menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thuja twee weken geleden gepland en verkleurd

Ga naar meest recente reactie

Dina_2017

Tekst aangepast

Dina_2017

Wij hebben ongeveer 3 weken geleden thuja's in pot gekocht en geplant.
Nu zijn ze nogal sterk verkleurd.

Tijdens het planten hebben we een groot plantgat gemaakt, alsook bodemverbeteraar (zachte zodat de wortels niet verbranden en op aanraden van het plantencentrum) gemengd onder het grond. De bomen hebben ook onmiddellijk daarna dagelijks water gekregen maar ik weet absoluut niet wat er mis is met de bomen. Alle bomen hebben deze verkleuring ...

Bedankt voor jullie reacties en hopelijk kunnen we ze nog redden....

Struiken & Bomen

zaterdag 6 mei 2017 - 21:05
c j de k

C j de k

Misschien schimmel infectie , kan er al op gezeten hebben of het zit in de grond ?
Het zouden ook insecten of larven in de grond kunnen zijn , magnesium gebrek of teveel aan water.
Kortom veel mogelijke oorzaken .
Wat ook nog al eens voorkomt bij potplanten dat de wortels zo'n dicht en stug geheel vormen dat ze na het uitplanten weinig kunnen opnemen .
Het komt misschien wat raar over maar in zo'n geval maak ik altijd een paar flinke beschadigingen in de buitenste wortel aan.
Ze zullen hierdoor sneller nieuwe wortels aanmaken.
Groetjes .
zaterdag 6 mei 2017 - 22:34
WiPe

WiPe

Ik vermoed eerder dat het een reactie is van de planten op de lage temperaturen van de afgelopen periode; Zeker wanneer de planten relatief beschut hebben gestaan, of uit een warmere regio komen, kan het temperatuurverschil aanzienlijk zijn en dat soort reactie vertonen.
zaterdag 6 mei 2017 - 22:41
Dina_2017

Dina_2017

Het heeft kort na het planten wel gevroren in de nacht.
Zou het kunnen dat ik ook te veel water heb gegeven? Ik heb ze elke dag gesproeid...

Valt er nog iets te doen of moet ik ervan uitgaan dat ze dood zijn en nog bruiner gaan worden?

Heel de haag ziet er zo uit. Ongeveer 35 meter lang ...
zaterdag 6 mei 2017 - 23:08
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk ook dat het een reactie is van de planten op de lage temperaturen van de afgelopen tijd.

Als je water geeft dan onder bij de kluit en niet op de planten zelf.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 mei 2017 - 07:09
WiPe

WiPe

De bodem is nog niet zo droog dat je alle dagen water moet geven. Hou het weer in de gaten, als het droog lijft kan je eens in de week, maximaal twee keer per week, water geven.
zondag 7 mei 2017 - 09:23
Dina_2017

Dina_2017

Bedankt voor de reacties maar hoe weet ik zeker of het wel of geen schimmel is? Alle boompjes die we gepland hebben zijn op dezelfde manier verkleurd ...

Kan ik preventief een schimmelwerend middel gebruiken?
zondag 7 mei 2017 - 22:09
Carib

Carib

Juist als alle planten dezelfde verkleuring hebben, denk je eerder aan een oorzaak in de omstandigheden en niet aan een schimmel. Een schimmel tast niet gelijktijdig alle planten aan.
zondag 7 mei 2017 - 23:31
rivofa

Rivofa

Niet te snel panikeren, wacht even rustig af, vermoedelijk is het schade van het gekke weer. Er is enorm veel schade aan planten bomen en struiken, zelfs oude struiken en planten, maar wat wil je, eerst zomer en dan direct terug naar de winter, de jonge scheuten /blaadjes kunnen dat niet aan. Planten zijn enorm sterk en kunnen van ver terug komen en tuinieren is geduld hebben, heel veel geduld !
maandag 8 mei 2017 - 00:10
Dina_2017

Dina_2017

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad over alle boompjes heen. Ik zal nog even geduld uitoefenen om te weten of het zal beteren...
maandag 8 mei 2017 - 09:11
WiPe

WiPe

Bovendien zijn bomen en struiken sterk afhankelijk van schimmels. Als je een schimmeldodend middel gaat aangieten, ga je niet alleen de parasitaire schimmels, maar ook de symbiotische schimmels die op de wortels zitten, doodmaken. Maar als er al een schimmelaantasting de boompjes zou doodmaken (Waar ik geen enkele aanwijzing voor zie), dan kun je de aftakeling niet stoppen door die boompjes te bespuiten met een schimmeldodend middel.

Ik wil het preventief gebruik van een schimmeldodend middel bij bomen dus heel sterk afraden.
maandag 8 mei 2017 - 09:14
Martien Kuijvenhoven

Martien Kuijvenhoven

Zo te zien is de bruinverkleuring aan de groeitoppen toe te schrijven aan de koude nachten.
Als je een groeipuntje afbreekt en het is niet uitgedroogd en geurt naar 'thuja', weet je dat zeker. Geef niet te vaak water (tenzij het heet weer is en de grond uitdroogd), je moet de wortels laten zoeken naar water.
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jouw thuja-heg !
maandag 8 mei 2017 - 12:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon