menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Afgezaagd boomstamstuk loopt uit

Ga naar meest recente reactie

Fransv

Fransv

Ik heb drie stukken boomstam van een gingko boom. Deze boom was vorig jaar door mijn buurman uit zijn tuin verwjderd en in stukken gezaagd. Ik heb enkele stukken boomstam (doorsnede 25 cm, hoogte 40 cm) in mijn tuin op de aarde staan en dit voorjaar verschenen er enkele bladeren uit de boomstam. De boomstam heeft geen wortels maar blijkbaar is er voldoende vocht en voeding aanwezig, en overlevingsdrang ! Nu in juli is er zelfs een tak van 20-30 cm lang en zitten er veel bladeren aan. Aan de onderzijde zijn nog steeds geen wortels te zien.
Ik wil proberen de uitlopers levend te houden, maar wat is de beste manier? Zo laten staan en hopen dat er ooit wortels groeien? Of de uitloper uitsnijden en in de aarde planten en zo hopen op wortelontwikkeling? Iemand idee of ervaring hiermee?

Struiken & Bomen

zondag 10 juli 2016 - 12:03
zuurtje

Zuurtje

Ik denk dat hij toch op den duur afsterft, helaas
zondag 10 juli 2016 - 16:25
Roeli

Roeli

Als je er prijs op stelt , dan sneed ik die tak los en , eerst een nacht in water om vol te zuigen en dan , evt. met stekpoeder, in de grond.
Die stronk legt vroeg of laat toch het lootje.
zondag 10 juli 2016 - 16:47
Tuinprins

Tuinprins

@ Roeli: Ginkgo's zijn zeer lastig te stekken. Lukt alleen onder professionele omstandigheden en dan nog is het slagingspercentage zeer laag. Ginkgo's worden meestal gezaaid en de cultivars (bijv. 'Autumn Gold' en 'Saratoga') worden geënt op een zaailing.


Verder: dit is tot mislukken gedoemd. Zodra de reserves in de stam op zijn en het weer ongunstig wordt sterven deze uitlopers af. Mochten ze het eerste groeiseizoen overleven dan zie je bijna altijd dat de de stamscheuten na de eerste winter niet meer uitlopen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 11 juli 2016 - 06:09
Roeli

Roeli

Ja, dat weet ik.
Maar mijn motto is....Weggooien kan altijd nog.
Het is altijd leuk om iets te proberen waarvan je weet dat het niet kan.
Want stel je voor dat................
maandag 11 juli 2016 - 07:15
Fransv

Fransv

Dank jullie allen voor je reactie, wordt zeer op prijs gesteld -

Ik ga de tak losmaken en met stekpoeder in de grond zetten, , kleine moeite en inderdaad wie weet of het lukt ;_))

Frans
maandag 11 juli 2016 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon