menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groene muur

Tuinspinnetje

Tuinspinnetje

Hallo Allemaal,

Ik heb een paar vraagjes. Wij zijn onze tuin aan het heraanleggen. Vooraan hebben we een omheining (Bekaert draad van 1 meter hoog). We hadden graag een hogere omheining gehad (2 meter) maar van de gemeente mag dit niet. Daarom dachten we eraan om achter de omheining een "groene muur" te creëren met planten, struiken, bomen van ong. 1,5 à 2 meter hoog, die mooi groen blijven, ook tijdens de winter en waar niet té veel onderhoud aan is. Het gaat om een totale lengte van 24 meter en ik ben fan van een mengelmoes van planten en struiken (dus niet vb. één lange haag).

Mijn vraagjes zijn de volgende :

1. Welke soorten struiken (of bomen) kies ik best ? Het mogen dus verschillende soorten zijn (liefst zelfs).

2. Hoeveel afstand moet er tussen elke struik of boom zijn ?

3. Wanneer planten we het best ? Moeten we wachten tot de lente van 2009 of kunnen we er nu al aan beginnen ?

4. Een bijkomend vraagje : wanneer ik op wandel ga, zie ik vaak in tuinen een soort struik staan die bestaat uit lange sprietachtige grasstengels (vergeef mij m'n gebrek aan kennis). Het lijkt iets bamboe-achtig te zijn (maar daar ben ik niet zeker van). Is niet erg groot, zo'n halve meter, schat ik, en het ziet eruit alsof er uit één wortel een hoop sprietgrassen groeien die dan mooi in een bol naar de grond toe buigen. Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel ! Weet iemand wat dat is ?

Alvast hartelijk bedankt voor de tips !!!
maandag 29 september 2008 - 13:02
berenice

Berenice

hallo tuinspinnetje

als ik ga wandelen met mijn hondje en ik zie in een tuin iets staan
dat mij aanspreekt ; dan durf ik wel eens aan de bel trekken hoor
beleefd beetje uitleg vragen :::: en een stukje meevragen he
grts berenice
maandag 29 september 2008 - 14:42
Lino

Tekst aangepast

Lino

1. een dankbare groenblijvende struik is zeker de viburnum tinus . Die kan wel groot worden, maar verdraagt ook erg goed snoei.
polvormende bamboe : fargesia
(artikel hierover: Fargesia species Jiuzhaigou
http://www.kimmei.com/pu/pu16.htm
Is ’Jiuzhaigou’ geschikt als haag?
Fargesia sp. Jiuzhaigou 1 wordt 2 tot 3 meter hoog. Het is een uitstekende haagplant die op humusrijke, vochthoudende grond de zon goed verdraagt Er zijn trouwens ook enkele nieuwe selecties.Fargesia sp. Jiuzhaigou ‘Genf’ wordt ruim 4 meter hoog en verkleurt in het voorjaar naar intens rood.
)
berberis , maar die heeft wel doornen.
camelia ,
choisya ,
rhododendron ,
dat zijn zo de eerste die mij te binnen schieten.
Als er zon op zit heel de dag, dan mag je rhododendron schrappen, want die verdraagt geen zon op zijn voeten.

3. Planten van groenblijvende struiken mag nu gebeuren.

4. ik denk dat je een siergras soort bedoelt.

dinsdag 30 september 2008 - 11:50
Spuddy

Spuddy

Google een bij afbeeldingen naar Carex of Pennisetum voor die grassoort.
donderdag 2 oktober 2008 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon