menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afgraven talud

debruynba

Debruynba

Beste,

Onze notenbomm bevindt zich onderaan een talud. Nu willen we bij onze tuinaanleg een deel van deze talud afgraven (40-50 cm diepte). Hoeveel kans is er dat er zich wortels van de notenboom in de talud "naar boven" gegroeid zijn.
Bij het afgraven van de talud zouden we de notenboom dan beschadigen, en dat is de bedoeling niet.
Weet er iemand meer? Heeft er iemand ervaring?
maandag 12 mei 2008 - 19:42
Wes80

Wes80

Wel,

Achteraan in m'n tuin heb ik 4jaar geleden een grote berg gras gesmeten. Vorig jaar begon er onkruid op te groeien, dus deze was een soort compost geworden. Ik wou hem weg doen om als voeding voor de rest van de tuin te dienen. Het lukte niet met de schop, ook niet met de riek. Volledig de berg was doorwortelt .

"Omhoog" wortelen is dus zeker mogelijk. Ik weet niet of alle planten dat doen/kunnen. Rondom de berg staat een eik, een jeneverbessestruik en een leylandihaag. Al zeker 1 van die 3 of alledrie heeft/hebben dit gedaan.

Ik heb de berg dan maar laten liggen. Een beetje grond, doek en schors erover en plantjes erop; en ze doen het nog goed ook.

Er is veel kans dat die notenboom ook wortels in die talud heeft. Dus voorzichtig zijn als je die talud afgraaft. Probeer geen beschadigde wortels achter te laten. Wortels afknippen mag, de boom zal dan ietsje trager groeien dit jaar. Hoe meer verwondingen, hoe meer kans op rot of ziektes.

Groetjes
Wes
woensdag 14 mei 2008 - 18:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon