menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ceanothus Trewithen Blue Amerikaanse Sering

Ga naar meest recente reactie

Tahon

Tahon

Beste tuinvrienden,
Wie van jullie heeft ook Ceanothus Trewithen Blue? De groenblijvende amerikaanse sering? Wij waren de trotse eigenaars van 4 prachtige exemplaren die deze winter tijdens de strenge vorstperiode en ook sneeuwperiode zijn stuk gegaan... Onze tuin is een zuidwesten tuin en héél erg open (geen gebouwen achter ons of bomen die de koude vrieskou/wind kan breken... Kunnen jullie ons nuttige tips geven waar we ergens opnieuw in onze tuin een ceanothus kunnen aanplanten? Hoe verzorgen jullie deze hoge heesters met zo'n koude en sneeuw? Kennen jullie nog prachtige groenblijvende heesters liefst bloemgevend... met toch een zekere hoogte van 2 meter en iets meer?
Bedankt voor alle nuttige tips!
woensdag 4 maart 2009 - 10:19
leeuwtje

Leeuwtje

Mijn tuin ligt behoorlijk beschut en is helemaal ommuurd en die hebben het ook niet overleefd. Nou ja ze zien er niet uit in ieder geval. Ik hoopte eigenlijk dat ze nog terug nieuw blad gingen krijgen. Ik wilde ze gaan snoeien en hopen dat ze dan opnieuw uitlopen.
woensdag 4 maart 2009 - 11:20
Ed50

Ed50

Dag Tahon,

Een open plaats in volle zon en in de wind is zowiezo een moeilijke plaats voor groenblijvende planten en in het bijzonder vorstgevoelige planten. En daar hoort de bladhoudende Ceanothus toch wel bij. Ik heb hier de lage Ceanothus thyrsiflorus repens staan en ik vrees dat die ook helemaal bevroren zijn. Ik ga ze over enkele weken een stuk terugsnoeien en dan zien of ze nog terug uitlopen.
Misschien dat die van jullie na terugsnoeien ook nog wel uitschieten. Ze zijn toch al enkele jaren oud, dus bestaat er toch wel een mogelijkheid dat ze nog wel terug uitschieten. Ik denk dat er in jullie open tuin niet echt een ideale plaats is voor een groenblijvende Ceanothus.
Als je grote groenblijvende heesters wilt planten en zeker wilt zijn dat ze na een jaar of zo weer niet afvriezen moet je al gaan zoeken bij de sterkere soorten zoals Prunus laurocerasus 'Caucasica' met wat smallere bladeren dan de gewone soort, Elaeagnus x ebbingei. Een plant die de laatste jaren ook veel is aangeplant maar die deze winter ook hier en daar wel geleden heeft is Photinia x fraseri 'Red Robin'. Hij wordt vooral voor zijn mooi rood uitlopend blad gezet. Ook de winterbloeiende Viburnum tinus is een mooie groenblijvende struik die deze winter veel geleden heeft. Viburnum rhytidophyllum is op dat vlak veel sterk maar ook veel minder sierlijk.
Veel fraaibloeiende wintergroene struiken denk ik niet dat je kunt vinden. Ik zou dan ook eerder voorstellen om wintergroene struiken te combineren met bladverliezende waar je toch heel wat meer keuze hebt in mooie en rijkbloeiende soorten.
Groetjes,
Eddy
woensdag 4 maart 2009 - 15:09
annis

Annis

Hier in de tuin staat ook een mooi groot bruin exemplaar van de Ceanothus. De standplek is op het zuiden maar met deze afgelopen winter is het niet vreemd dat er Ceanothusstruiken zijn bevroren. Normaal verblijven ze in gebieden met de zone's 7-10 dat betekend +4gr- -17gr. Deze winter heeft het -20gr gevroren.
Ceanothus is in feite een kortlevende plant vooral in streken met warme vochtige zomers sterven ze soms plotseling.
Ik wacht nog even tot mei en kijk dan of de plant het heeft gered.

Annis
woensdag 4 maart 2009 - 17:47
Jantiena

Jantiena

Ik heb ook een grote sering in de tuin en hij staat redelijk beschut maar heeft ook allemaal bruine bladeren die aan het afvallen zijn. Ik heb er vanmiddag een tak afgeknipt en volgens mij leeft hij nog wel. Ik denk dat ik hem behoorlijk kort ga snoeien en dan zie ik wel of hij het overleeft.
zaterdag 7 maart 2009 - 15:22
tuinplantonline

Tuinplantonline

Het feit blijft dat er te veel planten hier naar toe worden gehaald die hier niet thuis horen en waarvan ze zeggen dan ze winterhard zijn. Je ziet vaak net als hier in dit topic gezegt kan tot -17 hebben, maar dat is vaak in bepaalde omstandigheden waar. bijvoorbeeld een palm waarvan ze zeggen kan tot -10 hebben, wordt er nooit bij gezegt dan ze dan wel droog moeten staan.
ik vind dat de planten handel hierin eerlijker en opener in moet zijn en ze de consument niet moeten misleiden maar juist van goed advies moeten voorzien.

de amerikanse syring is absoluut niet winterhardt en kan eigenlijk niks hebben je ziet zelfs bij kwakkel winters dat er bevriezen. een leuke plant maar niet voor ons klimaat tenzijn je heb tegen de vorst beschermd

groetjes tuinplantonline
zondag 8 maart 2009 - 09:27
leeuwtje

Leeuwtje

Nou niet zo negatief. Ik heb ondertussen gekeken en de takken zijn nog mooi groen. Het is alleen het blad wat er lelijk uitziet. Ik ben er dus eigenlijk wel positief over dat het nog goed gaat komen. En ze hebben hier toch wel -17 gehad dus dat vind ik nog niet eens slecht.
Ik blijf het een topper vinden in mijn tuin en dan vooral door de prachtige kleur bloemen. En zaaien van deze planten gaat ook heel makkelijk en ik heb nog wat zaad bewaard dus dat kan ik dan altijd nog doen.
zondag 8 maart 2009 - 10:32
Jantiena

Jantiena

Helemaal mee eens, hij heeft inderdaad bruine bladeren die afvallen maar de takken zijn nog groen dus ik hoop dat hij er nog door komt.
zondag 8 maart 2009 - 16:37
Kent

Kent

Dit heb ik gevonden op internet ervan

Ceanothus - Amerikaanse sering
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ceanothussen behoren tot mijn favoriete tuinplanten. Het zijn krachtig groeiende struiken, vaak wintergroen, die niet geheel winterhard zijn. De meeste soorten verdragen op een beschutte plaats zo'n 10 tot 15 graden vorst. Ze worden dan wel kaal maar lopen in het voorjaar weer uit. Je kunt ze ook in een ruime kuip zetten.

Ik heb een Ceanothus 'Yankee Point' als leiplant tegen de schutting staan. Na de bloei in april en mei krijgt de plant in juni een flinke snoeibeurt. In de zomer kort ik de nieuwe scheuten regelmatig in, om de struik compact te houden.

Dus ik denk dat het wel goe komt

Rita
donderdag 12 maart 2009 - 12:04
Jantiena

Jantiena

Mijn sering begint al weer uit te lopen en is al een stuk groener, er zitten nog geen knoppen aan dus of hij dit jaar gaat bloeien weet ik niet. Ik hoor van veel mensen dat hun sering afgelopen winter bruine bladeren heeft gekregen door de strenge vorst.
zaterdag 25 april 2009 - 19:12
Brjng

Brjng

We hebben veel ceanothussen staan (kuststreek - (wat beschutte) tuin op zuiden): trewithen blue (al een aantal strenge winters goed doorgekomen (nu ongeveer 3m hoog) en een andere die ongeveer 2 m hoog is nu) en ook een 3-tal lagere. Prachtigste struiken van de hele tuin als ze bloeien.
zondag 20 mei 2012 - 14:46
Tuinprins

Tuinprins

Probleem is alleen dat niet iedereen aan de kust woont en een beschutte tuin heeft. En zelfs dan nog....

Als ik voor iedere Ceanothus die de afgelopen twee winters in de Lage Landen is doodgevroren een euro krijg dan kan ik nu gaan rentenieren!


Gegroet, de tuinprins
zondag 20 mei 2012 - 18:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon