menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Draad klimplant

Ga naar meest recente reactie

Rudolf

Rudolf

hallo iedereen,

Als erfafscheiding zouden we het liefst een ligusterhaag planten, maar onze buren willen niet mee. Een alternatief zou zijn een draadafsluiting met klimplanten (zijn trouwens de enige twee mogelijkheden toegelaten door de gemeente). De vraag is nu welke klimplant we op de draad laten groeien. Van klimop hebben we schrik omdat het zo woekert. Alternatieven zijn voor ons Trachelospermum Jasminoides, een groenblijvende clematis of Lonicera Henryi Copper Beauty. Heeft iemand één van jullie ervaring met één van deze drie als haagplant op een draad? Zijn ze voldoende dicht?

Alvast bedankt!!

PS een ligusterhaag tegen de draad willen we ook niet, want dan moeten we volgens het veldwetboek een halve meter afstand houden en zo groot is onze tuin niet
dinsdag 3 maart 2009 - 21:27
miriam

Miriam

langs de ene kant heb ik hier gewoon een passieflora
een andere zijde klimop en daar heb ik nu een winter jasmijn tussen gezet
woensdag 4 maart 2009 - 00:10
leeuwtje

Leeuwtje

Ik vrees dat wil je het gaas helemaal dicht hebben zodat er geen doorkijk meer is, hedera de enige optie is. Zelf vind ik het wel meevallen met woekeren. Op tijd snoeien en soms een takje wegtrekken of opnieuw naar boven leiden.
woensdag 4 maart 2009 - 01:00
Plantadvies

Plantadvies

Je kunt hedera in het voorjaar prima terug snoeien tot wel 10 cm vanf de hechtwortels. En inderdaad wat wat weg trekken en snoeien is een prima optie. D

Plantadvies
www.plantadvies.com
woensdag 4 maart 2009 - 07:30
Rudolf

Rudolf

@ Myriam: is het geen probleem om een jasmijn tussen klimop te planten, wordt de jasmijn op termijn niet volledig overwoekerd door de klimôp?

woensdag 4 maart 2009 - 18:54
WiPe

WiPe

Trachelospermum jasminoides is onvoldoende winterhard. Lonicera henrii groeit volgens mij niet hard genoeg. Blijft over Clematis armandii. dat zou wel kunnen., hoewel die ook vorstgevoelig kan zijn. Maar eens de plant voldoende uitgegroeid is zal die niet meer zo snel helemaal doodvriezen.
woensdag 4 maart 2009 - 18:59
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb al jaren trachelospermum jasminoides en daar geen enkele moeite mee. Ik heb ook trachelospermum asiaticum en die heeft het ook goed overleefd. Die zou geloof ik zelfs iets winterharder zijn. Ze geuren in ieder geval heerlijk!
woensdag 4 maart 2009 - 21:13
miriam

Miriam

hoi rudolf,ik ben nogal een prutser in de tuin dus ik heb hier nogal wat klimplanten.
En mijn gedacht was klimop dat is zo groen en het zijn maar nieuw gezette scheuten van vorig jaar.
Dus heb ik er hier een maand geleden ook een jasmijn tussen geplant.
groeit de klimop teveel ,tja dan pakken we maar ons schaartje.
Dus ik zie wel.

Ik denk dat ik mij dit jaar nog zal moeten behelpen met er eenjarige klimmers tussen te zetten.
vorig jaar waren dat reukerwten en oostindische kers.

Aan de andere kant had ik een passieflora en die deed het het tweede jaar hier wondergoed.
Gans de muur was hiermee bedekt.

Het hangt er natuurlijk van af hoe groot je tuin is,hier kun je eerder spreken van een piepklein stadstuintje.
Vandaar ik eerder naar bloeiende klimmer ga

woensdag 4 maart 2009 - 23:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon