menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krulwilg

Ga naar meest recente reactie

oekoelookoe

Oekoelookoe

hoi mijn buren hebben een mooie krulwilg in de tuin en weten niet hoe oud die is hij is ongeveer 5 meter hoog een stam van ongeveer 2 1/2 meter weet iemand hoe oud die kan zijn?

groetjes lidy
zondag 4 maart 2007 - 12:13
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Welkom op dit forum Lidy,

Een wilg en dus ook een krulwilg groeit heel snel. Dus 5 m is niet zo uitzonderlijk. De stam is 2,5 m diameter? Das wel al een flinke dikte. Meestal wordt de dikte van een stam gemeten tussen op 1 à 1,5 meter hoogte. Is dit hier ook zo?

Hoe oud ie is: moeilijk te zeggen, de hoogte doet er eigenlijk niet zo veel toe want de krulwilg kan vroeger ingetopt zijn.
Als de stam werkelijk 2,5 meter dik is dat zal de krulwilg toch minsten 15 à 20 jaar oud zijn.

Om je een voorbeeld te geven: we plantten een krulwilg in april 2005, na een paar maand was ie al bijna verdubbeld in breedte en hoogte. Zie hier: http://www.tuin-aanleggen.be/2005/07/krulwilg.html
Nu is de hoofdstam al meer dat 2,5 meter hoog!
zondag 4 maart 2007 - 12:43
oekoelookoe

Oekoelookoe

sorrie ik heb het niet goed uitgelegd de stam hoogte is 2 1/2 meter de stam is ongeveer 25 centimeter
zondag 4 maart 2007 - 12:51
oekoelookoe

Oekoelookoe

algehele hoogte ongveer 5
zondag 4 maart 2007 - 12:53
Angelo

Angelo

de krulwilg hier is nu op 4 jaar tijd, 5 meter hoog minstens, zijn stam ongeveer 2,5 m, maar wij snoeien hem wel op de 2 jaar, en de geiten hebben hem op het begin ook wat gesnoeid, dus normaal zou ie veel groter zijn, want hij groeit verschikkelijk fel.

dus hij zal nog niet zo oud zijn hoor

groetjes
zondag 4 maart 2007 - 13:06
oekoelookoe

Oekoelookoe

kee dan thanks voor de info hoop dat ie niet al te groot word hij staat tegen onze schutting aan en hebben nu al in de helft van de tuin geen zonlicht in de zomer... prachtige boom maar zonlicht zou ook wel fijn zijn in de tuin hihi
zondag 4 maart 2007 - 13:27
Tine

Tine

Wij hebben onze krulwilg weggehaald. Onze hele oprit en het trottoir werden omhooggedrukt ondanks dat we elke keer de wortels weghaalden.

Tine.
zondag 4 maart 2007 - 14:28
oekoelookoe

Oekoelookoe

tja ik heb geen keus de buren willen hem niet weg halen we zijn toe compremie gekomen dat ze het aan onze kant zouden gaan snoeien we hebben veel overlast niet alleen geen zon maar ook heel veel bladeren in de tuin omdat ie zo dicht tegen onze schutting staat. ik heb reuma dus vind dat wel minder maar kan ze niet dwingen hem weg te halen...
zondag 4 maart 2007 - 17:59
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Hi Lidy,

Als ie echt te hoog wordt, kun je wel een overeenkomst maken met je buren om hem wat in te korten. De krulwilg zal toch ieder jaar weer goed bijgroeien.
Die bladeren in de tuin, tja in een tuin staat nu eenmaal groen en dat kan bladeren geven... Bekijk het langs de positieve kant, het zal wat organisch materiaal in je tuin brengen en dat is goed voor je plantjes.
zondag 4 maart 2007 - 19:51
oekoelookoe

Oekoelookoe

tja ik ben ook een echte natuurliefhebber daarom doe ik niet zo moeilijk kan uren knuffelen met bomen in het bos, het probleem is dat ik reuma heb en het afgelopen zeisoen heel veel heb moeten opruimen in me tuin waardoor ik veel pijn kreeg helpen met opruimen willen ze niet mijn probleem zeggen ze dan... maar in preciepe is het ook hun probleem want de boom staat dicht tegen mijn schuting en moet eigenlijk 2 meter tussen zitten heb ik uitgezocht maar heb niet zo`n zin om moeilijk te gaan doen hopen dat ik volgend jaar wat minder pijn heb zodat ik gewoon lekker in de tuin kan bezig zijn...
maandag 5 maart 2007 - 01:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon