menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Parrotia persica

Ga naar meest recente reactie

freddy53

Freddy53

hoe en wanneer snoeien ?Deze vraag is gesteld vanop Parrotia persica.
zaterdag 29 december 2012 - 14:59
WiPe

WiPe

Parrotia persica verdraagt slecht snoei. Beter niet snoeien. Bovendien wordt de boom er niet mooier door.
zaterdag 29 december 2012 - 19:05
freddy53

Freddy53

Dankjewel
zaterdag 29 december 2012 - 19:44
Tuinman65

Tuinman65

Ik ben helemaal niet akkoord met WiPe.
Verdraagt zelfs zware snoei en dat kan het ganse jaar door.

Leo
zaterdag 29 december 2012 - 23:40
WiPe

WiPe

Leo,

het is niet omdat je er zware takken kan afzagen dat dat ook goed verdragen wordt door de boom. Het is niet omdat de boom er niet dood van gaat, dat het geen kwaad kan.
Voor zover ik weet gaat Parrotia snoeiwonden slecht afgrendelen en overgroeien.
zondag 30 december 2012 - 10:29
freddy53

Freddy53

oei ! wat doe ik nu het best
zondag 30 december 2012 - 12:03
jdcoster

Jdcoster

Eigenlijk beginnen met de dingen die bij deze vraag belangrijk zijn om er een antwoord op te formuleren.
Waar staat die boom (foto)? Hoe hoog is hij al? Waarom wilt u die boom snoeien?
Waarom mag hij niet groeien zoals de natuur hem dat in geeft?

Vaak komt men dan terecht op:
verkeerde plantkeuze of verkeerde plaatsing, moeilijke buren, het Veldwetboek, ouder wordende eigenaars, ... .

In deze tijden mogen bomen schijnbaar ook niet meer volwassen worden.
Ik kom geregeld voorbij een school op een zeer groot terrein waar prachtige linden, acers en eiken op staan van 50 jaar oud. Zo'n monumentale eik heeft men onlangs, zonder kapvergunning, omgelegd om er een reklamebord te kunnen plaatsen (!) Al de acers is men nu recht aan het afzagen op een hoogte van 3 meter (knotten noemt met dat daar) en van de linden deed men dat reeds verleden winter op dezelfde manier. Een aantal zullen het niet overleven en beginnen rotten.

Hier in de buurt loopt een provincieweg van 3 km met grote, fantastisch geurende linden. Ze zijn hoog opgekroond, perfect gezond, hangen niet boven de weg en hun wortelgestel leed nooit noemenswaardig beschadiging door wegenwerken. Toch worden ze momenteel gekandelaard tot op een paar stompen. Daar zal geen bloempje op te zien zijn volgend jaar. Een teleurstelling voor de imkers die hier ieder jaar hun volken komen plaatsen.
Ook hier begrijp ik absoluut niet waarom die snoei zou kunnen nodig zijn.

Mensen gaan er blijkbaar van uit dat er altijd aan iedere boom constant moet gezaagd worden ... .



zondag 30 december 2012 - 16:03
WiPe

WiPe

Om het in een paar woorden te zeggen: hoe minder mensen van bomen afweten, hoe harder ze ze willen snoeien.
zondag 30 december 2012 - 16:18
Tuinman65

Tuinman65

WiPe,
Ik ken echt wel iets van bomen hoor.
Enkele jaren geleden kwamen we in een jaren verwaarloosde tuin terecht met daarin een grote totaal misplaatste Parrotia (struik).
Wij hebben die toen sterk gesnoeid en op vraag van de eigenaar in bijenkorfvorm.
Die snoeien we nu in juni en september en die bijenkorf is nu best wel mooi.
Wij zullen het wel nooit met mekaar eens zijn denk ik, maar dat hoeft ook niet.
Ik heb bomen leren snoeien bij iemand zoals er nu geen meer gemaakt worden, jaren geleden bij de Firma Wirtz in Schoten. En die man was nog nen Hollander ook.
De kunst is een boom zo te snoeien zodat je van op afstand niet kan zien dat hij gesnoeid is.
En dat moet niemand mij nog leren.

Leo
zondag 30 december 2012 - 22:16
Polplastron

Polplastron

Als de waarheid in het midden ligt, vat ik als volgt samen:
=> Parrotia kan gesnoeid worden.
=> Als je een natuurlijke vorm wilt, is snoeien niet aan te raden.

Kan iedereen hiermee leven?

De vraagsteller geeft overigens ook niet aan waarom de plant gesnoeid zou moeten worden. Ik heb ook de indruk dat heel wat beginnelingen te pas en te onpas denken dat ze alles moeten bijknippen en -zagen.

Vormsnoei is weer helemaal iets anders.

In principe ga ik er persoonlijk van uit dat je planten koopt die passen bij de ruimte en dat je ze niet constant probeert in een vakje te passen.

Groeten,

Pol
maandag 31 december 2012 - 09:06
freddy53

Freddy53

ik wil enkel de toppen wat inkorten om de buren niet te hinderen, in de zomer doe ik een beetje vormsnoei als de takken te ver reiken
mag ik de toppen inkorten of zal dat mijn boom schaden?
maandag 31 december 2012 - 16:04
Tuinman65

Tuinman65

Doe dat gerust, het zal de boom niet schaden.

Pol, in 90% van de kleinere tuinen staan bomen die uiteindelijk te groot worden en dan moeten gesnoeid of verwijderd.
Het zou niet mogen maar het is nu eenmaal zo.

Leo
maandag 31 december 2012 - 16:49
freddy53

Freddy53

Dankjewel Leo, alweer iets bijgeleerd
maandag 31 december 2012 - 16:55
jdcoster

Jdcoster

Gelukkig is de trend van de Ceders en de apenverdrieten in de voortuintjes van in de jaren 60 al voorbij. Dat waren pas miskeuzes.
Wat vormsnoei komt een boom inderdaad vaak ten goede.
maandag 31 december 2012 - 17:34
WiPe

WiPe

Als je toppen wil inkorten, dan kun je beter niet wachten tot de takken te groot of te lang zijn. Het is beter om ieder jaar aan het eind van de zomer de jonge scheuten in te korten tot op een paar cm. Op die manier kun je de plant heel lang binnen de perken houden. Bovendien is het voor de plant veel minder belastend om jonge twijgen te snoeien dan grotere takken in te korten.
maandag 31 december 2012 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon