menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte rode noorse esdoorn

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

Hallo ,
M'n esdoorn heeft waarschijnlijk een bastziekte..
De nu 2 jaar aangeplantte boom heeft deze zomer al in augustus al het blad verloren ,waarschijnlijk door het natte weer.
Nu merkte ik dat de bast op de bovenste helft van de stam overal barst ,en het laagje hout eronder is zacht en lijkt rot....
Weet er iemand hier wat voor ziekte ,schimmel ,dit zou kunnen zijn?
Groeten ,Peter

Struiken & Bomen

dinsdag 11 november 2014 - 16:40
peter2

Peter2

nog een..

Struiken & Bomen

dinsdag 11 november 2014 - 16:41
WiPe

WiPe

Dat afsterven van de bast is een gevolg van een probleem. Dat is geen op zich staand fenomeen dat je apart van andere symptomen kunt bekijken.
Ik ben niet geneigd te denken dat de Acer rubrum al in augustus zijn blad verloren heeft omwille van het slechte weer. Het zou wel kunnen dat dat slechte weer de problemen versneld heeft.

Er is naar mijn gevoel hier nog wat anders aan de hand. De eerste vraag die ik altijd stel bij bomen die na het aanplanten problemen hebben is: Hoe diep zitten de bovenste wortels onder de grond? Bij het aanplanten moet de wortelhals (de verdikking onderaan de boom waar de stam overgaat naar de wortels) ongeveer gelijk zitten met het maaiveld. Vanaf het moment dat de boom nog maar een paar cm te diep zit, kan er al heel wat fout gaan, of kan de boom zelfs afsterven.
Kun je eens controleren hoe diep de wortels zitten? dat duurt maar heel even, en je kan misschien een belangrijke reden voor problemen al uitsluiten.
dinsdag 11 november 2014 - 16:51
Plantadvies

Plantadvies

Mee eens met bovenstaande bericht. Ik zie geen probleem van het meniezwammetje of schimmelziekte die de vaten blokkeren. Wat is de standplaats en grondsoort waar de esdoorn in staat?
dinsdag 11 november 2014 - 17:15
Bombycilla

Bombycilla

onderaan bovenste foto lijkt de bast beschadigd door iets,boomband/plantschade?
dinsdag 11 november 2014 - 17:20
peter2

Peter2

De boom staat niet te diep ,wortelhals zit juist onder...
De grond is hier licht en zurig
Wel heb ik onderbeplanting geplaatst ,die staat vrijwel tot tegen de stam...( bodembedekker waldsteinia)....misschien had ik dat maar beter niet gedaan?

Dit seizoen was hij nochtans ferm gegroeid

Die bruine plek is de bast die bruin gekleurd is.
dinsdag 11 november 2014 - 17:25
Tuinprins

Tuinprins

Zou een aantasting door de schimmel Pseudomonas syringae var. aceris kunnen zijn. Komt bij diverse esdoorn soorten voor, waaronder ook de Noorse esdoorn (Acer platanoides). De scheuren in de bast zijn kenmerkend voor deze aantasting. Tegen deze aantasting is niets te doen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 november 2014 - 19:51
WiPe

WiPe

Er zijn een aantal ziekten waartegen weinig te beginnen valt omdat ze in staat lijken om gezonde bomen op korte termijn aan te tasten. Maar wat dit geval betreft stel ik me toch de vraag hoe het komt dat de boom niet in staat was om de aantasting zelf tegen te houden. Pseudomonas syringae var aceris is toch van een andere orde dan bv Chalara fraxinea bij essen, in die zin dat gezonde esdoorns niet zomaar aangetast worden en zeker niet op korte termijn op sterven na dood zijn.

Met andere woorden: wat zijn de factoren die er voor gezorgd hebben dat Pseudomonas hier een kans heeft gemaakt?
dinsdag 11 november 2014 - 21:13
peter2

Peter2

Het ziet er dus niet zo goed uit voor de boom ,wat de oorzaak ook moge zijn...
Waarschijnlijk zal het vroege bladverlies al een voorbode geweest zijn

Zal hij hierdoor zeker afsterven ,of is er kans dat hij zich nog herpakt? En hopelijk is dit niet gevaarlijk voor de andere bomen ?
woensdag 12 november 2014 - 00:02
Wim Slabbekoorn

Wim Slabbekoorn

De boom staat wellicht niet te diep, maar wel te nat. Als een boom niet kan ademen met de wortels, laat de bast los. Uiteraard vallen de blaadjes af en sterven de takken. In mijn 20 jaar ervaring als hovenier heb ik het vaker gezien, en is dit beeld vaak een gevolg van een ondoorlatende laag. Boor vooraf in de bodem van het plantgat met een grondboor een meter diep en vul het gat met grind.
woensdag 23 november 2016 - 12:23
WiPe

WiPe

In principe is te diep staat en te nat staan voor de boom een gelijkaardig probleem: de wortels hebben zuurstofgebrek. maar zonder informatie over de standplaats kun je daar weinig of geen uitspraken over doen. Dat zou inderdaad te maken kunnen hebben met een verharde laag, maar er kan ook een andere oorzaak zijn.
donderdag 24 november 2016 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon