menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gelderse roos volledig kaal

Lino

Lino

Mijn gelderse roos struik (grootte +- 3m x 3m) is volledig kaal gevreten door de larven van het viburnumhaantje.
We hebben het pas in het pinksterweekend ontdekt.
Ik dacht eerst dat hij dood was.
Maar hier en daar vind je nog een gekantwerkt resterend blaadje.

Heeft het zin om nu nog te sproeien? Ik dacht van niet, maar wilde toch hier nog eens navragen.

Lino
woensdag 26 mei 2010 - 15:07
Matty

Matty

Als er nog larven zichtbaar op de bladresten of steeltjes aanwezig zijn, kan je nog spuiten maar anders heeft het geen zin meer volgens mij. Gaan de larven niet terug in de grond als ze geen blad meer hebben om te eten ? Ik heb zelf dat probleem al jaren op mijn viburnums. Dit jaren waren we er snel bij en hebben we gespoten met een bacteriepreparaat tegen rupsen, het heeft goed geholpen, we zijn er blijkbaar van af maar ik ken ook de biologie van het viburnumhaantje niet, ik weet niet of er nu nog een tweede generatie larven komt dit seizoen ?
donderdag 27 mei 2010 - 15:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Het Viburnum-haantje legt voor de winter zijn eitjes in de buurt van de knoppen. In het voorjaar als de bladknoppen uit gaan lopen, dan komen de bastaard rupsjes te voor schijn en vreten de struik kaal. Nee het is skeletteren, omdat de nerven overblijven.
donderdag 27 mei 2010 - 17:28
Lino

Lino

@ Matty: vorige 2 jaren hadden we het ook onder controle door in het vroege voorjaar te spuiten, maar blijkbaar raak je er nooit echt vanaf
vrijdag 28 mei 2010 - 07:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon