menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nyssa sylvatica

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

"in het wild", ttz oostelijke VS worden ze 20+ m hoog. Op tuinadvies lees ik dat N. sylvatica hier maar een 10 m hoog wordt. Klopt dit? Hoe breed worden ze gewoonlijk (hier?).

Is deze eenhuizig?

Is misschien een alternatief voor een rode veldesdoorn of rode esdoorn (A. rubrum), maar deze laatste is dan weer eenslachtig, en ik wil iets dat zaden levert voor vogels.

woensdag 7 augustus 2013 - 15:14
WiPe

WiPe

De boom wordt in Belgi
woensdag 7 augustus 2013 - 21:22
Tuinprins

Tuinprins

Helaas staat er in de lijst van Beltrees niet bij hoe oud de bomen (bij benadering) zijn. Het jaartal dat in de lijst wordt genoemd is wanneer de bomen voor het laatst zijn opgemeten. Kan goed zijn dat de grootste Nyssa sylvatica's in Belgi
woensdag 7 augustus 2013 - 23:17
furor

Furor

bedankt voor de antwoorden.

Ik heb ondertussen ook al gevonden dat ze eenhuizig kunnen zijn, maar meestal zijn ze tweehuizig ... Wat wel spijtig is.

Nyssa sylvatica 'wild fire' zou trouwens kleiner blijven dan de soort, dus is wel interessant omdat ik geen grote boom kan zetten. Iets tot max. 15 m.


Er is geen gevaar voor vee indien ik voor A. rubrum zou gaan. En ik kan goed lezen ...
Deze zou meestal ook maar een 15 m hoog worden (6 m na 10 jaar), uitzonderlijk tot 25-35 m., maar de kans dat ik dat ga meemaken is waarschijnlijk klein ...

Welke geniet trouwens jullie voorkeur (Nyssa/A. rubrum)?
donderdag 8 augustus 2013 - 10:54
sophora

Sophora

Hier is de Nyssa Sylvatica 18 jaar oud en is hooguit 4m. Hij staat aan de vijver dus goed vochtig.. De herfstkleur is wel prachtig.
zondag 11 augustus 2013 - 16:27
furor

Furor

Ok, dat is interessant om weten. En hoe breed ongeveer?
zondag 11 augustus 2013 - 22:55
sophora

Sophora

Zal ik morgen eens meten.
zondag 11 augustus 2013 - 23:00
sophora

Sophora

Zo ongeveer 3,5. meter.
maandag 12 augustus 2013 - 08:56
furor

Furor

Da's niet veel, of groeit ie naar verwachting?

Zou het eventueel mogelijk zijn om er een foto van te posten, als je daar tijd en zin en de mogelijkheden voor hebt?
maandag 12 augustus 2013 - 10:30
WiPe

WiPe

In Herckenrode staan deze twee bomen. Aangeplant in 1971
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 augustus 2013 - 11:53
sophora

Sophora

Daar ga ik mijn exemplaar niet naast plaatsen. Ik ken de bomen in Herkenrode. Ze groeien daar ook in heel goede omstandigheden. Het is niet dat de Nyssa niet groeit op kalkrijke boden maar hij verkiest toch wel licht zuur.
Dit is ook een heel mooie vorm van boom want de Nyssa Sylvatica durft al eens alle kanten uitgroeien.Dus als je een jonge boon koopt zorg dat hij een mooi gevormde stam heeft.
maandag 12 augustus 2013 - 12:53
furor

Furor

ok, bedankt voor de tips en info!
maandag 12 augustus 2013 - 13:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon