menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dubbele haag

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik heb zonet een huis gekocht met een grote tuin.
Het huis ligt aan een grote steenweg en ik wil het geluid zoveel mogelijk afschermen met een haag. Deze zou dan wel zo snel mogelijk dicht moeten groeien.

Aangezien
- de meeste wintergroene haagplanten niet als grote haagplanten worden verkocht
- de grootte van de voorzijde van mijn perceel (> 40 m breedte aan de straat), de kostprijs van de haag per meter toch wel belangrijk is

plan ik om in eerste instantie een beukenhaag te planten (beukenveren van 150 cm hoogte).

Maar dan zit ik in de winter (en een deel van de lente) zonder afscherming. Daarom zou ik graag nog een tweede wintergroene plant aanplanten om een dubbele haag te maken.
Orientatie van deze haag is de noorderzijde, daarom ben ik geneigd de wintergroene haag achter de beukenhaag te zetten, maar dat is dan in volle schaduw ...
Iemand een voorstel?

Andere optie is de wintergroene haag aan te planten voor de beukenhaag, maar dat is dan in volle zon en in de winter helemaal opengesteld aan de noorderwind?
Iemand een voorstel?

Taxus en Cypressus (of andere naaldbomen) zijn géén alternatief.

dinsdag 28 september 2010 - 19:12
WiPe

WiPe

Hulst, eventueel Japanse hulst (Ilex crenata) of Portugese laurierkers (Prunus lusitanica). Alledrie zowel geschikt voor schaduw als voor een koude noorderwind. Hou er wel rekening mee dat een haag die in de schaduw staat minder goed gesloten zal zijn.
dinsdag 28 september 2010 - 19:58
Koeier

Koeier

Wil je de hagen tegen elkaar aan planten? Want dan zit je 's winters tegen een dode kant van de "groene" haag aan te kijken

Gr Erik
dinsdag 28 september 2010 - 20:09
Chef

Chef

Twee hagen naast elkaar zal geen mooi resultaat geven, zeker niet als je haag
> 1 m hoog moet worden en dan ook nog aan de noordkant moet groeien. Je haag wordt dan niet mooi vol en krijgt kale plekken.

Als je voor groenblijvend kiest dan kom je bijna altijd op dezelfde soorten uit: laurier, hulst, liguster, of een schutting/gaas met klimop. Voor grotere tuinen zou Rhododendron ook nog kunnen.

Ik zou kiezen voor 1 soort haagplant die dan eventueel ook een meer losse groeiwijze aan mag houden. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je minder plantgoed nodig hebt dan voor een strakgeschoren haag, je hoeft minder vaak te snoeien en je kunt meer genieten van bloeiwijze en eventuele vruchtvorming en je haag ziet er natuurlijker uit. Je hebt wel iets meer ruimte (breedte) nodig dan voor 1 strakgeschoren haag. Een en ander is ook een kwestie van smaak natuurlijk. De plant zal ook een beetje in de omgeving moeten passen, hetgeen voor mij moeilijk in te schatten is.

Kies je voor bladverliezende natuurlijk hagen dan is er veel keuze o.a. Weigelia, Viburnum, Cornus Mas, Forsythia, Photinia, Acer Campestre, Carbinus Betulus, Meidoorn, Rosa Rugosa, Sleedoorn, Amelanchier, Mispel en natuurlijk de door jou genoemde beuk.

dinsdag 28 september 2010 - 21:12
Gieter

Gieter

Of een aan weerszijden dichte dubbele haag veel uithaalt tegen lawaai? Ik betwijfel het. Misschien als hij volgroeid en hoog genoeg is (minimaal 2 tot 3 meter) zal hij wel wat dempen maar het is beslist geen oplossing.
zondag 3 oktober 2010 - 01:39
sunjet

Sunjet

u kunt mischien aan provicie of gemeente vragen of ze de steenweg
naar een beetje verder op verplaatsen


donderdag 14 oktober 2010 - 20:31
sugar

Sugar

Ik zie de toegevoegde waarde van jouw opmerking niet.

Voor de mensen die wel geïnteresseerd zijn : naar aanleiding van jullie antwoorden heb ik één en ander uitgezocht en ondertussen is me duidelijk geworden dat een haag ongeveer 5db geluidsreductie oplevert. Onvoldoende dus.
Ik ga aan de voorzijde van mijn tuin met een geluidswerend scherm optrekken om het probleem zo op te vangen, met daarachter nog een bamboehaag van 1 meter breedte. Dat zou een veel grotere winst opleveren
donderdag 14 oktober 2010 - 22:27
WiPe

WiPe

nadeel van bamboe is wel dat sommige soorten zeer sterk woekeren. Naar mijn idee zijn dat dezelfde soorten die geschikt zijn om een haag te maken van 1 meter breed voor een betaalbare prijs.

Zou een geluidswerend scherm tussen twee groenblijvende hagen dan geen betere oplossing kunnen zijn?
vrijdag 15 oktober 2010 - 10:45
sugar

Sugar

Om helemaal correct te zijn wordt het een geluidswerend scherm tussen een beukenhaag en een bamboehaag, van Phyllostachys aureosulcata ‘Aureocaulis‘ . Dit is een sterk woekerende bamboe, maar ik voorzie een rootblockscherm van 2 mm dik en 100 mm hoog...
vrijdag 15 oktober 2010 - 12:00
WiPe

WiPe

Ik mag hopen dat dat scherm 100 cm hoog zal zijn ipv 100 mm?

Naar mijn ervaring durven bamboes op termijn langs boven over dat soort rootblockschermen te kruipen. Je zal dus moeten zorgen dat dat scherm toch een paar cm, tot zelfs 100 mm boven de grond uitsteekt. Let ook op dat je geen twee stukken aan mekaar moet zetten. Overlappen volstaat niet om bamboes tegen te houden.
vrijdag 15 oktober 2010 - 13:07
guy_fruit

Guy_fruit

Bamboe is volgens mij een slechte keuze! Ooit gaat die woekeren of ben je die toch beu en dan is het een enorm probleem om die volledig te verwijderen.

Waarom geen fruithaag zoals van hazelaars en/of witte moerbei planten? Deze verdragen zeer goed snoei en kunnen bovendien nog wat lekkers geven.
Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2009/10/fruit-aan-een-haag.html

Guy
vrijdag 15 oktober 2010 - 16:30
sugar

Sugar

Bamboe die correct in een HDPE rizhomenbegrenzer wordt geplant gaat niet woekeren, zelf niet na 10 jaar. In mijn vorige tuin heb ik een pol Phyllostachys aurea gezet die na 10 jaar nog steeds niet buiten die wortelbegrenzer is gegroeid.

Correct = inderdaad 100 mm ook boven de grond uit laten komen om overkruipende scheuten af te knippen

Ik vind bamboe zelf erg mooi, en ik denk niet dat dat over enkele jaren zal veranderen .
Ik kan je trouwens verzekeren dat de fruitbomen heel wat plaats (8a)in mijn tuin krijgen
zaterdag 16 oktober 2010 - 10:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon