menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxus

Ga naar meest recente reactie

Brampie
zondag 7 december 2008 - 15:40
verbena46

Verbena46

hallo Brampie

er is een taxus baccata (hegvorm) en een taxus "fastigiata"(boomvorm)
jij zult waarschijnlijk de eerste bedoelen
daar lees ik dat je de hoofdtakken moet poten zodat er eerder nieuwe takjes gaan groeien
periode poten: eind voorjaar
kan je geen advies geven als je nieuwe plantjes wilt maken

grt Verbena


zondag 7 december 2008 - 16:14
hugo

Hugo

Om taxus zo goed mogelijk te stekken kun je dit het beste doen in de periode van het einde van de zomer tot het begin van de herfst.
Je neemt halfrijpe stekjes van sterke opgericht scheuten want die geven een goede hoofdscheut voor de nieuwe taxus. De stekken die u neemt moeten tussen de 10 en 15 cm lang zijn.
Voor soorten die moeilijk bewortelen kun je eens proberen met een zomerstek.
Indien mogelijk neem je stekjes "met hiel" door een zijtakje af te scheuren. Bijkomend kan je ook wat stekpoeder aan de voet aanbrengen.
Je steekt die stekjes in een mengsel van half potgrond, half tuinaarde. Daarna strooi je een dun laagje wit zand over de bodem. Tenslotte dek je alles hermetisch af met witte PVC (van een lege zak meststof bijvoorbeeld). Niet in de volle zon zetten. Een maand tot zes weken gesloten houden, en de vochtigheid van de grond af en toe controleren.
Na die tijd zouden de stekjes moeten beworteld zijn. Je moet ze nog wel goed verzorgen alvorens ze volgende lente uit te planten.

succes

groetjes
zondag 7 december 2008 - 18:19
vanparystje

Vanparystje

beste tuinliefhebbers, er is maar 1 manier om taxus baccata te vermenigvuldigen en dat is via zaad!

Daarom is ook de kostprijs zo hoog omdat een taxusplant er 3 jaar over doet om zich verkoopklaar te maken en dat is dan nog de kleinste soort.

Je kan ze inderdaad stekken maar dan bekom je het resultaat dat vanuit je taxusstekje een horizontaal scheutje, nooit zal het omhooggroeien, ook niet alsje het leid.

Dit is dus de reden waarom taxus zo duur is.

Ik heb ook tuinbouw gevolg en zag dit in de cursus boomteelt en vermeerderen.
Alsje wil mag je mijn cursus es komen halen.
dinsdag 10 februari 2009 - 18:30
WiPe

WiPe

er is maar 1 manier om taxus baccata te vermenigvuldigen en dat is via zaad!

Die cultivars van Taxus baccata, worden die dan ook allemaal gezaaid????
dinsdag 10 februari 2009 - 18:54
vanparystje

Vanparystje

over welke cultivars heeft u het? ik had het over de taxus baccata van haagvorm

dinsdag 10 februari 2009 - 19:08
WiPe

WiPe

Tja manneken, als je schrijft dat Taxus ALTIJD gezaaid wordt moet je natuurlijk wel zorgen dat dat klopt.
Bovendien kun je van gestekte planten net zo goed een haag maken.
dinsdag 10 februari 2009 - 20:05
vanparystje

Vanparystje

voor zover ik weet is voor allen maar 1 vermeerdering methode en das zaaien maar misschien wist jij iets nieuws dat ik nog niet wist.

Wat ik wel niet wist is dat je van gestekte taxussen ook een haag kunt maken?
Hoe krijg je hen zo hoog?
dinsdag 10 februari 2009 - 20:14
Rita1960

Rita1960

@ vanparystje,

kijk eens op home.scarlet.nl, daar kun je lezen dat de taxus baccatta ook gestekt kan worden!

gr,

Rita
dinsdag 10 februari 2009 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon