menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Valse Acasia

Ga naar meest recente reactie

Janvanstraten

Janvanstraten

Hallo vrienden, ben pas verhuisd en jullie hebben mij al veel geholpen door planten in mijn tuin te herkennen.
Nu staan er naast mijn huis twee grote bomen en heb ze kunnen vinden in de bomengids en volgens mij zijn het valse Acasia's.
Wat moet ik hier van denken waarom worden ze vals genoemd?
Nou hoop dat iemand mij dat kan uitleggen.
Gr uit het zonnige Oirschot
zondag 4 juni 2017 - 18:21
leerling

Leerling

De wetenschappelijke naam is Robinia pseudoacacia. Ik vermoed dat 'vals' in dit geval 'niet de echte' betekent.

Is overigens een invasieve exoot. Tuin regelmatig nakijken op zaailingen. Die groeien ontzetten snel.
zondag 4 juni 2017 - 19:14
WiPe

WiPe

De Valse accacia behoort tot het geslacht Robinia, en niet tot het geslacht Accacia en dus is dat geen echte, maar een valse Accacia.
zondag 4 juni 2017 - 20:16
Janvanstraten

Janvanstraten

Ja heb er al verschillende in mijn tuin verwijderd, buren zijden ook dat de wortels onder de huizen doorgroeien tot vier huizen ver.
maandag 5 juni 2017 - 09:05
leerling

Leerling

Dat laatste lijkt me weinig waarschijnlijk.

Robinia heeft een oppervlakkig wortselstelsel en maakt gemakkelijk scheuten op die wortels. Misschien hebben die buren wortels of scheuten gevonden van bomen of scheuten die er ondertussen niet meer staan?

We hebben er hier verschillende laten rooien, omdat ze overhelden richting ons huis en er al een paar serieuze takken naar beneden waren gekomen. De grootste bomen hadden een stamdoorsnede van ruim 80 cm. We hebben wortels gevonden tot zo'n 7 meter verder.

Die bomen zijn nu 3 jaar weg, maar gisteren heb ik nog op een paar plaatsen scheuten gewied.
Je kan jonge scheuten gemakkelijk onderscheiden van zaailingen. Zaailingen heb een diepe pen. Als je scheuten uittrekt hebben die een kleine verdikking onderaan en zie je dat ze afgescheurd zijn. Dikwijll staan scheuten ook met een bosje bij elkaar.
Plaatsen waar ik scheuten vind, hou ik extra in het oog.

Er staat hier nog massa's robinia in de buurt, zodat ook zaailingen regelmatig verschijnen.
maandag 5 juni 2017 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon