menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurierkers

Ga naar meest recente reactie

pluskat

Pluskat

Hallo,we hebben hier sinds ongeveer 1 1/2 jaar een portugese laurierkers op stam staan. De plant sloeg onmiddellijk aan en groeide prachtig.Om hem in bolvorm te houden heb ik hem met de snoeischaar wat ingekort,ongeveer 10 cm eraf gesnoeid.Na ongeveer een week werden de blaadjes "slap" en nog wat later verkleuren ze bruin.Ben er echt het hart van in want de laurierkers deed het prachtig.Kan iemand mij helpen met wat ik blijkbaar verkeerd heb gedaan,of door welke plaag de laurierkers is aangetast ?
Bijgevoegd enkele foto's.
Hartelijk dank.

Struiken & Bomen

zondag 17 augustus 2014 - 14:23
pluskat

Pluskat

nog een foto

Struiken & Bomen

zondag 17 augustus 2014 - 14:24
pluskat
zondag 17 augustus 2014 - 14:28
zuurtje

Zuurtje

Watertekort
zondag 17 augustus 2014 - 15:14
pluskat

Pluskat

Dit zou me echt verwonderen,heeft tijdens de drogere periode van de afgelopen maanden en weken op tijd en stond water gekregen.
zondag 17 augustus 2014 - 15:38
minouke

Minouke

Die zijn wel gevoelig voor tocht, felle wind.
Sterke wind kan gevoelige planten uitdrogen.
zondag 17 augustus 2014 - 15:58
Tuinman65

Tuinman65

Loodglansziekte.
Leo
zondag 17 augustus 2014 - 16:46
pluskat

Pluskat

Daarnet nog eens de bodemvochtigheid en Ph gemeten.
Bodem is voldoende vochtig doch niet te nat.
De zuurtegraad bedraagt 6.5 Ph dus zo goed als neutraal.
zondag 17 augustus 2014 - 18:27
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk eerder aan verwelkingsziekte (verticillium). Prunus lusitanica is hiervoor licht gevoelig.

Ik heb de afgelopen maand op de diverse tuinfora talloze planten voorbij zien komen die in meer of mindere mate last hadden van deze ziekte. De symptomen die jouw plant vertoont wijzen daar ook op. De combinatie van veel regen en tamelijk hoge temperaturen is gunstig voor het toeslaan van deze schimmelziekte.

Ik geloof niet dat het hier om loodglansziekte gaat want dan zou m.i. het afstervingsproces trager verlopen. Prunus lusitanica is overigens wel gevoelig voor deze ziekte.

Maar of het nu verwelkingsziekte of loodglansziekte is, tegen beide is weinig te ondernemen. Er is geen middel voor handen dat een aangetaste plant kan genezen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 17 augustus 2014 - 22:00
piet1

Piet1

Die bruine blaren en takken, ken dat. Heb dat ook gehad met twee van deze struiken van 8 jaar oud. Plots enkele bruine takken, die gewoon weg gedaan' Het jaar nadien nog meer takken gesnoeid, vorig jaar had ik nog een halve struik, en toen heb ik die gewoon helemaal weggesnoeid, de wortel zit er nog, was beetje te groot. Einde van deze struik.
Was dus wel een ziekte, weet niet welke, maar deze struik hebben we dus niet meer.
Groeten
P iet
zondag 17 augustus 2014 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon