menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke Boom kiezen

Ga naar meest recente reactie

simsonB

SimsonB

Graag zou ik een boom in mijn tuin willen planten, mag niet te groot worden max 6 a 8 meter, de grond in mijn tuin is zandgrond en ook droog. kan iemand mij helpen?

dank u

Bart
zaterdag 9 december 2006 - 18:13
WiPe

WiPe

Je zou eventueel een Japanse esdoorn kunnen planten. De meeste vormen blijven vrij klein, maar een Cultivar zoals Acer palmatum 'Bloodgood' wordt op termijn 10 meter hoog, hoewel de plant eerder traag groeit.
zaterdag 9 december 2006 - 22:09
swerts29

Swerts29

Bart,
Heb nog een zaailing van de gele catalpa als gewil kun je die hebben.
Bij mij is de moedercatalpa(laagstam) ong.6 meter hoog(staat er 15 jaar) en de jonge plant 60 cm.
groetjes,
Etienne
woensdag 13 december 2006 - 23:10
Kwest

Kwest

Hallo Bart,

Om je bij je keuze te helpen: een boom met een brede of eerder smalle kruin? Hoe groot is je tuin? Hoe breed mag de kruin worden zonder dat je geburen ook van je boom "genieten", waar mag ie schaduw werpen?
Toch zaken om eens grondig over na te denken, een boom is iets moeilijker te verplanten dan een heester als ie niet op zijn plaats blijkt te staan....
dinsdag 19 december 2006 - 19:07
simsonB

SimsonB

Hallo Kwest,

de kruin van de boom moet niet echt heel breed zijn,iets rond de 5 meter doorsnede is goed denk ik. Hij moet in de zomer het zicht van de geburen op onze tuin en in huis breken zodat we toch prive hebben, hij zal ongeveer op 7 meter van onze geburen staan.
dinsdag 19 december 2006 - 20:38
Kwest

Kwest

Nog es hi Bart,

Een leuke boom die niet te groot wordt (ongeveer 10 m) en toch een volle kruin krijgt van de omvang die je wenst is Acer campestre ‘Elsrijk’ of Spaanse aak. In tegenstelling tot wat de naam doet veronderstellen is de boom inheems.
Heeft vrij kleine blaadjes die in de herfst mooi geel verkleuren.

Een goede site om je te oriënteren is Openbaar Groen: http://www.openbaargroen.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2001
Is een site waar gemeentebesturen e.d. een keuze kunnen maken voor straatbomen, dus bomen die soms letterlijk tegen een stootje kunnen.
Elke boom wordt bondig beschreven met aanduiding van de ideale standplaats enz.

dinsdag 19 december 2006 - 21:00
simsonB

SimsonB

Hoi Kwest,

dank u voor de uitleg, een Acer campestre lijkt mij wel de ideale boom.
De site die je doorgestuurd hebt is heel goed.

merci
dinsdag 19 december 2006 - 22:20
Kwest

Kwest

Graag gedaan Bart,

Ik heb er eentje in mijn tuin staan, als je eens eens in de buurt van Gent bent (ik weet het, Beringen is een eindje weg ) kom gerust eens kijken!

woensdag 20 december 2006 - 19:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon