menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen achteraan de tuin

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Wij hadden graag achteraan onze tuin fruitbomen geplant (ook om tijdens de lente en zomermaanden extra privacy te hebben).
Nu vroegen wij ons af of je fruitbomen kunt krijgen (appels, peren,
dinsdag 21 mei 2013 - 17:40
Lino

Lino

Dan zal je halfstam fruitbomen moeten nemen: die worden ge
dinsdag 21 mei 2013 - 19:52
sugar

Sugar

Ik ben benieuwd welke halfstam fruitboom een kroon gaat vormen van maar 2 meter diameter.
Halfstam fruitbomen bezitten dezelfde groeikracht als hoogstamfruitbomen, maar zijn op een kortere onderstam gezaaid.
dinsdag 21 mei 2013 - 20:06
Ronny63

Ronny63

sugar bedoelt: maar zijn op een kortere onderstam ge
dinsdag 21 mei 2013 - 20:44
sugar

Sugar

Ronny kan gedachten lezen
En ik moet mijn tekst eens nalezen alvorens op 'Bericht plaatsen' te duwen
dinsdag 21 mei 2013 - 20:45
Chef

Chef

Natuurlijk kan dat. Pruimenbomen op onderstam St Julien, of appelbomen op onderstam M9 of MM106 zijn prima geschikt hiervoor.
Appelbomen zijn geschikter dan pruimenbomen omdat ze beter vormsnoei verdragen. In principe zijn alle snoeivormen en modellen mogelijk voor een appelboom. Sterke vormsnoei gaat vaak wel ten koste van de vruchtbaarheid.
dinsdag 21 mei 2013 - 21:13
sugar

Sugar

Ik vermoed dat er bij een M9/MM106 zelfs niet zoveel snoeiwerk aan te pas komt . Om het snoeiwerk controleerbaar te houden kan je een niet al te snel groeiend appelras aanschaffen op zo'n onderstam.
dinsdag 21 mei 2013 - 22:32
Lino

Lino

Ik zag dit weekend nog een rij prachtig bol gesnoeide appelaars in volle bloei, dus was er wel zeker van dat het voor appelaars perfect kan.
Perelaars worden beter in piramidevorm gesnoeid

Lees ook hier eens: http://de-tuin-het-hele-jaar-door.clubs.nl/nieuws/detail/287260_snoeien-appel-en-peer-groot-fruit
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 22 mei 2013 - 07:23
sugar

Sugar

Lino : maar dat zullen laagstamappelaars geweest zijn. Halfstamappelaars krijgen een v
woensdag 22 mei 2013 - 19:17
Lino

Lino

Nee toch niet. Ik kon onder de bomen staan dus dan zullen het zeker geen laagstammen geweest zijn.
donderdag 23 mei 2013 - 07:15
sugar

Sugar

Je kan een laagstam ook opkronen tot 1,5m. Zo'n boom wordt op goede ondergrond makkelijk 4-5 m hoog. Halfstam in het vakjargon gebruikt voor een boom ge
donderdag 23 mei 2013 - 15:50
Lino

Lino

Jammer dat ik daar in de buurt niet meer moet zijn. Misschien deze zomer. Als ik er aan denk zal ik er een foto van nemen al zullen de bloesems dan al lang verdwenen zijn en dat was net zo mooi.
Mooie rechte stammen, zeker niet opgekroond.
vrijdag 24 mei 2013 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon