menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilinde

Ga naar meest recente reactie

trebron

Trebron

Beste

Enkele jaren geleden plantte ik enkele Lelinden "EUROPEA EUCLORA" in mijn tuin. Door het uitzonderlijke droge voorjaar van toen, en mijn 'nulervaring' met bomen zijn er dan ettelijke gesneuveld ( intussen vervangen door een andere soort.)
De 2 resterende originele leilinden 'groeien noch bloeien'...zij staan daar 'apatisch'... maar zijn niet dood. (de grond waarin ze staan is niet van de beste kwaliteit).
In 1 van de bomen doet zich een eigenaardig fenomeen voor: een 15-tal cm boven de grond zit er een gaatje in de stam waaruit er een 'droge substantie' via de stam naar beneden valt en een heel hoopje vormt op de grond naast de stam. Ik heb daar een tape rondgeplakt en de dag nadien was deze doorprikt (door de 'substantie) en bleef het gaatje lekken...
Graag advies van een kenner aan een leek.
Mvgr
Norbert
zaterdag 1 oktober 2011 - 10:44
daggie01

Daggie01

een foto van de droge substantie zou wel makkelijk zijn
maar bedoel je daarmee fijn zaagsel?
zaterdag 1 oktober 2011 - 11:02
WiPe

WiPe

En kun je ineens ook eens kijken hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten?
zaterdag 1 oktober 2011 - 15:42
trebron

Trebron

Beste

Heb nogmaals 'de substantie' beter bekeken en het gaat over een 'droge, licht kleverig, hout'schaafsel'...er ligt aan de voet van de boom een heel hoopje...goudgeel tot bruin van kleur.
Heb ook de tape verwijderd en een mooi ovalen gaatje zat er in.(precies met een naaldje uitgeprikt)
Nu heb ik er iets stevig rondgewikkeld en hard aangespannen met een plastic strip...
Indien het het een kever betreft zal het wel een 'dolle' moeten zijn om daar nog door te boren...hij zal dan een andere plaats zoeken in de stam, veronderstel ik...maar dan hebben we wel zekerheid dat het om een kever gaat.
Kan ik die daar nog weg krijgen? Indien ja, hoe?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe
mvgr
norbert

ps:foto volg misschien nog.
zondag 2 oktober 2011 - 12:36
WiPe

WiPe

Ik denk dat je je vooral de vraag moet stellen waarom dat jou bomen zo sterk belaagd worden door deze kever.

Standplaats aanpakken; zorg dat de boom goed groeit (zonder zwaar te bemesten) doordat hij in ideale omstandigheden kan groeien kan de oorzaak aanpakken.
maandag 3 oktober 2011 - 12:28
trebron

Trebron

De kwalitetsarme grond zal een zeer groot aandeel hebben in de zwakke en trage ontwikkeling van de bomen. Men vertelde mij dat bij aanleg van de wijk, een 30-tal jaar geleden, de goede grond werd afgegraven en verkocht.(ik woon hier 13 jaar) De 'nieuwe' aanvulling was grond van inferieure kwaliteit (zeer zwaar; lemig...wanneer men dieper dan 30/40 cm diep graaft lijkt het wel beton.( en heeft een uitgesproken moddergeur...) (opgespoten grond uit een of andere rivier..?)

Wat te doen indien het idd een kever zou zijn?
Met wat bemest ik leilinden?...gedroogde koeiemest..? of..?
maandag 3 oktober 2011 - 13:06
WiPe

WiPe

Kompost licht onderwerken, daarboven een laag halfverteerde schorskompost.

Maar heb je al eens gekeken hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten? De kans is groot dat de slechte kwaliteit van de bodem er iets mee heeft te maken, maar dat sluit niet uit dat zuurstofgebrek door te diep planten ook kan meespelen. Als ik het goed begrijp doen de bomen het slecht vanaf het aanplanten. In dat geval raad ik altijd aan om de plantdiepte te controleren. Duurt niet lang, kost geen moeite maar kan veel verschil uitmaken.
maandag 3 oktober 2011 - 14:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon