menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Giga taxushaag - wat doe ik ermee

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Als afscheiding tussen m'n oprit en akkerland heb ik een giga taxushaag die al een tijdje niet meer gesnoeid is. hij is een twee meter breed en op z'n minst drie meter hoog over een lengte van 20 meter. Voor het zicht mag die gerust groot blijven, want pas op het stuk na die haag wil ik zicht op het akkerveld.

Nu lees ik hier en daar een beetje over taxus (bomen eigenlijk), en daarbij viel me op dat je ervoor kan kiezen om een taxus niet te snoeien. en die zo soms op z'n mooist zijn? Dat snoeien bij sommige planten struiken hagen enkel gedaan wordt omdat we dat zo gewend zijn.

Ik heb nu verschillende mogelijkheden:

1. taxushaag ferm insnoeien, zowel in de hoogte als in de breedte, kan gerust met taxus, maar is dat niet jammer om hem zo in te perken?

2. Taxushaag onderaan insnoeien, zodat ik een halve meter extra oprit terug win en bovenaan volledig laten gaan... (zoiets dus: P) maar of dit een beetje mooi kan zijn ben ik niet zeker van.

3. Het aantal taxussen in die haag halveren, en deze als bomen verder laten groeien, en enkel de takken aan de kant van m'n oprit wat snoeien zodat ik kan blijven oprijden met m'n auto, nu staan ze op 80cm van elkaar, dus gehalveerd zou dat om de 1,5 meter worden, de gaten ertussen groeien dan ook wel weer dicht, maar zouden het ooit mooie bomen kunnen worden als ze zolang als haag behandeld zijn geweest?

4. een andere vormsnoei (golven bovenaan en/of ook verticaal, doorkijkgaten ter hoogte van de auto, kantelen, onderaan breed - bovenaan puntig, driehoek dus, ) van de haag die ik nu nog over het hoofd zie en gigantisch mooi zou kunnen zijn.

Dus als jij doen met zo'n giga taxus haag moest je er eentje hebben in mijn geval, ik weet niet zo goed wat ermee gedaan, en ben bang dat als ik erin knip me dat de dag erna al ga beklagen?
woensdag 10 april 2013 - 14:03
deHaan

DeHaan

Zet een paar foto,s neer, dan is het beter te beoordelen.
In eerste instantie zou ik zeggen, onderkant snoeien zodat de auto er langs kan en verder gewoon laten groeien.
woensdag 10 april 2013 - 17:02
WiPe

WiPe

Ik heb al eerder dergelijke taxushagen gezien die uitgegroeid zijn en in tussentijd flinke bomen zijn geworden. Ik moet zeggen dat dat best meevalt.
Voordeel is ook wel dat Taxus over het algemeen niet zo erg hoog wordt; reken op maximaal een twaalf tot vijftien meter op lange termijn.
woensdag 10 april 2013 - 17:33
cee

Cee

Ik denk dat ik die dan bovenaan inderdaad gewoon zal laten groeien, die haalt die 12 meter toch waarschijnlijk pas tegen mijn pensioen
woensdag 10 april 2013 - 23:38
WiPe

WiPe

Dat hangt er van af hoe snel je op pensioen wil gaan. Hier in de buurt staan er een paar van een meter of acht en die zijn toch een paar decennia oud.
De foto op mijn avatar is ten andere een taxus, maar dan eentje met een stamomtrek van bijna 11 meter en een leeftijd die geschat wordt tussen de 1 500 en 2 500 jaar. Ik vermoed dat je haag dus nog erg lang zal meegaan.
donderdag 11 april 2013 - 10:46
cee

Cee

Wanneer ik op pensioen wil gaan, of wanneer ik op pensioen zal gaan?

groot verschil, haha, ik heb nog enkele decenia te gaan vrees ik!

Ik kom uit West-vlaanderen, en daar heb je ook een taxus staan in Lo-reninge, bekend als de ceasarboom, maar ik heb er toch m'n twijfels over of die daar effectief z'n paard ooit aan heeft gebonden, wel een leuke boom...

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 11 april 2013 - 12:59
WiPe

WiPe

Ik ken die boom in Lo. Ik vermoed dat die maximaal 200 jaar oud is. Dat Caesar zijn paard aan die boom vastgebonden zou hebben, lijkt me dus een heel sterk verhaal. Ook al omdat je nen dikke ezel bent als je je paard aan een taxus vast bindt.
donderdag 11 april 2013 - 15:41
Tuinman65

Tuinman65

Als deze haag van mij was, daar zou ik toch eens goed over nadenken en er op termijn iets heel moois van maken.


Leo
donderdag 11 april 2013 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon