menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zachte en kleverige hars uit citrus

Ga naar meest recente reactie

Giardino

Giardino

Hallo,

Wie weet hier wat tegen te doen ?
Eén tweetal 2 weken terug begon onze citrus bladeren te verliezen, en nu loopt er ook een zachte en kleverige hars uit de takken.
Wel es waar niet uit alle takken maar wel valt op dat dit uit de takken zijn waar de meeste bladeren van zijn afgevallen.
Nu begint dit ook aan de takken waar vruchtjes aanhangen.
Ik hoop dat het vlug stopt zodat ik mijn vruchten niet verlies.
Het zachte en kleverige hars komt niet uit een of andere wonde, maar loopt spontaan uit de tak.
Verder merk ik ook op dat enkele dagen later diezelfde tak verkleurd naar een bruin - gele kleur, wat zeker geen kleur is van een gezonde tak

Groeten Giardino

Struiken & Bomen

zaterdag 11 juni 2011 - 08:40
ben45

Ben45

Giardino,
Ik neem aan dat het om dezelfde plant gaat als bij je vorige vraag.
Als je toen goed gekeken had, was de oorzaak van bladval al bekend geweest.
Hier is sprake van gommen. Gommen ontstaat bijvoorbeeld bij verwonding van de stam en tegelijkertijd te natte omstandigheden van de potkluit. Zeker als de sapstroom goed op gang is, is de kans groter.
Als het een dikke tak is zou je de bewuste plek uit kunnen snijden tot op het gezonde hout. Maar hier denk ik zo te zien dat het al in de gehele tak zit. Vanaf die plek sterft gewoon alles af. Het enige wat je dan kunt doen is de gehele tak verwijderen. Zorg ervoor dat je de bruine randjes onder de bast niet meer ziet. Spuit met bv. biologische zwavel (Bayer) of behandel met Bordeause pap.
De potgrond een tijdje minder vochtig houden.
Op tijd controleren of het niet verder gaat en dan indien nodig nog meer weghalen. Desnoods nog een middel gieten om Phytophthora in bedwang te houden. Gommen kan namelijk een eerste teken zijn van Phytophthora.
Succes.
Groetjes, Ben.
zaterdag 11 juni 2011 - 20:48
Giardino

Giardino

Hallo Ben,
Alvast bedankt voor uw antwoord, ik zal er zo vlug mogelijk werk van maken om weg te snijden waar nodig en een behandeling te starten met bordeaulese pap.
Maar met wat behandel je Phytophthora?
Groeten Giardino
zaterdag 11 juni 2011 - 21:12
ben45

Ben45

Giardino,
Met een koperhoudend schimmelwerend middel kun je Phytophthora behandelen.
Welke middelen er in België op dat gebied allemaal verkrijgbaar zijn weet ik niet. In Bordeauxse pap, dat zeker wel in België verkrijgbaar is (van het merk Naturen), zit in ieder geval ook een 20% koperhoudend middel.

Groetjes, Ben.
zaterdag 11 juni 2011 - 21:51
Giardino

Giardino

Hallo Ben,

Wat is het beste moment ( 's morgens of 's avonds) om de tak waar gom uit loopt weg te snijden?
Kan dit verder geen of minder kwaad voor de vruchten.
Ik denk toch als ik dit gedeelte van de tak wegsnij dat er toch vocht uit de wonde zal lopen. Hoe stop ik dit zonder de plant nog meer te beschadigen?
Moet ik de plant daarna niet even op een koelere en donkere plaats zetten om te bekomen. Mag ik direct na het wegsnijden behandelen met zwavelpoeder en bourdeauxse pap.

Groeten Giardino
zondag 12 juni 2011 - 09:23
ben45

Ben45

Giardino,
Wanneer je dit weghaalt is geen probleem. Omdat je daarna moet spuiten, is in de morgen het best. De plant is dan zeker voor de nacht droog. De wond zelf zou ik met een iets dikker papje met penseeltje o.i.d. behandelen.
Wel niet te lang wachten, anders heb je kans dat het zich verder verspreidt. Ook komt er geen vocht uit de snijwond. Als je niet ver genoeg weghaalt blijft er wel gom komen. Voor de vruchten die aan andere takken zitten geeft dit geen probleem. (spuiten heeft natuurlijk wel invloed als je de vruchten wilt gebruiken / kijk naar de veilige termijn). Voor de vruchten aan de zieke tak: als er genoeg dikte en bast overblijft als uitsnijden voldoende is, ook geen probleem.
Ook hoeft de plant niet koeler te staan, maar zorg wel dat de potkluit niet veel te nat wordt. Na wegsnijden meteen behandelen. Spuiten met biologische zwavel niet bij temperaturen boven b.v. 25 graden. Dus dat kan een dezer dagen rustig gebeuren.
Aangieten met bordeauxse pap zou ik over enkele dagen doen.
Succes.
Groetjes, Ben.
zondag 12 juni 2011 - 20:59
Giardino

Giardino

Hallo Ben,

bedankt voor uw antwoord, je weet duidelijk hoe zoiets aan te pakken.
Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets voor heb in die 11 jaar dat ik citrussen heb. Ik zal je zeker op de hoogte houden over de verdere evolutie van het genezingsproces van de plant.

Groeten Giardino

maandag 13 juni 2011 - 10:42
ben45

Ben45

Giardino,
Ik had ook liever die ervaring niet meegemaakt.
Een pas gekochte plant (zeldzaam verkrijgbaar) begon na enkele weken te gommen. En dan wil je hem toch behouden. Ondertussen is dat al 4 jaar geleden. De plant groeit, bloeit en draagt nu fantastisch. De plek van behandeling is uiteraard nog wel te zien, maar dat vind ik niet zo'n ramp. Anders had ik deze plant niet meer in mijn verzameling gehad. Wel had ik natuurlijk snel enkele enten gemaakt, maar dan duurt het toch wel een tijd voordat het zo'n grote plant is als ik gekocht had.
Oude aurantiums ( 150 jaar of ouder) zijn ook gevoeilig voor dit fenomeen. Zeker als ze een kleine verwonding opgelopen hebben bij bv. het naar buiten brengen. Dan is het helemaal een uitdaging om zo'n boom te behouden! En in de winterperiode is het zaak te zorgen voor niet al te vochtige omstandigheden.
Heb een foto bijgevoegd van behandelde plek: weggesneden en met een dikker papje van biologische zwavel behandeld.
Groetjes, Ben.

Struiken & Bomen

maandag 13 juni 2011 - 22:00
Giardino

Giardino

Hallo Ben,
Zou inderdaad jammer geweest zijn voor u, om zo'n exemplaar te verliezen.
En inderdaad deze planten moeten echt niet veel geschonden zijn om later via een klein wondje beginnen te gommen.
Indien je er vlug genoeg bij bent om de wonde te helen blijft de schade echter zeer beperkt en kan de plant zich vlugger herpakken.
Nogmaals bedankt Ben voor uw deskundige uitleg en hoop ik dat mijn plant hiermee gered zal zijn.
Groeten Giardino
dinsdag 14 juni 2011 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon