menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Intoppen beukhaagbeuk

ThomasZ

ThomasZ

In het najaar heb ik vele meters beuk (fagus sylvatica) en haagbeuk (carpinus betulus) aangeplant.

De zijtakken van deze hagen werden wat ingekort om vertakking te stimuleren maar dien ik ook de top uit de hoofdstam te nemen? Gaat dit voor meer vertakking zorgen of is dit niet aan te raden, afhankelijk van de bron lees ik op internet tegenstrijdige meningen hierover.

De haagplantjes zijn momenteel 1.25m hoog en het is de bedoeling dat ze uitgroeien naar 2m.
donderdag 24 april 2014 - 10:44
Polplastron

Polplastron

Met Carpinus heb ik geen ervaring, dus daar kan/wil/ga ik niets over zeggen.

Mijn Fagus-hagen zijn ondertussen al een tiental jaren oud en mooi dichtgegroeid. De werkwijze die ik hanteerde was om wel degelijk de top van de hoofdstammen in te korten. Jaarlijks heb ik de haag telkens weer een klein beetje hoger laten worden en gelijkgesnoeid zodat er optimale vertakking gebeurde in de zijrichtingen.

Ondertussen zijn de hagen 2m hoog, maar dat heeft minsten 5 jaar of meer geduurd!
Hoe langzamer je de boel de hoogte in laat groeien, hoe mooier je haag dichtgroeid, althans dat is (kort door de bocht) mijn ervaring met Fagus.

In veel tuinen zie je Fagus-hagen die men meteen heeft laten doorgroeien tot de gewenste hoogte en die hagen zijn zelden zo mooi dichtgegroeid als de hagen die volgens bovenstaande methode "opgekweekt" zijn.

Groeten,

Pol
donderdag 24 april 2014 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon