menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fagus Sylvatica haag - voorbehandeling grond

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Graag jullie advies.
We willen binnen een tweetal maanden een haag Fagus Sylvatica planten in formaat 0/2 40-60. Om alle plantjes tijdig de grond in te krijgen nadat ze zijn geleverd, zouden we nu al de sleuven beginnen graven.
Hoe diep moeten we die voorzien? De exacte diepte zal natuurlijk afhangen van het plantgoed zelf, maar wat is een goede richtwaarde? En moeten we een overdiepte voorzien om eerst bodemverbeteraar/compost/meststof toe te voegen?
Alvast bedankt!
dinsdag 15 november 2011 - 14:44
minouke

Minouke

Als wij die planten planten we die niet dieper dan ze geplant waren, je ziet boven de wortel een streep tot waar ze in de grond zaten.

Wij tuinieren hier op lichte leemgrond waar al genoeg humus in zit, en daarmee voegen wij niets meer toe.
Na het planten wel water geven om de aarde goed rond de wortels te krijgen.
In de lente desnoods speciaal mest.

De grond uit je plantgat mengen met compost kan wel nuttig zijn als je grond te zwaar is of te nat OF te droog en arm.
Maar kan wel nooit kwaad om het toch te gebruiken.

Geen water in het plantgat gieten altijd na het planten.


dinsdag 15 november 2011 - 15:05
Tuinman65

Tuinman65

Als je het echt heel goed wil doen hier nog enkele tips :
- probeer indien je het kan vinden wat beukenbladgrond door de grond waarmee je aanvult te mengen. Beuken leven samen met schimmels (mycorrhiza) en in beukenbladgrond zitten die. Veel minder kans op uitval en betere groei vooral vanaf het tweede jaar.
Vind je geen beukenbladgrond dan eventueel dit : http://www.servaplant.nl en kijk eens bij Ectovit. Wij gebruiken dit heel veel.

- nooit de wortels onbeschermd in en/of de wind leggen. Altijd afdekken. Een kwartier onbeschermd kan genoeg zijn om de fijne haarwortels te doen afsterven.
dinsdag 15 november 2011 - 21:02
WiPe

WiPe

Je kan best, als je thuis ara kun je de pakketten met beuken tijdelijk in planten terwijl je al het eerste deel van de haag plant. Op die manier kunnen de wortels niet uitdrogen.
woensdag 16 november 2011 - 08:59
Esem

Esem

Wat je ook niet mag doe bij het aanplanten van Fagus ,is ze water geven.

Wat je bij andere wel moet doen is dat je dit bij fagus niet mag doen.
Alleen de aarde goed aantrappen met je voet zodat de lucht verdwijnd.

Water is uit de boze bij jonge aanplant.
De regen zal wel zorgen voor het nodige nat.

Gr E.
zaterdag 19 november 2011 - 01:18
WiPe

WiPe

De enige reden waarom dat dat naar mijn inziens slecht zou kunnen zijn is dat je op die manier de laatste mycorrizavormende schimmels zou kunnen wegspoelen. Maar als je beukenblad bij geeft, zoals hierboven al gesuggereerd vermijd je dat probleem.
zaterdag 19 november 2011 - 07:56
Jan1980

Jan1980

Ik denk dat we voor de Ectovit zullen gaan. Het is een investering, maar hopelijk loont het door weinig of geen uitval.
Het schrikt me wel een beetje af. Iedereen waarschuwt voor de 'gevaren' van water: geen water geven, de wortels niet onderdompelen,.... Terwijl je me dit product nét wel de wortels in het waterige papje moet duwen.
Levert Servaplant ook in België? Of wat is de eenvoudigste manier om een doos te verkrijgen?
zondag 20 november 2011 - 09:54
Esem

Esem

Jan,
we geven alleen maar enkele goede tips,het is aan jou natuurlijk wat je zelf wil.

Maar het gebruik van Ectovit is echt wel overbodig,alleen een hoop € uit je geldbeugel halen doen ze.

Net het zelfde als de toevoeging van een of andere korrel op de composthoop om de vertering vlugger te laten gaan,ook allemaal onzin dat ze uitkramen,de natuur kan je niet dwingen om te composteren heb je nu éénmaal tijd nodig.

Maar zoals ik al schreef het zijn natuurlijk jou hegplanten ,en uiteindelijk jou heg.

Gr E.
zondag 20 november 2011 - 12:53
Jan1980

Jan1980

Dus in de eerste plaats beukenbladcompost.... (en dan pas Ectovit.) En geen water geven. Genoteerd!
zondag 20 november 2011 - 13:09
Tuinman65

Tuinman65

Esem, denk je echt dat ik en andere mensen die professioneel met tuinieren bezig zijn, dit zouden blijven gebruiken als het geen zin heeft?
En geen water geven na het planten? Wat dan in een droog voorjaar?
Wat je niet mag doen is de grond bij het planten van de wortels spoelen. Maar da's heel iets anders.
Ik geef toe dat bij het planten van kleine maten die ectovit minder belangrijk is. Bij grotere maten heeft dat produkt zeker zijn nut bewezen.
zondag 20 november 2011 - 18:05
Esem

Esem

1)Wie betaald de profesionelen, 't zal de tuineigenaar wel zijn zeker.

2)beuk plant je niet in het voorjaar maar in het najaar,dus regen zal er niet te kort zijn.

Maar ik heb ook niet geschreven dat je het produkt niet mag gebruiken,het is alleen overbodig.

Gr E.

zondag 20 november 2011 - 19:06
Tuinman65

Tuinman65

Zou je niet beter in je fotostudio blijven Esem want zo te zien ken je het reilen en zeilen in ons vak niet.
Natuurlijk betaalt de klant die produkten. Maar wie betaalt het vervangen van de dode planten denk je? De planten en de werkuren. Maar dat doet hier niks ter zake. Daar gaat de discussie niet over.
Die klant ziet ons ook wel bezig met dat papje en komt wel vragen waarvoor dat dient. Als dan blijkt dat het niks heeft uitgehaald sta je daar achteraf wel met rooie kaken.
Maar ik krijg geen rooie kaken of een mond vol tanden want wanneer we vroeger een uitval hadden van 15 tot 20 % (hoe groter de planten, hoe meer) herleiden we dat nu tot bijna nul. En die vroegere uitval was heel normaal.
Dus wie vaart hier goed bij? De klant en ik. Ik haal eer aan mijn werk en de klant ziet zijn haag niet kwijnen maar groeien.
Beuken planten in het najaar? Jawel, de beste tijd. Geen twijfel mogelijk. Maar....
Een klein hoveniersbedrijf heeft in het najaar geen kans om beuken te planten. Tijdens de zomer hebben we onze handen vol met onderhoud, dus geen enkel ander werk mogelijk.
In het najaar wekelijks bladeren ruimen en her en der voorbereidende werken doen (grondwerken enz...). Dan volgt de winter met snoeiwerk enz... en dan is het al vlug weer voorjaar.
En ja, als het dan al zomer is in maart, dan moeten we gieten.
Enne.... waarom mag je niet aangieten?

zondag 20 november 2011 - 23:06
Jan1980

Jan1980

Ik schrik er een beetje van te lezen dat je beuk in het najaar moet planten. In de cataloog van de kweker die ik op het oog heb, staat net 'planten tussen december en maart'.
Blijkbaar is tuinieren toch geen exacte wetenschap - als ingenieur is dat een beetje wennen. Maar ik ben blij dat ik hier van jullie ervaring kan leren.
maandag 21 november 2011 - 08:30
minouke

Minouke

Jan, dat is ook zo dat het geen exacte wetenschap is.
Iedereen tuiniert ook op andere grond enz en heeft ook andere ervaringen en daarom is zo een forum leerrijk.
Maar een ingenieur is wel dikwijls handig hoor in de tuin mijn man is ook ir. en komt soms wel goed van pas

Hier leert je telkens iets bij, elke keer opnieuw en daarom is tuinieren ook zo (ont)spannend en plezierig.

groetjes
Chantal
maandag 21 november 2011 - 08:47
LOBU

LOBU

Dag Jan,
het is inderdaad zo dat veel (zo niet alle) planten min of meer in symbiose groeien met één of meerdere zwammen (endo- of ectomycorrhiza) en/of bodembacteriën, die vaak specifiek met één plantensoort samenleven, het stimuleren van dat samenspel is dus geen overbodige luxe, maar er zijn nog een aantal andere, belangrijke factoren bij het aanplanten die in eerste instantie minstens zo belangrijk zijn.
Fagus sylvatica is een oppervlaktewortelaar die erg gevoelig is aan grondverdichting, let dus op dat je de plantjes niet te diep plant en niet in reeds verdichte grond gaat aanplanten, beuk mag ook nooit lang onder water blijven staan, dan rotten de planten gewoon weg. Let er bij het planten ook op dat de wortels niet terug naar boven krullen maar op zijn minst horizontaal in de plantgeul komen te liggen. Bij zware gronden (klei) is de kans op problemen groter dan bij lichte gronden (zand) maar daar is de kans op uitdrogen of verbranden in de (eerste) zomer dan weer groter.
Zoals reeds hierboven vermeld is beuk ook zeer gevoelig voor het uitdrogen van de wortels, wat de grote uitval in het eerste jaar grotendeels verklaart (uitdrogen bij transport of te lang bovengronds liggen). Het meeste slaagkans is er wanneer je jonge beukjes opgekweekt in pot aanplant, maar die mogen dan ook weer niet potziek zijn (wortels die rondjes draaien in de pot)en zijn vrij duur en slechts beperkt voorradig.
Als je je plantjes op een goede manier, in een gezonde, levende grond hebt aangeplant is de toevoeging van de juiste zwammen (hetzij door beukenbladhumus vanonder een gezonde beuk, hetzij door aangekochte schimmelsporen het laatste element voor succes, maar let wel, die schimmels zijn gevoeliger dan je planten en gaan bij grondverdichting, gebruik van fungiciden, ... als eerste dood. Een gezonde bodem is dus mijns inziens de eerste vereiste, de rest volgt dan meestal vrij vlotjes vanzelf!
maandag 21 november 2011 - 16:47
Tuinman65

Tuinman65

Ik kan Jan geruststellen, planten kan tot einde maart/ begin april.
Wie nu plant in zandgrond mag, nee MOET aangieten.
Esem, waar blijft die herfstregen? Ik vind het wel jammer dat je niet meer van je laat horen.
Volg de aanwijzingen van LOBU en dan geeft ectovit je nog meer zekerheid.
Nog één raad : koop beuken bij een boomkweker, niet in een tuincenter.
maandag 21 november 2011 - 23:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon