menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurierkers bladvlekkenziekte of niet

Ga naar meest recente reactie

MaraGamgee

MaraGamgee

Vandaag werden 12 plantjes geleverd van Portugese laurierkers (Prunus laurocerasus).

Het viel me echter op dat de topblaadjes beschadigd zijn, halverwege de planten ook. Er komen bruine vlekken op en vervolgens gaten.

Ik las al over een gevaarlijke bacterie: Xanthomonas arboricola pv. pruni of Pseudomonas syringae pv. morsprunorum.Xanthomonas arboricola pv. pruni

Welke ziekte heeft deze plant?
Iemand die er iets van kent?
Neem ik contact op met de leverancier?

Ik nam een foto in het donker. Morgen neem ik er één bij daglicht.

Dank je wel.

Struiken & Bomen

woensdag 2 oktober 2013 - 22:22
MaraGamgee

MaraGamgee

Niemand die iets weet???
Graag jullie mening!
donderdag 3 oktober 2013 - 07:50
Tuinprins

Tuinprins

Wat ik zie is een klein bladvlekje en wat slakken- of kevervraat. Voor mij geen reden om te panikeren.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 oktober 2013 - 09:11
vloeiende

Vloeiende

Je leverancier om uitleg vragen zou ik zeker doen.
vrijdag 4 oktober 2013 - 19:08
MaraGamgee

MaraGamgee

De leverancier beweert dat het gaat om 'hagelschotziekte'.

http://hoogstamboomgaard.be/hagelschotziekte.html

Wat denken jullie?
vrijdag 4 oktober 2013 - 19:35
MaraGamgee
vrijdag 4 oktober 2013 - 19:38
Tuinprins

Tuinprins

Op basis van de laatste foto denk ik dat het inderdaad om hagelschotziekte gaat.

Bij bladverliezende planten vind ik dat niet zo erg maar bij groenblijvende planten stoort mij dat. Wat te doen? Terugzenden naar de leverancier of spuiten met een schimmelwerend middel.

Als je de planten water geeft dan niet op het blad gieten maar aan de voet van de plant. Geef bij voorkeur 's ochtends water en niet in de avond.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:44
gustaafbaldewijns

Gustaafbaldewijns

ik ben er haaszt zeker van dat het hageszchotziekte is,heb zelf een gans jaar gespoten met insecticide en slakkenkorrel gelegd, deze zomer zwavel gespoten, vijf maal, nu staat de haag er prachtig en helemaal hersteld bij
woensdag 23 oktober 2013 - 19:02
Bombycilla

Bombycilla

Haha en jij denkt dat een insecticide helpt tegen schimmel?
Je hebt eerder een aanslag op de bijen gedaan
woensdag 23 oktober 2013 - 19:56
vloeiende

Vloeiende

Ook die slakkenkorrel helpt niet tegen deze schimmel, het resultaat is er enkel van de zavel, maar koop gezonde planten en zulke planten als deze op de foto zou ik niet meenemen of terug doen naar de leverancier-kweker.
Plant uw laurier op een licht zure grond.
woensdag 23 oktober 2013 - 20:01
gustaafbaldewijns

Gustaafbaldewijns

U heb beiden inderdaad gelijk met die slakkenkorrels en insecticiden het is helaas zo dat ik een jaar verkeerd gehandeld heb omdat de verkoper niet wist wat het was(dat zou hij moeten weten) de tweede raadpleging bij een plantendokter op een tuinfestival wist het ook al niet, het is dank zij een derde verkoper die onmiddelijk wist wat er scheelde en mij aanraadde Hermovit te spuiten oftewel ZWAVEL,vandaar het gekende resultaat
woensdag 23 oktober 2013 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon