menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camelia

Ga naar meest recente reactie

Cora

Cora

Hallo
Wij hebben een camelia geplant van de week en nu worden de bladeren al bruin
wat kan ik daar aan doen
Groeten Cora
zaterdag 20 maart 2010 - 15:16
printemps

Printemps

Misschien een koudeprik gehad ?

Stond de plant binnen bij aankoop ?

mvg
zaterdag 20 maart 2010 - 15:22
Cora

Cora

Nee de plant stond buiten
Gr. Cora
zaterdag 20 maart 2010 - 16:18
hanninkj

Hanninkj

Waarschijnlijk heeft de Camellia van de winter de schade al opgelopen en komt het bij jullie tevoorschijn. Staat de plant nu niet te deoog?
Het beste is de plant terubrengen.

Ton
zaterdag 20 maart 2010 - 18:43
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Cammellia's komen haast altijd uit de kas of uit Zuid-Europese landen. Als ze 'vers' zijn aangekomen en worden hier buiten gezet dan kunnen ze gemakkelijk bevriezen.

Toevallig heb ik er gisteren ook een paar in de tuin geplant, ik heb ze al een week of 6 buiten tegen een warme muur van het huis staan in pot. Het blad heeft echter door de koude een fikse tik gehad en is helemaal bruin. Wel zie ik al nieuwe bladknoppen en ook de wortels zijn goed.

Zelf heb ik er wel vertrouwen in dat ze het gaan doen, al zal er wel wat blad afvallen.

Kijk bij jouw exemplaar ook eens of je al bladknoppen ziet, waren de wortels ook goed?
zondag 21 maart 2010 - 11:48
Bonami's garden

Bonami's garden

Heb er ook één geplant, maar die heeft tot nu toe geen last van het weer. Hopelijk blijft dat zo. Hoop dat die van jou zich ook herpakt.
zondag 21 maart 2010 - 11:55
Elsmary

Elsmary

Ik heb 2 weken geleden een bloeiende jap. Camelia - "Boomniana" gekocht en uit voorzorg binnen gehouden. Nu begonnen de bladeren en knoppen uit te vallen en heb de plant nu buitengezet.
De knoppen kwamen dus niet uit, maar vielen af.

Ze zit wel in een te kleine pot lijkt me, en de bedoeling is om haar te verpotten naar een grote tuinpot.
In de voortuin, die op het zuidwesten staat heb ik ook al zo'n 15 jaar een Camelia, maar die zit gewoon in de volle grond.
In de achtertuin - noord oosten, heb ik vorige herfst een andere soort geplant, ook in pot, heeft geen knoppen, maar ziet er verder redelijk uit.
Kan ik de plant - terwijl deze nog vol knoppen zit - gewoon verpotten?
We krijgen een kleinkind erbij, en de bedoeling is om de plant als ze eenmal het goed doet, in de tuin bij onze zoon en schoondochter te laten meegroeien met de nieuwe wereldburger, maar dan in een pot.
Of is de volle grond beter geschikt voor een Camelia? Ik heb ook gewoon potgrond gekocht kan dat wel?
Hoop dat er iemand advies heeft.
Hier een foto van de te verpotten camelia
donderdag 1 april 2010 - 20:53
hanninkj

Hanninkj

Ik heb veel Camellia's in potten(>50) al jaren zonder problemen. Je moet de plant dan wel goed onderhouden d.w.z. voldoende water en mest en zure potgrond gebruiken. Ook moet goede snoei worden toegepast om de plant klein te houden. In een pot is wel moeilijker.
Je kunt nu de plant nog verplanten maar wel voldoende water geven na het verplanten gedurende langere tijd.
donderdag 1 april 2010 - 21:08
Elsmary

Elsmary

Dank voor je snelle reactie.

Ik denk dat ik de plant maar gewoon in de volle grond ga planten bij de kinderen en dan hopen dat het goed komt.

Zo niet, kopen we later gewoon een ander
donderdag 1 april 2010 - 21:42
Jende

Jende

Hanninkj,

Camelia in potten kweken, mag je die in de winter buiten laten staan?
Is Camelia winterhard genoeg in pot?

En in de groeiperiode hoeveel keer krijgt een Camelia in Pot meststof?

Groeten jende
vrijdag 2 april 2010 - 14:05
hanninkj

Hanninkj

In potten buiten gaat moeilijk vooral in zo'n afgelopen winter maar 5 graden vorst is geen probleem als de plant maar voldoende water krijgt.

Bij mij krijgen ze in het voorjaar om de 14 dagen 10:30:20 en in de zomer om de maand 20:20:20.

Ton
vrijdag 2 april 2010 - 17:30
Jende

Jende

Bedankt hanninkj,

En om de hoeveel jaar worden de Camelias in kuip verpot?

Groetjes Jende
zaterdag 3 april 2010 - 18:28
hanninkj

Hanninkj

Bij mij om de 2-3 jaar en dan pas ik wortel en takkensnoei toe.

Ton
zaterdag 3 april 2010 - 18:31
Elsmary

Elsmary

Ik heb vorig jaar in de herfst, in precies zo'n kuip een andere Camelia geplant.
Die heeft de winter overleeft en ik wil toch maar de nieuwe Camelia in een pot doen, omdat de kinderen plannen hebben te gaan verhuizen. 't Heeft dus geen zin haar in de volle grond te planten.

Deze kuip heeft een inhoud van 40 liter - is ie groot genoeg?
Ik probeer hier een foto te plaatsen van de kuip waar de Camelia in moet, 'k weet niet of dat wel zal lukken.
Vorige keer lukte het ook niet.
zaterdag 3 april 2010 - 20:05
hanninkj

Hanninkj

Dat is groot genoeg. Nadat je hem in de kuip hebt gezet dan de grond goed vochtig houden.

Ton
zaterdag 3 april 2010 - 20:32
Elsmary

Elsmary

Heel erg bedankt, Ton.
Helaas lukte het niet een foto erbij te doen, weet niet hoe het moet.
zaterdag 3 april 2010 - 20:34
chrisbaeye13

Chrisbaeye13

Wij hebben net een camelia gekregen, maar ik kan nergens terugvinden hoe vaak per week en hoeveel water ik mag geven. Wie kan me helpen??
Een foto bijvoegen lukt me ook niet trouwens...
Bedankt op voorhand!
Chris
woensdag 4 april 2018 - 10:26
Dunya

Dunya

Ik heb een oude Camelia langs de westkant van mijn tuin en die heeft jarenlang bruine bladeren gehad. Sedert deze winter terug mooi groen maar bloeien doet die altijd.
Naar het schijnt houden Camelia's niet van kalk. Daarmee opletten.
donderdag 5 april 2018 - 08:34
chrisbaeye13

Chrisbaeye13

Bedankt Dunya. We geven enkel regenwater, dus dat zit al goed. Nu nog enkel weten welke hoeveelheid en hoe dikwijls en dan zit het helemaal goed!
Chris
zaterdag 7 april 2018 - 18:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon