, dwz waar er groende blaadjes aan staan en de rode waar er niets op staat.

Alvast bedankt,

Joris

Struiken & Bomen

maandag 10 juli 2017 - 11:55
satomi

Satomi

Weet je zeker dat het om een taxus gaat? Dan zouden op die takken - mits ze nog leven - gewoon nieuwe naalden moeten komen op den duur. Wanneer is nooit te zeggen, dat bepaalt een plant zelf.

Om te kijken of de rode delen nog in leven zijn kan je met je nagel voorzichtig wat bast wegkrabben. Is het daaronder nog vochtig en frisgroen dan leeft dat deel nog en mag je verwachten dat er weer nieuwe naalden zullen groeien. Is het groen dof en heel licht van kleur of is er helemaal geen groen meer te zien, dan kan je ervan uitgaan dat dat deel afgestorven is.

maandag 10 juli 2017 - 12:29
rivofa

Rivofa

Als het echt een taxus is dan kan je alle takken kort snoeien, zelfs tot op het hout, taxus is de enige conifeer die nieuw groen aanmaakt.
maandag 10 juli 2017 - 19:53
WiPe

WiPe

Als het echt een taxus is gaat die vanzelf wel weer uitschieten op de kale stam wanneer die volop in het licht komt te staan. Maar op basis van deze foto ben ik er toch ook nog niet vvan overtuigd dat het echte een taxus is. Heb je een detailfoto van de naalden?
maandag 10 juli 2017 - 20:05
satomi

Satomi

Mij leek het meer in de richting van Tsuga heterophylla te gaan.
maandag 10 juli 2017 - 23:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb ook het vermoeden dat het hier niet om een Taxus gaat. Foto is niet erg duidelijk maar groeiwijze en stand van de takken lijkt in ieder geval niet op Taxus (Tsuga, zoals Satomi oppert, lijkt meer waarschijnlijk).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 juli 2017 - 06:55
Zjokkeh

Zjokkeh

Bedankt voor de reacties. Ik zal straks een detail foto van de naalden maken.
dinsdag 11 juli 2017 - 07:38
Zjokkeh

Zjokkeh

Hier is een foto van de naalden.

Struiken & Bomen

dinsdag 11 juli 2017 - 09:39
WiPe

WiPe

Tsuga heterophylla
dinsdag 11 juli 2017 - 10:37
Zjokkeh

Zjokkeh

Oei

Dus de kale takken blijven kaal?
dinsdag 11 juli 2017 - 10:55
WiPe

WiPe

Ja, en de boom kan heeeeel groot worden. Ofwel hebben ze daar de kop uitgezaagd omwille van de volière, of het gaat om een cultivar die kleiner blijft.
dinsdag 11 juli 2017 - 12:57
Zjokkeh

Zjokkeh

Ja, waarschijnlijk is de kop eruit. Er is veel aan gezaagd. Wel jammer want ik had hem graag een 2e kans gegevens. Hij leek mij wel mooi. Kan ik er geen zijtakken in enten...
dinsdag 11 juli 2017 - 13:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon