menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is deze aarde geschikt voor onze taxus

Ga naar meest recente reactie

BDV

BDV

Hallo iedereen,

We zouden graag een stukje haag in taxus zetten aan onze nieuwe woning. Enig probleem is dat de aarde niet zo goed lijkt. Ze is lichtbruin, kleverig en er zitten ook wat stenen in. Ik vermoed dat dit is van de diepere lagen aarde.

Nu hebben we achteraan een berg aarde liggen die afkosmtig is van een berg taken die bijna volledig vergaan is. Deze (aarde) is heel droog en soms zie je nog stukjes hout die je zo kan versnipperen. Nu vroegen we ons af of het een goed idee was om beide goed te mengen over een laag van 20 centimeter alvorens de taxus te planten?

Alvast bedankt voor jullie tips!
dinsdag 7 oktober 2014 - 18:44
Ginkgo

Ginkgo

Als ik nieuwe woning lees denk ik direct aan keldergrond . Veel bouwaannemers spreiden de grond die uit de fundering of de kelder komt gewoon uit op het perceel. Dit is inderdaad kleverige kleigrond met een blauw-geel tintje die je niet kan verbrokkelen. Deze grond is eigenlijk echt niet goed om zo direct in te planten. deze grond heeft door de eeuwen heen geen zuurstof gekend en geen bodemleven gekend dus dat is eigenlijk dode grond.

Waarschijnlijk is de bleke kleigrond bovenop het vroegere maaiveld opengespreid. Het maaiveld is eigenlijk een harde laag. M.a.w als het regent gaat dat water op die harde laag bijna niet kunnen wegstromen of doorsijpelen. Dit in combinatie met de kleigrond die het water opzuigt als een spons krijg je zeer natte toestanden ! En waar kan taxus niet tegen ? Idd. Natte toestanden dan worden ze geel, bruin en uiteindelijk dood.

Ik zou het zo aanpakken :

Met een minigraver goed diepspitten zodat die harde laag goed doorbroken is en zodat ook de kleigrond wat vermengd is met de onderliggende lagen. (diepspitten tot toch zeker 50-60 cm) (opletten voor kabels ! )

Goed verteerde compost aankopen (dit is zeker niet duur !) Door het feit dat deze goed verteerd is zal er bijna geen zuurstof meer onttrokken worden aan de bodem. Dit is wel zo bij compost die nog niet goed verteerd is.

Deze aanbrengen en inwerken met een freesje. (een laag van ongeveer 2 tot 5 cm).

De taxus planten en iets hoger planten als normaal. Daarmee bedoel ik, ofwel wat op een bergje planten (lichtjes hé ! ) ofwel wat de bovenkant van de kluit laten bovensteken (wel zien dat alle wortels in de grond zitten)
En als het enigszins kan, de grond rond de haagplanten in het begin wat loskrabben met een drietand of hak. (wel opletten voor wortels en stam. Zo stimuleer je de haarbuiskracht.

Hopelijk heb je hier wat aan !
Groeten,
Karel
dinsdag 7 oktober 2014 - 19:32
BDV

BDV

Dag Karel,

Alvast bedankt voor je antwoord. Daar ben ik heel wat mee! Misschien beter dat ik het inderdaad van de eerste keer goed doe wat anders is het dubbel werk natuurlijk.

Ik vermoed dat het inderdaad van de graafwerken afkomstig is. Als het regent op deze grond zakt het water inderdaad niet zo snel. Er groeide wel gras op dus ik dacht dat het misschien nog zou meevallen.

Of de onderliggende laag harde grond is weet ik helaas niet. Ik vermoed dat het perceel indertijd wat verhoogd is. Los daarvan, als ik in de tuin dieper graaf dan 40 centimeter kom ik ook op een kleigrond uit.

Heb je toevallig ook een idee waar ik die goed verteerde compost zou kunnen bestellen? ( Regio Geraardsbergen). We hebben in het verleden al eens 'goede' aarde besteld bij een lokale aannemer. Die was wel donker maar de grond kwam steeds vol met dove netel en leek ons ook gezeefd want er zaten kleine steentjes en dergelijke in. Op het net heb ik ook een lokale verdeler gevonden die het VLACO certificaat heeft. Weet nu wel niet of het hier goed om goed verteerde compst. ( http://www.compost-wips.be/)

woensdag 8 oktober 2014 - 09:53
Tuinman65

Tuinman65

Vermits op 40 cm diep een kleilaag zit zou ik spitten tot 60 cm om die kleilaag toch ook wat te breken.
Compost infrezen zou ik niet doen.
Maak de plantvoor zeker dubbel zo breed als de kluiten.
Wij mengen de uitgegraven grond met de helft compost en vullen daar de kluiten mee aan. Dat doen we al jarenlang zo met goeie resultaten.
Hou er wel rekening mee dat je niet de ganse uitgegraven grond nodig hebt om aan te vullen vermits de kluiten ook een volume innemen en ook de compost zelf.
Maar waarom iets hoger planten Ginkgo? Gaat problemen geven wanneer je moet gieten bij droogte na aanplanten.
Vlaco compost is verteerd en dus goed bruikbaar.
Leo
woensdag 8 oktober 2014 - 22:57
BDV

BDV

Bedankt voor de tips Leo. Ik wist niet dat die wortels zo diep konden gaan, 60 centimeter diep zal zwoegen worden. Maak ik dan best de lange gleuf al aan alvorens ik de taxus in kluit ga kopen? ( taxus van 100-120cm hoog). Ik moet de tuin hier en daar nog wat ophogen dus ik ga meteen 25 ton laten komen. Ook altijd handig voor de moestuin natuurlijk.
woensdag 8 oktober 2014 - 23:38
WiPe

WiPe

Wat die kleilaag betreft: als dat een dun laagje is , kan je dat best breken.

Maar als dat een dikke laag is, zou ik daar van afblijven. Als je een gat of sleuf graaft in kleigrond, om die plaatselijk te verbeteren, dan gaat het water makkelijker in de grond trekken. maar omdat daarrond en daaronder ook klei zit, kan dat water niet weg en creëer je een badkuipeffect, waardoor je planten net met hun wortels in het water komen te zitten.

Als je gaat ophogen, zorg dan je de de zode van de op te hogen grond eerst breekt.
donderdag 9 oktober 2014 - 09:49
Tuinman65

Tuinman65

Dat klopt maar we mogen er toch van uit gaan dat er over de ganse tuin een fatsoenlijke grondbewerking gaat gebeuren. Dan valt dat nadeel weg.
BDV, of je nu die sleuf graaft of later maakt niks uit en...
betaal vooral niet te veel voor je Taxus. Wat zoekwerk bij google kan je veel geld besparen.
Leo
donderdag 9 oktober 2014 - 10:28
BDV

BDV

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb alle kwekers in de buurt gecontacteerd en uiteindelijk iemand gevonden aan 7,5 euro per plant. Best tevreden over. De duurste kwamen op 13 euro.

Nu ben ik aan het uitkijken om de compost te bestellen en dan is het handen uit de mouwen steken.

Ik zal blij zijn als de grote werken achter de rug zijn en ik me kan focussen op het aankleden van de tuin en moestuin
donderdag 9 oktober 2014 - 10:31
Ginkgo

Ginkgo

@Leo : Voor watergift is dit inderdaad niet echt het gunstigste dat er is maar als je met een niet te harde straal water geeft krijgt het wel de kans om door te sijpelen. En het is tenslotte ook enkel en alleen meer in de aanslagfase.

We zetten de planten een klein beetje hoger om zeker te zijn dat ze niet met natte voeten komen te staan. Dit is uiteraard maar een zeer lichte helling dat eigenlijk niet opvalt als je naar de haag kijkt.

@BDV : VLACO is inderdaad top. Ik gebruik soms ook champignonmest. Werkt zeer goed maar is iets grover van structuur als goed verteerde compost.

tip : als er geen damp meer uit de compost komt dan is deze volledig verteerd. (die damp zul je altijd wel een beetje hebben hoor, maar bij compost die nog niet goed verteerd is krijg je echt zo'n dikke wolk als je in de compost schept)
donderdag 9 oktober 2014 - 13:37
WiPe

WiPe

Dat klopt maar we mogen er toch van uit gaan dat er over de ganse tuin een fatsoenlijke grondbewerking gaat gebeuren. Dan valt dat nadeel weg.

Leo,

bedoel je daarmee dat een fatsoenlijke grondbewerking impliceert dat de grond moet bewerkt worden over de ganse oppervlakte, tot 20 cm diep in de kleilaag? Daar heb je echt wel een graafmachine voor nodig. En persoonlijk zie ik daar het voordeel niet van in.

Het enige verschil met alleen maar een geul graven in de kleilaag is dat je een grotere oppervlakte krijgt waar het water kan blijven staan. Je krijgt maw een badkuipeffect op een grotere oppervlakte. maar als het water niet weg kan, heb je hoe dan ook een badkuipeffect.
donderdag 9 oktober 2014 - 21:27
Ginkgo

Ginkgo

@BDV : Misschien eerst eens plaatselijk een put graven om te kijken hoe dik die kleilaag is. Of deze al dan niet is opgevoerd, en als ze daadwerkelijk is opgevoerd, hoe het zit met de bodemtoestand (grondsoort, mate van verdichting) onder die kleilaag ? Vanuit die informatie kan je gaan beslissen wat je kan doen met je grondbewerking, wetende dat het water ergens naartoe moet.
donderdag 9 oktober 2014 - 22:25
Tuinman65

Tuinman65

Heel rare reactie Wim.
Ik heb een olifantengeheugen, maar je hebt ooit hier hetzelfde advies gegeven wat ik nu deed.
Als je wil zoek ik het wel eens op. Het was een gelijkaardige situatie.
De tuin helemaal diep spitten is mijn advies en dat was toen ook het jouwe.
En dat raad ik BDV ook aan, als het kan met een graafmachine.

Leo
vrijdag 10 oktober 2014 - 23:04
WiPe

WiPe

Leo,

let maar op dat je de olifanten niet beledigt... Die beesten vergeten dat niet.

Wat je opmerking betreft: er is m.i. een hemelsbreed verschil tussen het bewerken van de toplaag over de ganse oppervlakte van de tuin en hetgeen wat jij voorstelt; het bewerken tot 20 cm diep in de kleilaag.
woensdag 15 oktober 2014 - 17:07
Ginkgo
donderdag 16 oktober 2014 - 18:25
Ginkgo
donderdag 16 oktober 2014 - 18:25
Ginkgo
donderdag 16 oktober 2014 - 18:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon