menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan je iets planten onder een ginkgo biloba

Ga naar meest recente reactie

sulie

Sulie

Hallo,

We hebben foto's van ginkgo biloba's gezien en vinden die zo mooi. We overwegen er twee te zetten in onze nieuwe tuin, maar krijgen van vrienden en kennissen de commentaar dat je niks onder of in de buurt van zo'n ginkgo kan zetten omdat andere planten en bloemen de stoffen die zo'n notenboom uitstraalt niet zouden verdragen.

Klopt dat? Of zijn er wel bepaalde varieteiten van ginkgo's waaronder je wel bloemen/planten kan zetten? Of zijn er, in omgekeerde zin, bepaalde planten of bloemen (bodembedekkers, hosta's of iets anders) die niet zo'n last hebben van die stoffen die de ginkgo uitscheidt?

Sulie
dinsdag 15 september 2009 - 11:48
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Sulie,

Welkom op dit leuke forum.

Hoe het zit met een ginkgo weet ik niet, maar ik heb dit wel al gehoord van de walnoot, dus het zou alleszins wel kunnen.

Groetjes, Karen
dinsdag 15 september 2009 - 12:07
sulie

Sulie

WIPE, dat zou fantastisch nieuws zijn. Kan iemand uit ervaring bevestigen dat hij/zij planten of bloemen onder een ginkgo staan heeft? Zoja, ook graag vermelden welke planten of bloemen...
dinsdag 15 september 2009 - 15:00
WiPe

WiPe

Bij walnoot klopt dat, die laat niet veel onderbegroeiing toe. Hoewel Ginkgo biloba in het Nederlands Japanse notenboom heet, zijn die twee niet verwant. Ginkgo scheidt voor zover ik weet geen dergelijke stof af. M.i. is er dus geen enkel probleem.
dinsdag 15 september 2009 - 15:00
leeuwtje

Leeuwtje

Hier staan ze in het gemeenteplantsoen met eronder planten. Bij ons in de straat kamperfoeliestruik (Lonicera pileata).
dinsdag 15 september 2009 - 16:54
Polplastron

Polplastron

Besef wel goed dat de Ginkgo een heel grote boom kan worden, al duurt dat natuurlijk vele jaren.

Er schijnen wel een paar iets kleiner blijvende variëteiten te zijn.
dinsdag 15 september 2009 - 17:38
danny2

Danny2

Denk dat je er vrijwel alles kan onder planten zonder problemen, het wordt ook geen dichte boom, er komt voldoende licht door.
Bij ons staat er lavatera, astrantia, japanse anemoon, skimmia en deutzia onder zonder problemen.

groetjes danny
dinsdag 15 september 2009 - 20:02
Herms

Herms

Ginkgo biloba is naar ik me heb laten vertellen zelfs een naaldboom (alhoewel ie bladeren heeft.)

Bij mij staat ie midden in het gazon, het gras groeit goed, en aan de voet heb ik 2 hosta's staan.

Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ginkgo_biloba



zaterdag 19 september 2009 - 17:24
mia_heyl7

Mia_heyl7

ja hoor, bij ons staat er een hortentia onder
donderdag 24 juli 2014 - 20:23
Carib

Carib

Alleen de Juglans nigra, zwarte noot, geeft o.a. via de wortels de stof juglone af, die voor een aantal planten toxisch is, maar lang niet allemaal. Hier staat bijvoorbeeld een walnoot in de tuin met een onderbeplanting van narcis, die samen heel gelukkig zijn.
We hebben ook een ginkgo biloba, die zonder problemen in een border staat met hosta, hakonechloa, phlox, dahlia, heuchera, sanguisorba etc. Geen enkel probleem dus.
vrijdag 25 juli 2014 - 12:06
mia_heyl7

Mia_heyl7

de onze kwam in onze tuin al broekie van 10 cm, ergens op een exotenbeurs gekocht,
nu is hij ongeveer 10 jaar en een meter of 7 vermoed ik, daarom wil ik gaan stekken,
op alle hoeken van mijn perceeltje, een ginkgo biloba, en daarrond, winterharde fuchsia's en dan ben ik bijna waar ik wil zijn: in het paradijs op aarde
vrijdag 25 juli 2014 - 12:37
braze

Braze


Hoi allemaal .

waar zal ik beginen .

als eerste .

dat er niets onder een Ginkgo biloba kan is echt kletskoek ik heb genoeg keren

wilde violen er onder uitgezaait gezien en er zijn genoeg andere wilde planten

soorten die er graag bij vertoeven gewoon opleten dus je ziet het vanzelf .


tweede .

de Ginkgo biloba is de stamvader van de dennen ceder ,s etc

het is boom soort die als een van de eerste een masieve stam kreeg

daarvoor hadden er alleen planten soorten Eqeuisetums bestaan van een

40 meter bestaan .

volgens het spoorboek van de evolutie hebben dus eerst de holle Eqeuisetums

gekregen daarna zijn er een planten met een soort grove beharing nog

net geen bast daarna krijgen we pas echtte bast vorming maar de boel

is dan nog niet massief daarna komt het tijdperk van het echtte massieve

hout met kernhout je praat dan over een tijdperk van ver na de dinosauriers

300 miljoenjaar geleden .

vandaar dat hij bij de levende fossielen wordt gerekend ook wil men de Sequoia

erbij plaatsen omdat er explaren gevonden zouden zijn 2500/3500 jaar oud

dat is wat ik er van heb gelezen .

voor info .

EVolutie startpagina .nl


mvg .

Braze .

vrijdag 25 juli 2014 - 22:01
Tuinmeditatie

Tuinmeditatie

Ik heb 3 viburnums rond mijn gingko staan, dus kortbij zijn stam, en ze doen het allemaal prima. Zowel de viburnums als de gingko
dinsdag 5 november 2019 - 10:50
Roeli

Roeli

Tuinmeditatie, heb je wel gezien dat het een vraag is van 10 jaar geleden en de laatste reactie ook al 5 jaar oud is ?
Ik denk echt niet dat de vraagsteller nu nog op een antwoord zit te wachten.
Sorry hoor. Roeli
woensdag 6 november 2019 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon